Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mida meil mootorikütuse pähe tegelikult müüakse?

    Arvestamine ümbritseva loodusega, sõidu mugavus, rahaline kokkuhoid, väike kütusekulu, stabiilsus ladustamisel - kõik need on faktorid, mis määravad mootorikütuse kvaliteedi.
    See, kui munarooga valmistades ületame 70 7C, surmates sel viisil organismile ohtlikke baktereid, ei tähenda veel, nagu oleksime millegi meisterliku ja väga heaga hakkama saanud.
    Kütuse kvaliteeti ei määra kaugeltki mitte ainult EVS standardid. Viimased on vaid minimaalsed nõuded, millest kõrvalekalded annavad alust ütelda, et tegemist ei ole mootorikütusega, vaid mingi kemikaaliga, mida ei tohi müüa mootorikütuse nime all.
    Kuna tarbijakaitseameti spetsialisti arust peabki kütuses tolueeni olema, siis tunnen tõsist muret, kas Eestis üldse on kunagi võimalik osta stabiilse kvaliteediga mootorikütust. Järelevalveasutused oleksid justkui rahul praeguse olukorraga ja naudivad oma tulemusi, tuues välja võrdlusi praeguse aja ja 1990ndatel valitsenud olukorra vahel.
    Miks siis on üldse vaja tolueeni mootoribensiinile lisada? Praegu viitab tolueeniga oktaanarvu korrigeerimine asjaolule, et Eesti on praaktoodangu või riknenud kauba utiliseerimise koht. Seda kinnitavad ka kütusemüüjad ise väitega, et nad ei lisa Eestis oma müüdavale kütusele tolueeni.
    Nimelt on aegunud tehnoloogia üks põhjus, miks peab mootorikütuse valmistaja lisama oma toodangusse oktaanarvu tõstjat. Vanemat katalüütilist protsessi kasutades võivad RONi* kaod ulatuda kuni 8 ühikuni 300 7C juures. Üldiselt jäävad RONi kaod sel meetodil vahemiku -2 kuni -8 ühikut, sõltudes otseselt protsessi läbiviimise temperatuurist. Uusim meetod seevastu annab maksimaalseks RONi kaoks 2,7 ühikut. Seega, kui kütuse valmistajal ei ole kuhugi müüa oma madala oktaanarvuga bensiini, tuleb tal vigade korrigeerimiseks kasutada oktaanarvu tõstjat. Ja selleks sobib tolueen ideaalselt.
    Tolueen on väga hästi lenduv ning kahjustab lapsi ja looteid. Samas põhjustab tolueen ka tõrkeid mootori töös. Liiga suure tolueenisisaldusega bensiin tekitab aurukorke, mis põhjustavad mootori seiskumise tühikäigul. Samuti ei pruugi mootoris kulgeda enam põlemisprotsess soovitult.
    Põlemise kiirus ja sellega kaasnevad temperatuurid võivad kaasa tuua muutusi pihustite töös. Pihustitest pritsitav kütuse hulk ning nurk sõltub kütuse viskoossusest, viskoossus aga omakorda temperatuurist. Seega ei ole enam garanteeritud, et pihustid töötaksid laitmatult ja kütuse kulu oleks kontrolli all.
    Kuna kütusemüüjad ei suuda tolueeniga kaasnevat probleemi iseseisvalt lahendada, tuleb lisaks olemasolevatele miinimumnormatiividele lisada fraktsioonkoostise kadude piirmäär. Nimelt määratakse kütuste kontrollimisel selle fraktsioonkoostis ja alati ka kaod. Praegu puudub nõue kadude kohta.
    Oma kogemustele tuginedes võin öelda, et harvad ei ole juhud, kui kaod ulatuvad kuni 10% (normaalne on kuni 2%). Selliste kadudega mootor ei tööta tühikäigul ja kütuse oktaanarv lihtsalt lendab paagi tuulutusava kaudu välja. Seega võib täna paaki ostetud mootorikütus muutuda kahe nädala pärast kasutuskõlbmatuks. Ja kui selliste kadudega ringi sõita, kas me ikka ostame kütust odavalt?
    * RON - oktaaniarv uurimismeetodil
    Autor: Raul Ernes
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Balti turgudel oli taas punane päev
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Venemaa tõmbab väed välja Mägi-Karabahhist
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.