Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

eBay hädas kallilt ostetud Skype'iga

Kertu Ruus 16. jaanuar 2007, 00:00

Peamiseks probleemiks peavad analüütikud seda, et eBayl puudub ettekujutus, mida Skype'iga peale hakata. Alates Skype'i ostust 2005. aasta septembris on eBay aktsia kukkunud üle 20%.

Möödunud teisipäeval kirjutas ajakirja BusinessWeek internetiväljaanne, et kui eBay kähku midagi ette ei võta, võib Skype'i ostmist pidada ebaõnnestunud investeeringuks. Novembris avaldas International Herald Tribune kaheleheküljelise loo Skype'i-tehingu kaheldavast väärtusest.

"Tehing, mis maksis 2,6 miljardit dollarit (34 mld kr) rahas ja aktsiates ja millele lisandus 1,5 miljardit dollarit (20 mld kr) lisatasusid aastani 2009 - kui eesmärgid täidetakse -, võttis Wall Streetil suud lahti," kirjutas businessweek.com.

eBay juht Meg Whitman rääkis tehingu väljakuulutamisel suurtest plaanidest ja enneolematust internetiärist ning kuulutas, et 55 miljonit Skype'i kasutajat (2005. aasta septembris) suurendavad eBay kasumit.

Nüüd aga küsivad analüütikud, mida eBay ometi ootab. Soleil-Media Metricsi analüütik Laura Martin märkis businessweek.com-ile, et rahaline kasu laseb ennast oodata ning tänini pole selge, mis kasu on kõneteenuse pakkujast eBay põhitegevusele. Martin pidas just Skype'i eBay aktsia hinna languse põhjuseks.

Sarnaseid sõnu kasutas International Herald Tribune'is Safa Rashtchy, analüütik investeerimispangast Piper Jaffray, mis on alandanud eBay aktsiale antud soovitust tasemele underperform (aktsia hinnalt oodatakse börsiindeksiga võrreldes aeglasemat kasvu).

"Skype'i juhtimine eBay poolt on olnud pettumus," märkis Rashtchy. "Nad on teinud Skype'is ühe muudatuse teise järel, aga kuskilt pole näha seda lubatud sünergiat, mis pidi ostuhinda õigustama."

Samas tasulisi kõnesid pakkuva Skype'i tulud suurenevad: 2006. aastalt oodatakse 2,3 miljardi kroonist kasumit, mida on kolm korda rohkem kui aasta varem. Praegu laadib endale Skype'i 250 000 inimest päevas ehk kaks korda rohkem kui enne müügitehingut.

Veidi on Skype'i ka eBay süsteemi integreeritud. eBay müüjad saavad lisada "Skype Me" funktsiooni oma kaupadele, et ostjad saaksid neile helistada ja lähemat teavet küsida. Samuti on eBayl kavatsus ühendada tänavu Skype'iga oma maksesüsteem PayPal, et Skype'i kasutajad saaksid üksteisele PayPali kaudu raha saata.

Investorite kahtlusi süvendab ka inimeste kiire vahetumine Skype'i eesotsas. Osa analüütikuid peab selle põhjuseks kahe ettevõtte kultuurilist sobimatust.

Endine Business 2.0 kaasautor Om Malik, kellel on San Franciscos oma uudisteportaal, väidab, et alates müügitehingust on 40st Skype'i tippjuhist lahkunud 18. Malik väitis International Herald Tribune'ile, et tegu on poliitilise probleemiga. "Skype'i inimesed ei salli eBay inimesi," sõnas ta.

Uuringufirma Nemertes analüütik Irwin Lazar ütles International Herald Tribune'ile, et Skype'i tuleviku otsustab see, kuivõrd suudab too ettevõtteid end kasutama panna. Skype'i omanikeringi kuulunud Toivo Annuselt, Jaan Tallinnalt, Ahti Heinlalt ning Priit Kasesalult ei õnnestunud eile kommentaari saada.

Nädalavahetusel Rootsi ajakirjas Affärsvärlden ja majanduslehes Dagens Industri avaldatud intervjuudes kiitis Skype'i asutaja Niklas Zennström firma kiiret kasvu ning visandas uusi interneti ja telefonside ühendamise võimalusi.

"2006. aastal oli meie kasv eelnenud aastaga võrreldes 300%. Pole palju firmasid, kes seda suudaksid," ütles Zennström.

Prognoosi järgi peaksid 2006. aasta tulud tulema üsna eBay seatud sihi lähedale - 200 miljoni asemel 195 miljonit dollarit. Kas ka miinusest välja saadi, pole veel selge. Kasvust enam pannakse praegu rõhku tulude suurendamisele kliendi kohta.

Pelgalt kopeerijatest konkurendid Zennströmile muret ei tee - Skype'il on suur edumaa, 136 miljonit klienti. Rohkem jälgitakse suuri. "Eriti oleme mõelnud, mis Microsoft MSN Messengeriga teha plaanib," ütles Zennström. Samas Google'i teenusel on vaid miljon kasutajat.

Skype plaanib jätkata kliendibaasi suurendamist ja teenuste täiustamist. Zennströmi sõnul on praegu kaks suuremat trendi - enam soovitakse traadita lahendusi interneti vahendusel helistamiseks ning teisalt tuleb leida uusi teenimisvõimalusi, sest üksi kõnede eest enam raha küsida ei saa.

"Plaanime kasutada oma tehnikat e-kaubanduses," rääkis Zennström. "Ütleme, et ma helistan reisifirmasse tšarterreisi broneerimiseks. Müüja saab näidata mulle ekraanil erinevaid hotelle ja nii edasi. Seal on praegu suurim potentsiaal."

eBayga sõlmitud lepingus on klausel, et kui Skype täidab 2008. aasta lõpuks seatud eesmärgid, võivad selle asutajad teenida juurde veel 18,7 miljardit Eesti krooni. Zennström usub, et see on tõenäoline.

Skype Eesti tegevjuhi Sten Tamkivi sõnul on eBay ostu kasulikkuse üle nüüd sama hea spekuleerida kui ostuhetkel, sest ostuleping nägi ette tulemuste saavutamise 2008. aasta lõpuks.

"Enne seda arutada, kas tulemused täidame, on subjektiivne arvamusavaldus," lausus Tamkivi, kelle sõnul on Skype iseseisev firma, kes otsustab ise oma visiooni, strateegia ja taktika üle. "Kindlasti pole see nii, et istume ja mõtleme, et kui oleks nüüd visioon, siis oleks õudselt äge," kinnitas Tamkivi, et firmal on sihid silme ees.

"Skype ja eBay on tervikuna väga avatud ettevõtted," oponeerib Tamkivi neile, kes viitavad, justkui poleks ettevõtted kuigi agarad toimuva kohta infot andma. "See on ilmselt selline natuke kannatamatusest tekkinud arvamus," lisas ta.

"Me tegeleme iga päev sellega, et katsume maailma muuta. Mida suurem on maailma muutmise mõte, seda rohkem läheb aega."

Kui Skype osteti, oli selle käive 60 miljoni USA dollari ringis, müügihind oli 4,1 mld dollarit ehk umbes 50-70kordne käive. Arvan, et eBay maksis Skype'i eest kõrget hinda ja kindlasti on seal taga mingi loogika.

Kas eBay ostuga alt läks, ei oska ma öelda. Kui mina oleks eBay, ei oleks ma leidnud põhjendust, et sellist hinda maksta.

Põhjendati, et eBay ja Skype'i kasutajad ei kattu ning eBay saab kasutajaid juurde. Teine mõte oli, et kui inimestel on võimalik omavahel rääkida, siis usaldusväärsus ja lõpetatud tehingute protsent suurenevad. Selles osas pole palju muutunud - ma ei usu, et Hiinas või Venemaal on hakatud eBays rohkem ostma või müüma. Ja kõnelemise võimaluse saamiseks poleks pidanud Skype'i ära ostma, oleks piisanud koostöölepingust.

Skype'i müügitöö riskikapitalistide poolt oli imehea ja kindlasti läheb igasse riskikapitalistide õpikusse sisse, kuidas kahe aastaga teenida 80-100kordselt oma raha tagasi.

Eesti poisid küll võtmerollis ei olnud, vaid said õigel ajal õige rongi peale. Müük toimus siiski Ameerika ja Euroopa riskikapitalistide poolt. Eesti riigile on tehing olnud väga hea - poisid on teinud selle rahaga laias laastus Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse tööd, ainult kiiremini ja efektiivsemalt.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing