Disaini ja äri sünergia tõi edu vannitootjatele

Katri Soe 06. veebruar 2007, 00:00

Ei ole vist ühtegi vähegi konkurentsivõimelist ettevõtet, kes ei oleks pidanud mõtlema, milline näeb välja tema firma toode või teenus, kuidas on see pakitud jne - kuni selleni välja, milline on ettevõtte korporatiivne identiteet.

Omaette küsimus on aga, kui palju on selle juures kasutatud disainerit? Kas on disainer appi kutsutud toote pakendit kujundama ja valmis toodet ilusamaks muutma? Või on disainer valmis teinud ka toote? Või istub disainer koguni juhtkonnaga samal korrusel ja aitab mõelda, millist toodet võiks see firma müüa kolme aasta pärast?

Eestis on kolm arvestatava kaaluga vannitootjat - Balteco ning sellest välja kasvanud Aquator ja NeoQi. 1990. aastal asutatud Balteco toodab omanäolist, kvaliteetset ja laia valikuga tarbekaupa ja on tänaseks kasvanud Põhja-Euroopa suurimaks.

Värskelt uue salongi avanud ja 1996. aastal loodud Aquator teeb vanne elitaarsele maitsele, rõhudes nii kvaliteedile kui ka toodete erilisele väljanägemisele. Ja aastal 2001 alustanud NeoQi on spetsialiseerunud tervisekookonite disainile ja tootmisele. Kõigi kolme ettevõtte toodang on disainitud Eestis ja vannide disain oluline müügiargument.

Kõige suurema kontsentratsiooni disaini leiab küllap Aquatorist. Firma tegevjuht ja disainer on siin ühes isikus, Villi Poggale sekundeerib aastast 1999 teine disainer, Sven Sõrmus. Baltecoga teevad koostööd Tiit Liiv ja Matti Õunapuu, teist aastat on firmas tööl ka täiskohaga disainijuht, Aivar Habakukk. NeoQis on disainer Sten Ader, tööl esialgu veel poole kohaga. Kui nii Aquator kui ka Balteco tegelevad ise ka tootearendusega, siis NeoQi piirdub esialgu vaid disainimisega ja ostab arenduse sisse.

Kui küsida, kui suure osa moodustab disain müüdava toote väärtusest, on firmajuhtidel sellele keeruline vastata. Villi Pogga, pärast pikka mõttepausi: "Disaini pealt me toote hinnale juurde ei vääna. Pigem on meil disain selleks, et eristuda. Disainist pääsu pole, nii et seda ei ole isegi mõtet välja arvutada. Hind püsib konkurentsis iseenda arvel." Lars Sumberg, Balteco peadirektor: "Tootearenduse osa on meil suhteliselt suur, eelarve näiteks on suurem kui turundusel." NeoQi juht Mati Vann teab erinevalt eelnenuist seevastu täpselt, mitu miljonit on juba kulunud tootearendusse ja on kindel, et neid summasid tuleb tulevikus veelgi suurendada: "Kui disaini pole, siis toode ei müü."

Aivar Habakukk koordineerib Balteco tootearenduse disainipoolt. Tellib vabakutselistelt disaineritelt tööd, osa tooteid disainib ka ise. Kahe aasta eest tööle asudes alustas ta aga sellest, et luua selgus tootereas.

Seni oli toodetud n-ö seinast seina. Disainijuht jagas tooted gruppidesse, lõi eri tootegruppidele identiteedi ja korrastas sellega kogu toodangu.

Habakukk ütleb, et see tõi firmale selguse, millist külge arendada ja millist mitte, jagatud sai tooted nii stiili kui ka funktsiooni alusel. Balteco disainijuht räägib kaasa firma välise identiteedi kujundamisel, samuti on tal suur osa planeerimises. Juhtkonna ja arendusosakonnaga arutatakse läbi aasta-kahe plaan.

Habakukk: "Selge peab olema, millised on primaarsed vajadused ja milline on laiem suund. Alginfo tuleb müügist, turundusest ja statistikast. Mis on tõusev, mis on langev müügitrend. Millest see tuleb - kas toodang on moraalselt vananenud või on tootmist valesti planeeritud. Tootearenduses on insenerid, konstruktorid ja elektroonikud, kes oma kitsamat rida jälgivad. Nemad oskavad hinnata, kas tehniline trend jääb püsima või on mööduv nähtus, kui kallis selle juurutamine on." Otsustada, mida valida ja kus suunas liikuda, on Habakuke sõnul päris keeruline ja nõuab firmas ühist konsensust.

Aquatoris istuvad müügi-, finants- ja disainijuht kõik ühes ruumis koos.

See võimaldab luua sünergiat, kõik uued ideed püütakse kinni ja arutatakse kohe läbi. Aquatori tugevuseks on toodete suurepärane disain ja kvaliteet, kogu elitaarsuse juures ollakse samas oma tarbijale võimalikult lähedal.

Salongis on firma juhtkond ja ajutrust eraldatud ostjast vaid ühe klaasist lükanduksega. Hinnalipikuid tumedal taustal helendavatel vannidel juures ei ole, küll aga esteetiliselt nauditavad tekstid vannide loomise aluseks olnud ideid kirjeldavate lugudega.

Firma on oma kümnendal tegevusaastal selgelt omanäoline, aga see pole juhtunud üleöö. Kõigepealt oli toode, väline identiteet kujunes firmale aga hoopis hiljem. Sven Sõrmus: "See on olnud samm-sammuline areng, vastavalt võimalustele. Võib ju teha ka nii, et ostame masinad, reklaamimaterjalid - kui oskused ja kogemused on olemas, siis asi töötab, sõltumata sellest, mida toodad. Aga toode võib ka võidelda ise enda eest oma väljanägemisega."

Suuremat reklaamikampaaniat alustati toodetele alles siis, kui valmis sai uus salong. Ilusal salongil poleks aga olnud mõtet ilma sinna sobiva tooteta. Sven Sõrmus: "Vorm peab vastama sisule. Identiteet koosneb paljudest komponentidest. Ja kui üks on teisest tunduvalt allpool, pole kooskõla täiuslik. Nagu oleks baleriinil suusasaapad jalas."

Balteco disainijuhi Aivar Habakuke sõnul aitab disainer pigem riske vähendada ja tootearendusele minevaid kulusid kokku hoida: "Lahmida ja katsetada on kindlasti kulukam. Ehk küünlategija võib katsetada, et mis müüb ja mis ei müü. Iga vale liigutus maksab. Kulutused metsaläinud tootearendusele on palju suuremad, kui disainerile makstud raha."

Juhtkond disaineri loomingulist tegevust ei sega. Inimesed on aastaid selles tööstusharus olnud, disaineril mööda panna ei lasta. Pigem on disainer see, kes ideid ohjab ja esimest hullumeelset mõtet läbi ei lase suruda.

Peadirektor Lars Sumberg möönab samas, et ka liigne rõhumine disainile on vale: "Eesmärk on teha hea kvaliteediga funktsionaalseid vanne. Küll aga peavad need huvitavad ja head välja nägema."

Nii Aquatori kui ka NeoQi meeste sõnul riskib pigem see, kes disaini ei kasuta. Villi Pogga, Aquator: "Arendus võimaldab turult koore riisuda. Kui ideed pole, ei piisa ka sellest, kui raha on hunnikus."

Aivar Habakukk, Balteco disainijuhtKui saetakse palki laudadeks ja müüakse neid, siis pole disaini vaja. Aga kui juba hakatakse laudadest lisaväärtust looma, näiteks mööblit tegema, läheb vaja disainerit. Muidugi juhul, kui just ei taheta odavat allhanget teha. Disainer aitab selgitada eesmärki. Kui ettevõtte ettekujutus oma tootest jääb ähmaseks, on turule raske minna. Tootearendus on pikaajaline protsess ja kerge see ei ole.

Lars Sumberg, Balteco peadirektorDisain annab lisaväärtust. Pikemas perspektiivis jäävad just disaini kasutavad ettevõtted ellu. Eesti palgataseme juures pole võimalik konkureerida Hiina või India toodetega, tuleb pakkuda nišieelist. Pole võimalik toota kõige odavamat ja lihtsamat toodet. Disain annab pikaajalise arengu, väärtuslike töökohtade loomise võimaluse.

Villi Pogga, Aquatori tegevjuhtDisain on normaalne. Ebanormaalne on industriaalsus ehk kui rõhk on tehnikal ja tootmispool dikteerib. Inimene peab saama oma erinevaid meeli rahuldada. Iga päev peaks olema nii, et vannituppa minnes läheb nägu naerule. Mis see maksab? Mida tähendab see tööle ja pereelule? Seda pole keegi rahas mõõtnud. Aga elu on kvaliteetsem.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:27
Otsi:

Ava täpsem otsing