Hiiglaslik pensionifond võib veelgi paisuda

Raivo Sormunen 23. veebruar 2007, 00:00

Autotootjate Chrysler ja General Motors võimalik liit võib luua pensionifondi, mille maht on ajalehe Pension & Investments andmeil 148 miljardit dollarit. Tegemist on niivõrd suure numbriga, et Eesti mõõtkavu arvestades on sellele raske võrdlust leida. Võib vaid öelda, et kaheksa miljardi kroonini kasvanud teise pensionisamba varade maht jääb USA fondile paarsada korda alla.

Isegi ilma Chrysleri liiduta omab General Motors maailma suurimat tööandja pensioniplaani. Praegu on fondis varasid 119 miljardi dollari eest, millest jäävad maha nii General Electricu, IBMi, Boeingu kui ka teiste suurfirmade pensionifondid. DaimlerChrysleri pooldumisel tuleks pensionifondile otsa liita veel ligi 29 miljardit dollarit ning ta kindlustaks oma liidrikohta veelgi.

Pension & Investmentsi andmeil on nii General Motorsil kui ka Chrysleril neli viiendiku pensionivarasid seotud lepingutega, mis garanteerib tulevikus pensionäridele kindlad väljamaksed. Sellega võtab tööandja enda kanda investeerimisriski ehk riskib väärtpaberituru kõikumisega.

Ülejäänud viiendik varadest on tagatud pensionilepingutega, mis on sarnased meie teise või kolmanda pensionisambaga, kus investeerimisrisk on jäetud tulevase pensionäri kaela ja pensioni suurus sõltub fondi investeeringute edukusest.

Kui aastaid on General Motorsi pensioniplaan olnud garanteeritud pensioniväljamaksete pärast defitsiidis, siis viimaste aastate aktsiaturgude areng on autogigandi päästnud.

Investeerimispanga Merrill Lynch analüütik prognoosis aasta alguses, et General Motorsil on pensionivarasid juba 17 miljardi dollari eest rohkem kui kohustusi. Kuna autogigandi varadest on nii Euroopa kui ka USA aktsiates ligi pool varadest, siis viimase aasta hea liikumine börsidel on kindlasti ka General Motorsi aktsiaportfelli paisutanud. Veel 2002. aastal ulatus autogigandil pensionidefitsiit üle paarikümne miljardi dollari.

2005. aasta lõpus oli General Motorsi pensioniplaaniga seotud 453 000 inimest. Seda on enam kui praeguse riikliku pensioni saajaid Eestis. Samal ajal töötas autotehases üle maailma kõigest 335 000 inimest.

Kui USAs ja Kanadas töötavad inimesed on peaaegu kõik pensioniplaaniga seotud, siis välisriikides on pensionimaksmise kohustuse võtnud General Motors vaid pisteliselt. 2005. aastal maksis General Motors välja 7,6 miljardi dollari eest pensione, ületades Eesti riikliku pensionimaksete mahu kaheksakordselt.

Jagades selle ära töötajate arvuga, teeb see 1400 dollarit iga endise töötaja kohta kuus.

Pensionikulu ühe auto kohta ulatus 10 000 kroonini.

Autogigandi 2005. aasta raporti kohaselt peaks kuni aastani 2015 püsima pensionide väljamaksed üsna muutumatuna.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing