Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Artek võitis ühe taktikaga kaks korda
Sel nädalal Tallinnas peetud Põhjala-Balti innovatsiooniseminaril "Teadus+tehnoloo-gia+ettevõtlus" oli Artek OY tegevjuhi Mirkku Kullbergi ettekanne üks õpetlikumaid. Ei ole just tavaline, et viiekümne töötajaga väikefirma suudab mitte ainult seitsekümmend aastat elus püsida, vaid ka juurte juurde tagasi pöördudes uue ringiga maailma vallutama minna. Aga just nii on Artekiga läinud.
Arteki üks loojaid oli 1935. aastal Soome maailmakuulus arhitekt Alvar Aalto. Artekile kujundas ta kasepuumööblit, aga ka valgusteid. Disain oli modernne ja kasutati uusimat puidu töötlemise tehnoloogiat.
1980.-1990. aastail toimus firmas põlvkonnavahetus. 1990. aastail ostis Arteki Rootsi investori ja metseeni Robert Weili riskikapitalifirma Proventus.
"See oli kiire tarbimise ajastu. Weil sai aru, et Arteki aeg ei ole veel käes, ja ta pidas firmat 1990. aastail lihtsalt üleval erilisi investeeringuid tegemata," rääkis Kullberg.
Uue sajandi algul, kui modernism oli taas tõusuteel, ütles ta, et nüüd on aeg. Ta palkas Arteki loovjuhiks inglase Tom Dixoni ja andis firmale vabad käed tingimusega, et see ei hülgaks oma Soome vaimu.
Firma toodangust neli viiendikku moodustavad vanad Aalto loodud vormid ja ülejäänu on uudistoodang. Kuid tegemist ei ole lihtsalt vana kordamisega, vaid mööbli valmistamisel kasutatakse kõige moodsamaid tehnoloogiaid. Senisele heledale kasele lisanduvad valge ja must kõrgläikeline mööbel, samuti on alustatud katsetusi bambusega, mida töödeldakse Jaapanis.
Arteki peamised turud on Skandinaaviamaad, Jaapan ja USA.
"Skandinaavias mäletatakse Aalto loomingut veel hästi. Jaapani arusaamad heast disainist kattuvad suuresti Põhjamaade omadega ja sealgi on Alvar Aalto hinnatud. USAs, kus Aalto on teinud mitmeid projekte, näiteks Harvardi ja Massachusettsi ülikoolis ja kus tal oli häid sõpru, on ta mõnevõrra unustusse vajunud. Nüüd alustame selle turu tagasivõitmise kampaaniat," ütles Kullberg.
Arteki toolid on jõudnud ka Eesti turule, nende ametlik esindaja on ELKE Mööbel.
"Eestis on see nišikaup, aga kindlasti on Aalto toolidel oma ostja," ütles ELKE Mööbli tegevdirektor Anu Hiiop.
Muud alad peale metsa- ja infotehnoloogiatööstuse ei paku Soome kapitalile huvi, põhjendas Artek OY tegevjuht Mirkku Kullberg, miks ettevõtte omanik on Rootsi firma.
Intervjuu Artek OY tegevjuhi Mirkku Kullbergiga.
Miks Soome rahvuslikud pärlid Iittala, Artek jt lähevad väliskapitali kätte? Kas see on paratamatus või aja märk?
See räägib pigem Soome majanduse struktuurist. Kunagi läks kapital põhiliselt metsatööstusse, siis tehnoloogia- ja infotehnoloogiatööstusse. Muud valdkonnad, nagu moe- ja tekstiilitööstus, eriti huvi ei paku. Rootsi riskikapital oskab aga näha just niisuguste ettevõtete võimekust. Proventus rõhutab: Artek on tugev ainult siis, kui ta säilitab oma Soome hinge. Kuid et rahvusvaheliselt tugevaks saada, lisatakse sellele Rootsi, Briti ja Jaapani loome- ja turundusoskusi.
Kas Artek jääbki ainult Alvar Aalto loomingule truuks?
Mitte sugugi. Ehkki Aalto pärandi uurimine on lõputu varalaegas, vaatame juba ka teiste kunstnike loomingule uue hingamise andmisele. Üks neist on Tapio Wirkkala, kelle mööbli valmistamine nõuab väga suuri puusepaoskusi. Samuti huvitab meid Tapio Aarnio looming. Tema plastmööbel tegi revolutsiooni 1960. aastail.
Kuidas suudate konkureerida odavate toodetega, millega turg on üle ujutatud ja mis tihtipeale ju kopeerivad teie tooteid?
Põhjus, miks me leidsime uue sajandi algul, et meie aeg on saabunud, on see, et meie arvates on kasvanud haritud ja kriitilise meelega põlvkond. Neid huvitab toodete algupära, juured, valmimislugu. Neil on kõrge eetika, mis ei luba võltstooteid osta, ja ühtlasi ka piisavalt paks rahakott.
Kuidas edeneb koostöö suurfirmadega?
Oleme väike, innovaatiline, paindlik ja julgete mõtetega firma, mis on loonud meile hea maine teinekord ka vastuvoolu ujumisega. Meie kontaktiotsimistele ei öelda kunagi ära, ükskõik kui julged meie mõtted ka ei tunduks. Pakume suurtele koostööd, kui tundub, et see aitab avada uusi turge ja tutvustada uusi materjale.