Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Iga uus saab kord vanaks
Neliteist aastat tagasi, kui ilmus Äripäeva esimene number, oli ajaleht trükitud Eesti lugeja jaoks tavatule roosale paberile. Kujundus oli julge ja erinev tol ajal ilmunud teistest päevalehtedest - Äripäeva esmase kujunduse autor Gideon Salutsky töötas Rootsis, Äripäeva emalehes Dagens Industri. Tema tehtut arendas edasi Äripäeva tollane kujundaja Anneliis Aunapuu.
Kolme aastaga jõudis Äripäev lugejatele omaseks saada ning hakkas ilmuma tihedamini. Töö käigus selginenud kujundusideede elluviimiseks tuli 1995. a appi Roosmarii Kurvits Tartu Ülikooli ajakirjanduskateedrist, kes lõi Äripäevale kindla struktuuriga maketi. Uue logo töötas välja disainibüroo Zoom.
Möödus kolm aastat ja meie kollektiiv tundis taas, et uus on muutumas vanaks. Trükivõimalused avardusid - saime hakata kasutama värvitrükki. Oluline oli, et kujundus toetaks lehe mugavat lugemist ja kiire ülevaate saamist pakutavatest teemadest. Neid tingimusi arvestades töötaski järjekordse maketimuutuse kallal Äripäeva vanemkujundaja Ahto Meri. Uuenenud kujundus läks käiku 1998. a sügisel.
Tundus, et nüüd on kõik tipp-topp paigas: suured fotod, graafikud, selged tekstiplokid ja lisalood. Kuid vaikselt hakkas kujundus ikkagi isevooluteed liikuma. Muutusid rõhuasetused ja väsisid kujundusmallid. Äripäev vajas korrastamist. 2004. a kevadeks sai sellega valmis peakunstnik Kairi Kalmann. Muutused ei olnud suured, kuid vajalikud - puhastasime leheküljed liigsetest detailidest, tõime börsiküljed lehe keskele ja viisime läbi esikülje struktuurimuutuse, vähendades seal logo osakaalu. See oli eelmäng n-ö totaalsele muutumisele selle aasta novembris.
Pea pool aastat tagasi alustas Äripäeva kujundusosakonna juht Margit Toovere mitmekülgset ümberkujundamisprotsessi. Üksipulgi arutati koostöös toimetajate ja fotograafidega läbi lehe struktuur, sisu kontseptsioon, kujunduselemendid, fotokasutus, infograafika ja muud suuremad ning väiksemad detailid. Lehekülgede struktuuri, kirjatüüpide valiku ja värvikasutuse juures oli nõuandvaks pooleks Bonnier Pressi peadisainer Jacek Utko, kes on aastaid juhtinud Poola majanduslehe Puls Biznesu kujundustiimi. Jacek on ka Äripäeva uue logo autor. Koostöö sujus tõrgeteta ja novembriks 2006 valmis Äripäeva ajaloo suurim kujunduse muutus.
Autor: Kairi Kalmann