Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vahendustasude avalikustamine muudab kindlustamise odavamaks

    Riigikogu liikmete laual on seadusemuudatus, mille kohaselt peab kindlustusmaakler edaspidi kliendile avaldama, kui suur on talle ühe või teise kindlustusseltsi poolt makstav komisjonitasu. Seltside poolt makstavast komisjonitasust saab maakler üldjuhul oma põhisissetuleku. Kindlustustegevuse seaduse muutmise eelnõu teine lugemine on hetkel Reformierakonna ettepanekul katkestatud.
    Kindlustusseltside poolt maakleritele makstavad komisjonitasud on märkimisväärsed, ulatudes näiteks kaskokindlustuses kuni 15%-ni aastasest kindlustusmaksest. Kõige rohkem kindlustataksegi Eestis sõidukeid - ostetakse liiklus- ja kaskokindlustust. Sõidukite kindlustamine moodustab ligi kaks kolmandikku kogu kindlustusturust. Ühe keskmise pereauto aastast kindlustusmakset teades on lihtne arvutada, et autoomanik "maksab" maaklerile lepingu sõlmimise ja hüva nõu eest ca 1500-2000 krooni. Neid kroone kogunes 2005. aastal kindlustusmaaklerite turu peale kokku ligi 186 miljonit. Näiliselt on vahendaja teenus justkui tasuta. Kindlustusmaakler "ostab" kindlustusseltsilt kindlustuslepinguid hulgi, mistõttu võib kindlustusmaakleri poolt pakutav kindlustuslepingu lõpphind olla tarbijale isegi soodsam kindlustusseltsi poolt pakutavast.
    Pealegi - kus see vahendaja kindlustuslepingut sõlmides asub? Liisides sõiduauto sõlmime liisinglepingu, maksame ära liisinglepingu sõlmimise tasu ja lisaks lasub meil kohustus liisitud sõiduk kindlustada. Mõne finantsgrupi puhul soovitatakse meil kindlustusmaakleri leidmiseks sisse astuda sama koridori järgmisest uksest. Kindlustusmaakler ei ole kindlustusseltsi töötaja. Maakler peab tegutsema kliendi, mitte ühe või teise kindlustusseltsi huvides. Finantsinspektsioon viis 2006. aastal koostöös uuringufirmaga Faktum&Ariko läbi tarbijauuringu. Uuringust selgus, et ainult 16% küsitletutest teadis, mis vahe on aga kindlustusmaakleril ja kindlustusagendil! Nii kindlustusmaakler kui -agent on kindlustusvahendajad. Nende tegevus on aga põhimõtteliselt erinev. Kindlustusmaakler esindab kindlustusvõtja huve, agent kindlustusseltsi huve. Teoorias peaks asi seega välja nägema nii, et klient annab kindlustusmaaklerile teada oma soovidest ja seejärel esitab maakler kliendile piisava hulga erinevate seltside pakkumusi. Samuti pakub kindlustusmaakler kui sõltumatu nõustaja nende seast välja enda meelest kindlustusvõtja huvidele kõige paremini vastava. Kui aga ainult 16% kindlustusvõtjatest teeb vahet kindlustusmaakleril ja -agendil, siis ei saa inimesed kindlustuslepingut sõlmides aru, kas tema ees on sõltumatu kindlustusnõustaja, st. kindlustusmaakler või ostab ta kindlustust konkreetse kindlustusseltsi müügiesindajalt. Ehk kui liisid uut või ostad pruugitud sõiduautot ja koos võtmetega ulatatakse sulle kindlustusleping, pole sul aimugi, keda teisel pool lauda istuja esindab ja millised on seaduse järgi tema töökohustused. Tegelikult on sellest väga kahju, sest kindlustusvõtja jääb seetõttu ilma võimalusest saada sõltumatu soovitus, millise kindlustusseltsi poolt pakutav leping vastab kõige paremini tema kindlustushuvile.
    Kindlustusmaakleri teenus näib esmapilgul olevat hea, mugav ja tasuta teenus. Eriti veel juhul kui teenust pakutakse näiteks koos liisingteenusega. "Tasuta lõuna" eest tasub tegelikult kindlustusselts. Kui maaklerile maksab kliendi asemel tasu kindlustusselts, tekib paratamatult küsimus, kuidas suudab maakler esindada kindlustusvõtja parimaid huvisid olukorras, kus kindlustusseltsid pakuvad maaklerile erineva suurusega vahendustasusid. Kas tõesti suudab iga maakler vajadusel alati soovitada lepingut, mille eest saadav vahendustasu on tema jaoks kõige väiksem? Milline on maakleri motiiv nii käituda kui konkureeriva seltsi lepingut soovitades teeniks ta kaks-kolm korda rohkem? Kindlasti soosib tänane süsteem maaklerfirmat kui äriühingut mõtlema ka iseenda majandusliku edukuse peale. Maailma kindlustuspraktika tunneb mitmeid kõmulisi näiteid, kus komisjonitasu maksmine on kallutanud maaklerit vahendama just seda kindlustuslepingut, mille eest makstakse kõrgeimat komisjonitasu ja mis ei pruugi üldse vastata kindlustusvõtja parimatele huvidele. Huvide konflikti ei ole alati võimalik välistada, küll aga vähendada. Selleks on kehtivas kindlustustegevuse seaduses säte, mis kohustab kindlustusmaaklerit informeerima kindlustusvõtjat õigusest küsida maakleri komisjonitasu suurust. Asi on nagu avalik aga nagu ei ole ka. Ainult iga kuues kindlustusvõtja suudab praegu realiseerida talle seadusega antud õigust saada teada maaklerteenuse hind.
    Kindlasti on kindlustusmaakleri teenuse läbipaistvusele kasuks senise praktika muutmine. Tuleb rakendada põhimõtet, et kliendil on täielik ülevaade talle osutatava teenuse hinnast. Seda teed on tänaseks läinud kõik Skandinaavia riigid. Põhjamaade kogemus näitab, et avalikustamine toob kaasa maaklerite vahendustasude languse ja see omakorda kindlustusmaksete alanemise.
    Autor: Kaido Tropp
  • Hetkel kuum
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Jeen saavutas 34 aasta madalaima taseme, analüütikud ootavad valitsuse sekkumist
Jaapani jeen langes kolmapäeval 34 aasta madalaimale tasemele, nõrgenedes USA dollari suhtes kuni 151,97-ni, mis on tekitanud turul küsimusi valitsuse sekkumise kohta Jaapani valuuta toetamiseks.
Jaapani jeen langes kolmapäeval 34 aasta madalaimale tasemele, nõrgenedes USA dollari suhtes kuni 151,97-ni, mis on tekitanud turul küsimusi valitsuse sekkumise kohta Jaapani valuuta toetamiseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Eestlane tõusis suure Soome börsifirma ärijuhiks
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Läti keskpank tõmbas kasvuprognoosi allapoole
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.