Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ka vanal akul on turuväärtus
Plii on korduvkasutatavate materjalide seas maailmas number üks. Pliiaku materjalist on rohkem kui 97% taaskasutatav - kasutust leiab nii plast, plii kui ka hape. Võrdlusena - alumiiniumist joogipurkide materjalist taaskasutatakse 55%, vanapaberist 45% ning klaaspudelite ja rehvide materjalist on vaid 26% uuesti kasutatav.
Tulenevalt kõrgest taaskasutusväärtusest on vanal akul positiivne turuväärtus ja selle eest saab raha. Eriotstarbelisi keskkonnaohutuid konteinereid saab aga laenutada. Nii pakub Kuusakoski 1 m0 suuruseid akukonteinereid, mis mahutavad korraga ühe tonni akusid (keskmiselt 60-70 sõiduautoakut, 20-30 veoautoakut). Kliendil ei ole muud, kui akud konteinerisse laduda ja sobival ajal tühjendus tellida.
Pliiaku on kõige vanem elektrokeemilisel põhimõttel toimiv akumulaator, mille leiutas 1859. aastal füüsik Gaston Planté. Elektrotehnika arengu tõttu hakati pliiakusid rohkem kasutama alles 20. sajandi algul. Eriti kiiresti hakkasid nad levima aga siis, kui neid hakati panema autodele.
Tänapäeval on plii- ehk happeakud laialt kasutusel mitmes valdkonnas. Nende valik on suur ning tootmistehnoloogia hästi välja töötatud, nad on kõigist teistest akudest odavamad, ohutumad ja töökindlamad. Pliiakude miinus on nende suur kaal ja mõõtmed ning nagu me kõik teame - ei talu nad madalat temperatuuri. Temperatuuril -18 kraadi langeb pliiakude mahtuvus poole võrra. Sellepärast soovitataksegi hoida akut võimalikult täislaetuna, et akuhappe tihedus ei langeks alla kriitilise piiri. Kui aku on liiga tühi, võib selles sisalduv hape külmaga jäätuda ja aku kest puruneb. Külmaga ei ole ka akude laadimine nii efektiivne kui sooja ilmaga, seetõttu on vaja akut ja generaatori laadimisvõimet aeg-ajalt kontrollida.
Liiga suure laadimisvooluga laadimisel kaasneb tugev gaaside eraldumine, mille tagajärjel aktiivaine plaatide küljest eraldub ja aja jooksul plaadid lühistab.
Hinnanguliselt tekib Eestis aastas keskmiselt 3000 tonni vanu akusid. Suurimad vanade akude "tootjad" on liiklusvahendid, lisanduvad tõstuki, UPSide, valveseadmete ja muude autonoomsete toiteseadmete akud.
Sõiduauto aku keskmiseks elueaks loetakse viis aastat. Selle ajaga on aku sees olevad plii-plaadid sulfateerunud ja aku mahtuvus langenud alla kriitilise piiri - aku ei jõua enam starterit ringi ajada.
Eestis töödeldakse pliiakusid Sillamäel meie ainsas akude töötlemisetehases ASis Ecometal. Tehase suurim akudega varustaja on Kuusakoski, kes suunab üleriigilise võrgustiku kaudu kogudes taaskasutusse aastas veidi üle 2000 tonni akusid.
Akude töötlemine taaskasutuseks on peaaegu täisautomaatne, käsitööjõudu vajatakse vaid umbes 10% ulatuses.
Ecometali tootmisvõimsus on 15 000 tonni akusid aastas, mille tulemusel saadaks kuni 9000 tonni pliid ja selle sulameid ning 900 tonni polüpropüleeni.
Kui detsembris ja jaanuaris rõõmustasime ülikõrgete musta metalli hindade üle (265 USD/t), siis tänaseks on see rekord purustatud.
Aasta algusest saadik on hinnad 5-10 USA dollari võrra tasapisi kogu aeg ülespoole liikunud, saavutades veebruari teiseks pooleks hinnataseme 300-310 USD/tonn. Hinnatõusu on tinginud suures osas Türgi majanduse kiire kasv ja sealselt turult tulev tugev hinnasurve.
Hetkeseisuga on näha, et hinnatõus veel ei peatu.