Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Külma ilmaga sooja autosse
Külmal talvehommikul käivitamine võib olla probleem ka kõige uuematele autodele. Isegi kui auto käima läheb, ei pruugi ta soojaks minna. Seda eriti siis, kui läbite lühikest vahemaad.
Probleem on ka külma mootoriga sõitmine, mis autole väga tervislik ei ole ja kõigele lisaks võib ehmatavalt mõjuda kütusekulu näit, mida külm auto tekitab.
Õnneks on olemas eelsoojendid, mis auto soovitud kellaajaks soojaks teevad ja kõiki neid halbu näitusid nullivad.
DEFA ja Webasto maaletoomisega tegeleva KG Knutsson ASi lisavarustuse osakonna juhataja Kristjan Novitski sõnul on neil olnud ütlemine, et kui on külma, siis on ka müüki. See tähendab seda, et seadmete müük kasvab vastavalt temperatuuri langemisele, kui autod enam ei käivitu.
Küll on aga mehe sõnul see tendents viimaste aastatega langema hakanud ja müügigraafik läbi aasta laugemaks muutunud ehk inimesed on ka suvel autot soetades hakanud mõtlema talvele.
Üks asi, mille peaks unustama kaugest minevikust, on see, et eelsoojendid on diiselautode kaup. Nii see enam ei ole ja tänapäeval, kus bensiinimootoriga autod tehakse nii ökonoomsed kui võimalik, on reaalsuseks saanud, et väikse mootoriga ökoautod ei lähe suure külmaga üldse soojaks. Siinkohal tulekski paigaldada lisasoojendi.
Eelsoojendeid on võimalik saada väga erinevaid mudeleid. Alates tavalisest elektril töötavast plokisoojendusest kuni suhteliselt kalli, kuid eraldiseisva koduaknast puldiga juhitava süsteemini. Süsteemile tuleb vaid sisestada kellaaeg, millal auto salong soojaks peab minema. Seade mõõdab pidevalt välistemperatuuri ja vastavalt sellele lülitab ennast sisse.
Tavalisele elektrit vajavale süsteemile on võimalik lisaks soetada ka autosoojenduskilp, mille oma maja või ettevõtte juurde üles panete. Näiteks Alpex Eesti OÜs toodetud elektrikeskusi on samuti võimalik kellaajaliselt programmeerida, millal nad auto ploki või salongisoojendusele voolu hakkavad andma.
Palju müüakse eelsoojendeid kaasa ka uute autodega. Mercedes-Benzi sõiduautode Eesti müügijuhi Allan Kaldoja sõnul pakuvad nad auto jahutussüsteemi integreeritud eelsoojendusseadet. Seade paigaldatakse autole tavaliselt tehases, kuid võimalik on ka järelpaigaldus. Viimane on kallim kui tehasest tellimine.
Novitski sõnul pole seadme paigaldamine kõige lihtsam ülesanne ja ühe päeva kestab see kindlasti. Erinevatel töökodadel on erinevad hinnad, kuid paari tuhande kroonise kuluga peaks siiski arvestama.
Kaldoja sõnul müüvad nad seadmega varustatud autosid ca 20 aastas.
Silberauto teistele markidele läheb kuu lõikes kaubaks aga 3-4 komplekti.
Olen kasutanud Webasto eelsoojendit kolm aastat nüüd juba mitmel autol.
Kunagi poolkogemata autole paigaldada lastud seade on muutunud nii asendamatuks, et edaspidi on eelsoojendus paigaldatud igale soetatud sõidukile.
Eelsoojendus on mugavus, millega harjub ääretult kiiresti ja raske on sellest edaspidi loobuda, aga miks peakski seda tegema? Olen kasutanud kolme erinevat käivitusvarianti - ainult taimeriga, siis ühendatuna Mobikitiga (võimaldab käivitada soojenduse SMSiga) ja ka võtmete küljes oleva puldiga. Näiteks hommikuti silmi lahti tehes ei nõua just suurt pingutust äratuskella kõrval võtmetekimbu küljes oleva puldi nuppu vajutada.
See-eest jääb kindlasti ära poole tunni pärast enne sõidu alustamist kohustuslik klaaside puhastamine jääst ja lumest ning samas ootab ees meeldivalt soe salong.
Lisaks pikeneb mootori tööiga, sest ei toimu külmkäivitusi ja väheneb ka kütusekulu.