Ameeriklane Euroopa põldudel

Ain Alvela 31. jaanuar 2007, 00:00

Peale selle on New Holland T 8030 nii võimsa traktori kohta - ikkagi 300 hobujõudu - erakordselt vaikne. Ma ei räägigi kabiini heliisolatsioonist, klaasseintega kabiin on niivõrd hästi tihendatud, et kui seestpoolt uks järsku kinni tõmmata, lööb kõrvad lukku. Ka uue Tier III mootorist väljapoole kanduv müra on väike, nii et kui seisad paari meetri kaugusel töötava mootoriga traktorist, pead lausa eraldi kuulatama, kas masin ikka töötab. Ametlikes andmetes märgitakse müratasemeks väljalasketoru läheduses täispööretel töötamise korral 74 dB.

New Holland T 8000 sarja esimesed traktorid jõudsid Eestisse alles läinud aasta augustis. Tegemist on selle tootja võimsaima masinaga, millel maksimaalselt 307 hobujõudu. Selline võimsusklass on ka piir, mis võimaldab valmistada klassikalist masinat, mil ees pööravad väiksemad rattad ja taga suuremad. Suurem võimsus eeldab juba liigendraamiga traktorit, mis kõigele muule lisaks ka hinnalt tunduvalt kallim. Asi on selles, et üle 300hobujõulist traktorit on klassikalisel moel keeruline tulemuslikult maa külge kinnitada nõnda, et mootori veojõudu maksimaalselt ära kasutada.

New Holland T 8030 puhul mängib märkimisväärset rolli koormuste võimalikult ühtlane jaotamine telgede vahel ning esiraskuse õige balansseerimine. Sellepärast on ka traktor ise kaunikesti raske - tühimassiga üheksa tonni. Just nendel põhjustel ei kasutata T 8000 seeria masinatel sõltumatut esivedrustust, samuti ei saa nendele paigaldada esijõuvõtuvõlli. Vedrustuse puudumine pole ka eriline kaotus, sest nii suured kummid (ees baasvarustuses 600/65R28) mõjuvad juba iseenesest pehmendavalt.

New Holland on valmis traktori automaatjuhtimisseadme paigaldamiseks. See võib olla satelliidi- või kohaliku majaka põhine, traktori saab seadistada selliselt, et juht ei pea ise rooligi keerama, lihtsaim süsteem võimaldab teostada paralleelsõitu. Selle hind jääb 37 000 krooni kanti, seevastu võib keerulise automaatika paigaldamise maksumus ulatuda 300 000 kroonini.

Ainult New Hollandi suurtele traktoritele omasena on T 8030 juures kasutusel tavapärasele esirataste keeramisele kaasa aitav liikuv esisild. Patenteeritud SuperSteer-süsteem liigutab esisilda rataste keeramise suunas, mis võimaldab T 8030 saavutada pöörderaadiuseks tähelepanuväärse 4,6 meetrit - tulemus, mis teeb silmad ette ka enamikule poole väiksematest põllutraktoritest. Viimastel vähendatakse pöörderaadiuse vähendamiseks üldjuhul teljevahet. Väikese pöörderaadiuse tulemus ilmneb eelkõige põlluservade harimisel.

Kabiini heast isolatsioonist oli juba juttu. Kabiini sisemusest leiab juht automaatselt reguleeritava pneumaatilise istme, reguleeritava kõrguse ja kaldenurgaga rooli, aknapiida sisse monteeritud näidikupaneeli ja ergonoomilise hoovastiku. Pole vist tarvis lisadagi, et võimalikult väheste karkassipostidega sisuliselt klaaskabiinist avaneb suurepärane vaade nii vaoharjale kui ka maanteele. Turvavööga lisaiste lubab kaassõitjal olla kabiinis ka maanteesõidul.

Nii nagu enamik suurematest traktoritootjatest ei paku ka New Holland üle 150 hobujõuga traktoreid, millel puuduks transmissiooni, hüdrosüsteemi elektrooniline juhtimine. T 8030-l on mõlemad olemas, hüdroväljavõtteid on standardina küljes neli paari, lisaks veel väljavõte hüdromootorist.

Käigukast on täisautomaatne, käikude vahetamine toimub pöördemomendi järgi, mis on samuti erinev enamiku traktorimarkide praktikast, kus valdavalt vahetab automaatkäigukast käike mootori pöörete järgi. Kuna kõige parema kasuteguri annab traktori töötamine võimalikult väikeste mootori pöörete juures võimalikult kiire käiguga, siis lisab pöördemomendi järgi toimiv käiguvahetus ökonoomsust.

Astmevaba powershift-käigukast annab juhi käsutusse 19 edasi- ja 4 tagasikäiku, lisavarustusena saada oleva superaeglustiga variandi puhul on edasikäike 23. Saadaval on ka ökosüsteemiga 40 km/h käigukast - teel liikudes töötab mootor nimipööretest väiksemate pööretega, mis võimaldab saavutada kuni 40% suuruse kütusesäästu.

New Hollandi traktorite müügifirma AS Tatoli projektijuht Urmas Oja kinnitab, et T 8030 muudab eriliseks Tieri uue põlvkonna mootor, milles kütte etteande elektroonilise juhtimise abil on saavutatud oluline kütuse kokkuhoid.

"Kütuse erikulu küll suureneb, aga iseenesest töötamiseks kasutab see mootor senisest vähem kütust," selgitab Oja. "Mootor on ehitatud nii, et selle karakteristikud sobivad just põllumajanduses töötamiseks." Nii avaldub T 8030 nimivõimsus, 274 hj, pöörete vahemikus 1400-2200 p/min. Kusjuures pöördemomendivaru, s.o just see jõud, mis traktorit tegelikult edasi viib, on New Hollandil eriti hea - 47%.

Oja sõnul tegeleb tehas praegu eriti hoogsalt T 8000 seeria mootorite seadistamisega nõnda, et nendes saaks kasutada ka biodiislit. Erinevalt levinud arvamusest, et biodiislit võib kallata ükskõik millisesse diiselmootorisse, peab mootor tegelikult ikkagi olema spetsiaalselt valmistatud biodiisli kasutamiseks. "Tavalise naftadiisli mootor peaks bioga vastu ehk aasta," nendib Oja.

Loomulikult on masinal ka omapärasid, mis kaugeltki mitte kõikidele meeldida ei pruugi. Näiteks on kabiin sisustatud sääraselt, et kogu juhtimisatribuutika asub juhist paremal. Isegi näidikute paneel ei paikne traditsioonilisel kohal rooli all, vaid on ehitatud parempoolse aknapiida sisse.

Selles, et hüdro- ja rippsüsteemi juhtimishoovad paremal pool asuvad, pole midagi imelikku, ent seal on ka tööoperatsioone jm infot näitav kuvar ning kõikvõimalikud muud nupud. Võidakse ju öelda, et harjumise ja harjutamise asi, aga ma kujutan ette, et vasakukäelisel traktorijuhil on selle New Hollandiga üsna keeruline harjuda.

Eestis New Hollandi traktoreid müüv AS Tatoli on sisuliselt perefirma, mille juht ja omanik, kunagine Tartu Agrotööstuskoondise peaagronoom Jaak Nõmmsalu hakkas põllumasinate müügiga tegelema 1990. aastal.

Alguses olid tõmbenumbrid muidugi veel Vene masinad, mis pärinesid Pihkva, Novgorodi ja Leningradi tehastest. Paralleelselt toimis ka tollal eriti tulus lihaäri - meie liha viidi Venemaale, kust ostja kandis raha dollarites Rootsi panka.

"Sõitsin Venemaale, vaatasin, mida seal müüa on, tulin selle infoga tagasi meie majanditesse ja uurisin siin, mida kellelgi tarvis," meenutab Nõmmsalu 15 aasta taguseid aegu ja toonast ärimudelit.

"Alguses läks eriti hästi väiketraktor T-25." Neid põkatsina tuntud masinaid müüs firma näiteks 1994. aastal koguni 170 tükki.

Mees ostis Tartu külje all asuva Luunja sovhoosi vast valminud kartulihoidla, kuhu tegelikult mugulad kunagi ei jõudnudki, sest Nõmmsalu kohendas hoone traktorite laoks ja müügisalongiks.

1996. aastal aga kaotas Eestimaa põllumees huvi Venemaa masinate järele, tarvis oli otsida teisi, muu hulgas kindlamaid partnereid.

Jaak Nõmmsalu firmast sai USA traktoritootja New Holland esindaja Eestis. Selle aja jooksul on siinsete põlluharijate käsutusse antud üle paarisaja traktori.

Viimase aja traktorimüügi ja ostjate eelistuste trendidest rääkides märgib Jaak Nõmmsalu, et pärast kolm-neli aastat väldanud suurte traktorite ostubuumi hakkavad järjest rohkem kaubaks minema umbes sajahobujõulised nn farmeritraktorid. Ilmselt olid suured traktorid seni menukamad selle tõttu, et suurematel põllumajandusettevõtetel oli põlluharimistehnika soetamine olulisem kui väikestel.

"Aeg on aru saada, et kui ikka tahad maale head töömeest saada, peavad ka masinad olema tasemel," ütleb Nõmmsalu. "Sellepärast ostetakse koos traktoriga ikka juba ka täiuslik lisavarustus, sest kui seda hiljem tükikaupa lisama hakata, võivad asjad kuni kolm korda kallimaks minna."

New Holland on USA korporatsiooni CNH (Case New Holland) Global N.V. kaubamärk. Samasse gruppi kuuluvad New Hollandi ja Case'i ehitus- ja põllutraktoreid ning kombaine tootvad harud ja Kobelco ekskavaatoreid tootev tehas.

Firma New Holland on tekkinud paljude ühinemiste käigus. Esimesed rehepeksumasinad toodeti juba 1870. a Prantsusmaal firma Braud nime all. Nimetus New Holland pärineb Ameerikast Pennsylvaniast, kus samuti toodeti rehepeksumasinaid.

Üks suuremaid ühinemisi oli 1990. aastate algul, kui ühinesid New Holland (kombainid), Ford (traktorid) ja Fiatagri (traktorid, kombainid, heinakoristustehnika). Viimane liitumine oli 1999, kui New Holland ostis Case'i aktsiad. Korporatsioonil CNH on tehaseid Inglismaal, Prantsusmaal, Itaalias, Belgias, Austrias, Poolas, USAs, Kanadas, Türgis, Brasiilias, Jaapanis, Indias jne. Peale põllumajandusmasinate valmistamise on ka ehitusmasinaid tootev haru.

New Hollandi traktorid on Eestis tuntud kui töökindlad ja piisavalt töömugavusi pakkuvad masinad. Esimesed NH traktorid müüdi Eestis juba 1993. aastal.

See on ka põhjuseks, miks firma on oma müüginumbritega kindlalt kolmandal-neljandal kohal. Ka suurel Saksamaa turul (aasta müük ligikaudu 25 000 traktorit) on NH esimese kolme hulgas. T 8000 seeria traktorid (T 8020, T8030 ja T8040), mis vahetavad välja senise TM-seeria, on märksa võimsamad (248-337 hj) ja puhtamad.

Esimesi proovitöid teevad ka T 7000 ja T 6000 seeria traktorid. Tänu kütuse sissepritse elektroonilisele juhtimisele paraneb mootori võimsuse kasutus, millega väheneb kütusekulu eriti teelsõidul ja jõusiirdevõlli töödel. Valida saab 40 või 50 km tunnikiirusega traktorit. Mootori müratase täiskoormusel on 72 dB (A), mis on selle võimsusklassi keskmine.

Traktori töömugavust suurendab vedrustusega SuperSteer esisild, mis teeb pööramise eriti sujuvaks. Mõnusaid töötingimusi loob põlluotsaautomaatika ja rikete veadiagnoosi võimalus. Lisana pakutakse traktori autoroolimis- ja paralleelsõidusüsteemi, mis vabastab juhi pidevast tööee jälgimisest, vähendab ülekatteid. Seda on hea kasutada nii väetamisel kui ka taimekaitsetöödel ning see töötab iga ilmaga.

Süsteem võimaldab traktori paremat kasutamist ja täpsemat tööd. Kabiin on eelkäijatest avaram ja uus monitor annab rohkem informatsiooni traktori ja tehtud töö kohta (kütusekulu töötunni ja hektari kohta, tootlikkus jpm). Monitor on teisaldatav.

Fotod: Veiko Tõkman

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:26
Otsi:

Ava täpsem otsing