Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kliimaseade vajab hoolt läbi aasta
Kliimaseadmete remondi ja täitmisega tegeleva VTA Tehnika ASi juhataja Heigo Baueri kogemust mööda võib seadme lekkel olla mitu põhjust. Näiteks torud lihtsalt hõõrduvad millegi vastu ja kuluvad. Samuti võib viga olla roostes. Baueri teada juhtub tihtipeale sedagi, et kompressori tihend kipub ära kuivama. Viimasel juhul on põhjus selles, et kliimaseadet talve jooksul ei käivitata. Soovitavalt peaks seda siiski korra kuus tegema, iga kord umbes kümneks minutiks.
United Motors ASi tehniline juhataja Bruno Kubja nendib samuti, et parim variant rikkevõimalusi vähendada on ka talvekuudel kord kuus kliimaseade käivitada. Mehe jutu järgi esineb näiteks enne 2002. aastat toodetud BMW mudelite kliimasüsteemidel põhiliselt kahte tüüpi vigu.
Esiteks kliimaseadme ventilaatori rike, mille tõttu süsteemis tõuseb töörõhk liiga kõrgeks ning aine võib tihendite vahelt lekkida. Teine tüüpviga on kliimasüsteemi torude liigne korrodeerumine, mille tulemusena need purunevad ning aine väljub süsteemist. Kubja hinnangul põhjustab seda eelkõige talvel teedele puistatav sool.
Kuidas aga hinnata, kas auto kliimaseade töötab korrapäraselt? Kubja soovitab murelikel autoomanikel jälgida salongi jahutustootlikkust. Kui on väikegi kahtlus, et seade ei tööta korrapäraselt, tuleks kohe pöörduda lähimasse kliimaseadmetega tegelevasse töökotta.
Heigo Baueri arvates saab katkiseid torusid parandada küll, kuid see eeldab väga head meistrit, sest alumiiniumi igaüks korralikult keevitada ei oska. Bauerile selliseid marke ja mudeleid kohe ei meenu, mis oleks töökojas eriti sagedased külalised. Küll tõdeb ta, et probleeme kipub olema KIA bussidega.
Arvestada tuleb ka sellega, et vanadel autodel on kliimasüsteemi täitmine kulukam kui uutel. Nimelt oli enne 1992. aastat toodetud autode seadmeis gaas R12, mis on praegu keelatud. Asendusgaas on aga märksa kallim kui levinumad gaasid.
Hinnad on igal pool üsna sarnased. United Motorsis maksab kliimaseadme kontroll ja täitmine 793 krooni, millele lisandub külmaaine ise. Viimane maksab sõltuvalt seadmest 250 kuni 750 krooni. VTA Tehnika AS küsib kontrolli ja täitmise eest vähemalt kaheksasada krooni. Bauer tunnistab siiski, et vanematel autodel läheb see protseduur kallimaks seoses asendusgaasi kõrge hinnaga.