Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Bachi kuulsaim sõnum lunastusest ja andeksandmisest
Bach kirjutas Johannese passiooni aastal 1724, mil ta oli Leipzigi Tooma-kooli kantor ja linna muusikajuht. Evangelisti jutustuse kaudu rullub lahti imepäraselt muusikasse kirjutatud evangeeliumitekst, traagiline lugu Kristuse kannatustest ning ristilöömisest. Passiooni keskpunkt on süütu ohvri surmamõistmine, sõnum lunastusest ning andeksandmisest.
Kontsert toimub sarjas "Kirikupühad Maarjamaal", mille peamine eesmärk on järjepidevalt tuua publikuni kaunis muusika, mis kirjutatud ühe või teise kirikupüha puhuks. Teoseid kantakse ette kirikutes, mida on vaimse ja akustilise keskkonnana heliloojad arvestanud neid kirjutades. Ettekandmisel taotletakse ajastutruudust.
Pühadeaegsete kirikukontsertide tava on Lääne-Euroopa kristlikus kultuuriruumis väga pika traditsiooniga, tuues kuulajani teoste algse sõnumi võimalikult puhtalt.
"Johannese passiooni" esitavad noore ja võimeka koosseisuga kammerkoor Voces Musicales ning meie pillimeeste paremikku ühendav barokkorkester Corelli Consort toonastel pillidel.
Evangelisti ja solistina teeb kaasa väga hinnatud tenor Conny Thimander Rootsist. Jeesuse, Pilatuse, Peetruse ja teiste tegelaste rolle täidavad aga noored Eesti lauljad: Taavi Tampuu, Priit Volmer, Maris Liloson, Katrin Targo, Indrek Jurtšenko ja Olari Viikholm.
Solistina on kaastegev ka juba aastaid Eestis elav Koreast pärit kontratenor Ka Bo Chan. Dirigendipuldis on üks praeguse aja väljapaistvamaid noori muusikuid Risto Joost, kelle juhitud Voces Musicales võidab konkurssidel jätkuvalt preemiaid.
Risto Joost peab teose ettekandel oluliseks just seda, et Corelli Barokkorkester mängib barokkpillidel. See annab hea võimaluse laskuda muusika detailide suhtes peenekoelisemasse artikulatsiooni ja tämbrimaailma. Soolkeeltega pillid on spetsiifilise, mahedama kõlaga. See võimaldab neil paremini ühilduda vokaaliga.
Esitus teose kirjutamise ajastu pillidel annab meile võimaluse paremini tajuda helikeelt, milles Bach ja tolleaegsed heliloojad elasid.
Autor: Kersti Inno