Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nähtamatu Silicon Valley
Kujutan Räniorgu (või lihtsalt Orgu) ette kohana, kus kõik maailmakuulsad tehnoloogiafirmad asuvad Eesti mõistes n-ö koos, ühel suurel tänaval.
Hommikune liikluskeeris San Franciscost lõunasse Ränioru poole pole kõige hullem, oluline on saada linnast kiiresti välja kiirteele, siis on juba lihtsam - viis rida ühes suunas, sama palju ridu vastassuunas. Selle valguses tundub uskumatu, et Eesti riik ei suuda ehitada neljarealist teed Tallinnast Tartusse.
Autosõit muudkui kestab, aga Räniorgu ei paista kusagilt. Ainult mäed vahelduvad orgudega. Teid ääristavad automüügisalongid ning kauplused, šikke kõrgeid büroohooneid ei silma kusagil. Ainult San Jose kesklinnas kohtab mõningaid torne. Palo Alto, Stanford, Menlo Park - igal pool rohelus, madalad majad, büroohooned ja palavus.
Pärast tunnist kohtumist San Joses US Market Access Centeri (väikese- ja keskmise suurusega ettevõtete nõustamiskeskus USA turule sisenemiseks) juhataja Chuck Ericksoniga jääb kõrvu kumama lause: "See on koht, kus isegi jõululaupäeval kirikus võivad miljonilised äriideed sündida."
Just nii olevat alguse saanud üks Ericksoni 50 miljoni dollariline äri. Samas tunnistab ta, et pole suurem asi juht, kui tegu on USA mõistes suurettevõtetega. Väikefirmadega tuleb ta paremini toime.
Sõidame lõunatama Kalev Kasega, Eestis Geenivaramu projektiga tuntuks saanud mehega. Räniorust pole veel ikka mingisugust elumärki.
Kask on vitaalne mees, kel jutt jookseb. Välja näeb see nii, et Kask räägib ja viis kodumaa-eestlast noogutavad ja mõmisevad kaasa. Nii võib jõuda õhtusele rongile, kuid mitte rahameestega kohtuma, kui kamp Eesti ärimehi peaks Räniorgu sattuma ning tagasihoidlikkusest võitu ei suudeta saada, mõtlen.
Aga Kasel on USA kooli juba pea enam kui viisteist aastat seljataga. Tema teab, kuidas Oru stiilis turundust ja lobitööd teha - iga päev hommikust õhtuni, muudkui ehitad oma firmat üles ning samal ajal püüad seda võimalikult kalli hinnaga maha müüa. Ratas pöörleb ja sina selles. Jutu käigus tabab Kask naelapea pihta - see kõik on nagu prostituudiks olemine. Muudkui müük, müük, müük ja võib-olla kusagil nimekirja lõpus tuleb ka toode, mida pakud. Aastatega on Kasel tekkinud palju kontakte. Mida rohkem sul neid on, seda rikkam oled, sest iga kontakt Räniorus maksab, ja mitte vähe.
Aga kui sa kedagi ei tunne, mida teha?
Üks võimalusi on pöörudada firmade poole, kes viivad sind kokku oluliste inimestega. Meie grupi jaoks oli selleks Sitsiilia juurtega ameeriklane Chris Surdi, kes lõi oma firma eelmise aasta viimastel kuudel. Lai naeratus, osav sõnaseade, õpitud kehakeel, hele ülikond, pidevalt klõpsuv fotoaparaat on mõned märksõnad tema kohta.
Sel päeval oleme tema kliendid, kellega kohtumist ta pildistamisega "arhiveerib". Meid eeskujuks tuues õnnestub tal ennast tulevastele klientidele juba kallimalt maha müüa.
Surdi teab, tunneb ja on sõber paljude inimestega. Nii ta vähemalt väidab. Eestlase jaoks tekib küsimus, kuidas ameeriklased sõnu "sõber", "tunnen", "tean" interpreteerivad. Ilmselt mitte nii, nagu meie asjadest aru saame. "Ma tean teda" võib tähendada seda, et toda inimest on nähtud võib-olla samas ruumis, ilma sõnakestki vahetamata. Oma teenuse eest küsib Surdi 1000 dollarit päevast.
Päeva lõpuks jõuab teadmine ka minu ajusoppi - Räniorg on pigem mõtteviis kui mingisugune sihtkoht, kuhu jõuda.
Tagasi Eestis. Tagasi tööl. Esimene mõte - miks eestlased nii vähe räägivad? Jaa, meil läheb Räniorus raskeks.
Tänavu veebruaris avas Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (EAS) oma esinduse Silicon Valleys.
San Joses asuvas kontoris hakkas tööle Andrus Viirg, kelle peamised ülesanded lisaks Eesti tutvustamisele on kontaktide loomine kohalike võtmefiguuridega, Eesti ning Silicon Valley teadusasutuste koostöö arendamine ning Eesti ettevõtete abistamine USA turule sisenemisel.
Viiru arvates peaks USA pakkuma väljundit just teadusmahukatele ettevõtlusharudele, nagu bio- ja infotehnoloogia ning tarkvaraarendus. Skype'i fenomeni taustal on Eesti ettevõtetel Viiru arvates ennast lihtsam müüa.
"USA turul on kõige tähtsam komponent turundus. Toode ise võib olla niru, kuid kui teha tugevat marketingi, võid olla tehtud mees," kommenteeris Viirg.
Viiru sõnul ei pea toode tingimata olema uus, tegu võib olla ka olemasolevate tehnoloogiate integreerimisel tekkinud uute lahendustega.
USA turule mineku kulud sõltuvad Viiru sõnul tootest ja potentsiaalse turu suurusest, kuid turuanalüüsile kulub keskmiselt paarkümmend tuhat USA dollarit, toodete turustamise kulud ulatuvad aga miljonitesse dollaritesse.
"Kuigi sisenemiskulud on suured, on hilisem tulu teenimise võimalus samuti väga suur. Siin ongi pigem fookuses võimalikud tulud kui selle teenimiseks tehtavad väljaminekud," lausus Viirg.