Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eelista eestimaist!
Kui eelmise sajandi alguse väljaanded olid reklaamist veel üsnagi puutumata, siis iseseisvuse ja vabariigi aastad tõid kaasa ka kodumaiste lehereklaamide kasvu.
Ja mis selle asja juures on muidugi kõige huvitavam, enamik müügikuulutusi rõhutab kodumaise kauba häid omadusi ja manitseb võõramaa tooteid mitte ostma. Tegelikult "manitseb" on veel pehmelt öeldud. Rohkem on tegu ikka käsuga.
Eriti hästi on seda näha reklaamidest, +mis ilmusid kahekümnendate lõpus ja kolmekümnendate alul. Andis ju ülemaailmne majanduskriis ennast meilgi valusalt tunda.
"Iga sent väliskauba eest on Eestile jäädavalt kadunud! Nõua kodumaa kaupa - vähendad tööpuudust!" kõlab üks selline üleskutse. Või siis: "Välismaa kaup röövib meie maalt raha ja meie töölistelt leiva."
Minu vaieldamatuks lemmik on aga "Esteterniti" reklaam, mis ütleb: "Kohalik kodumaa saadus on palju odavam, kui väljamaalt sisse veetud. Seepärast ärge andke oma raha mitte väljamaale, vaid toetage isamaa tööstust ja töölisi." Ja lausa jämeda joonega on reklaami lõpus allakriipsutatud järgmine sõnum: "Hoidke endid värske väljamaa kauba eest!"