Mitte ainult kohvikukett

Tõnis Oja 01. juuni 2007, 00:00

Eeloleval teisipäeval toimub üritus, mis on ilmselt pretsedenditu nii meelelahutus- kui ka toitlustustööstuse ajaloos. Nimelt toimub eksbiitel PaulMcCartney plaadi "Memory Almost Full" esitlus korraga enam kui 12 000 Starbucksi kohvikus üle maailma. Sündmus peegeldab üsna hästi maailma suurima kohvikuketi Starbucksi püüdlust olla midagi enamat kui lihtsalt kohvikukett.

1971. aastal väikesest kohviröstiärist alguse saanud ja tänaseks maailma suurimaks kohvikuketiks kasvanud Starbucks oli üks esimesi, mis hakkas oma juba 2002. aasta sügisest pakkuma traadita internetiteenust. Aktiivne on ettevõtte koostöö raamatupoodide ning plaadifirmadega. Eelkõige aga on innovatiivsus siiski seotud kohvikultuuri arendamisega USAs ning oma kaubamärgi laiendamisega üle kogu maailma.

Starbucksi - nagu seda täna tunnevad miljonid üle maailma - kujundaja on Howard Schultz, kes asus ettevõttesse tööle 1982. Ta käis Itaalias ja pärast seda tekkis idee, et Starbucks võiks müüa lisaks ubadele ka espressot ja valmiskohvi kohvikutes. Kuna tal ei õnnestunud oma ideed maha müüa, lõi Schultz oma firma, mis 1987. aastal võttis Starbucksi üle.

Viis aastat hiljem hakatakse ettevõtte aktsiatega kauplema Nasdaqil ning toona ettevõtte aktsiatesse paigutatud 10 000 dollari suurune investeering oleks täna väärt pea pool miljonit. Viimase kümne aastaga on kohvikute arv kasvanud tuhandelt pea 13 000ni. Starbucksi kohvikute tihedus USAs on kohati nii suur, et libauudiste leht The Onion (Sibul) kirjutas mõned aastad tagasi uudise, et "Starbucks asvas uue kohvibaari juba olemasoleva kohviku tualetis".

Veebruaris ilmus internetti märgukiri Starbucksi ülesehitajalt ja nõukogu esimehelt Howard Schulzilt, kus ta hoiatas, et kohvikuketi oma näo kaotamine võib "tõmmata vee peale" Starbucksi kaubamärgile. Tosinale tippjuhile mõeldud kiri oli nii kriitiline, et alguses arvati, et tegemist on võltsinguga. Starbucksi visionäär hoiatas, et nomenklatuuri pidev laienemine teeb ettevõtte eristamise konkurentidest, eelkõige kiirtoitlustusettevõtetest, üha raskemaks.

Sellega vihjas ta kohviku- ja kiirtoitlustuskettide piiride üha kasvavale hägustumisele. McDonald's pakub kvaliteetset kohvi, Starbucks on laiendanud toiduvalikut ning tulnud turule drive-in-teenusega. Mõjukas tarbijaajakiri Consumer Reports teatas koguni, et McDonald'si kohv on maitsvam ja odavam kui Stabucksis.

Paljud investorid on hakanud Starbucksi kiire kasvu jätkumises kahtlema. Ettevõte teatas eelmise kvartali 20protsendilisest käibe ning 18protsendilisest kasumi kasvust, kuid aktsia hind on langenud kuue kuuga kolmandiku võrra. Siiski usun, et tegemist on pealt 36 aasta vanuse firma keskeakriisiga ning ettevõttel seisab ees suur tulevik. On ju tegu tugeva firmakultuuri ja innovaatilise ettevõttega. Tõnis Oja

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing