Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hea auto jääb kindlustuse taha
Maailmas on palju häid autosid, mida tahaks omada, kuid mida endale lubada ei saa. Asi pole mitte ainult auto maksumuses, vaid ka selle omamiskuludes.
Eelmise aasta lõpus kirjutas kasutatud autode turu spetsialist Rein Reinpõld Äripäevas, et eestlane seisab tihti valiku ees, kas osta uus või mõne aasta vanune pruugitud auto. Uueks autoks oleks tavaliselt meil populaarseim väike-kesklass - Toyota Corolla, Volkswagen Golf või Opel Astra.
Kui aga võtta mõned aastad vana auto, saab midagi Saksa kuldsest kolmikust - BMW, Mercedes, Audi. Siinkohal ei räägi ma nende markide pesamunadest, vaid ikka suure keskklassi autodest või lausa luksusmudelitest. Hinnad on samad või lausa madalamad kui nimetatud uutel autodel.
Asi pole siiski nii lihtne, kui paistab - peale tühipalja liisingumakse kaasnevad autoga ka muud kulud. Üks liik on kindlasti remondiarved, mis kasutatud autode puhul tuleb endal kinni maksta, kuid paljud firmad pakuvad kasutatud masinaid ka garantiiga, mis esialgu välistab probleemid.
Teine koht on kindlustus. Tavaline kohustuslik liikluskindlustus ei kõigu, vähemalt mitte nii, et selle pärast peaks eriti muretsema. Asja teine tahk, mis suunab inimese koju pead kratsima ja eelarvet üle vaatama, on liisinguga kaasnev kaskokindlustus.
Kui võtame näiteks lähiajal populaarseimaks autoks muutuva 1,6-liitrise bensiinimootoriga Toyota Aurise, mis maksab 277 000 kr, siis selle aastane kaskomakse on ca 8000 kr. Seega alla tuhande krooni kuus.
Sama hinna või lausa vähema eest saaks aga tõelise luksusauto. Näiteks maksab 239 000 kr diiselmootoriga BMW 730 koos lisadega. Väljalaskeaasta on ka piisavalt hea, et autot mõistliku aja peale liisingusse saada. Ahvatlus kaob, kui vaadata kaskokindlustust, mille aastamaks on 22 000 kr. Ja kui tahta maksta mitmes jaos, kerkib hind üle 24 000 kr, mis tähendab juba rohkem kui 2000kroonist kuumakset.
Lisamärkusena tuleb öelda, et Aurise puhul pole vahet, mis graafikuga kaskot maksta, hind on ikka üks. Samas tähendab näiteks toodud BMW puhul igasugune maksete liigutamine kohe tuhandeid kroone lisakulu.
Ostjal võib ju olla rahakott piisavalt paks, et lubada endale meeldivat ja luksuslikku sõidukit, kuid ta peab ikka leppima väike-keskklassi sõidukiga. See on küll uus, kuid ei suudaks pakkuda neid mugavusi, mida mõne aasta vanune luksussõiduk.
Miks on neil vanadel sõidukitel nii röögatu kaskomakse? Ikka sellepärast, et keegi on oma kõlvatu tegevusega liikluses suutnud kaskomaksed üles ajada. Aasta algusest oleme muudkui lugenud ja kuulnud, kuidas BMW põhjustas selle ja teise liiklusõnnetuse. Sealt see riskigrupp tulebki, et inimesed ei suuda end hea auto roolis vaos hoida ja korralikud liiklejad peavad nende tekitatud jamad kindlustusmaksetena kinni maksma.
Häda pole ainult BMWdes, on ju ka Subarud, Mitsubishi Evo mudelid, Mercedesed, võimsad Audid. Kõik head ja huvitavad autod, mida liisingu poolest saaks endale lubada, jäävad tavaostjale just sellesama kaskomakse tõttu kaugeks.