Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Teateid tegelikkusest ehk maalikunst täna
""Mage maal" näituse teemana kõlab üsna irriteerivalt. Mage viitab ju eelõige maitse puudumisele, kuid mitte ilmtingimata," sõnab kuraator Andres Koort. Ta selgitab, et mage, nii nagu seda mõisteti hiina klassikalises esteetikas, ei ole maitse puudumine, vaid kõikide maitsete kohalolu - nende viibimine täiuses. Magedus on avatus maitse kõikidele võimalustele ja sisaldab nii alati enam kui ükski eraldiseisev maitse. Seega pole mage mitte vähem, vaid alati rohkem. Nagu ütleb mõtleja Su Dongpo: "Kust pole midagi leida, võib leida kõike."
"Näituse teema häiris esialgu paljusid kunstnikke, aga kui nad olid läbi lugenud minu selgituse, möönsid nad, et tegelevad päevast päeva sellega. Iga väljavalitud ja esiletõstetud maitse, iga värv, iga heli on oma aktuaalsuses piiratud ja lõplik. Neid ei saa tagasi võtta ega muuta, sest need on saanud juba millekski, mis välistab kõik teised võimalused," kommenteerib kuraator.
"Punane ei saa enam kunagi olla ükski teine värv peale punase. Mis kord on terav, jääb alati kõigest teravaks. Mageda kunsti puhul on oluline saamine, mitte saadus - hetk enne värvi saamist värviks, intervall kahe noodi vahel, kus üks pole veel hääbunud ja teine veel ei kõla," arutleb Koort. Tema hinnangul ei kirjelda sõna "mage" mitte ainult tajutavate asjade omadusi, vaid ka tajuja enese seisundit. Mageduses rullub lahti objekti ja subjekti vahe. Subjekt on alati sõltuv objektide pakutavast hetkelisest ärritusest, mis sunnib liikuma järjest suurema naudingu poole...
Näitusel on palju toredaid "magedaid" maale, millest igaüks kõnetab vaatajat omamoodi. Huvitavad on Mari Roosvaldi, Kristiina Kaasiku, Tiiu Pallo-Vaigu, Mall Nukke, Tiina Tammetalu, Katja Koordi, Kaarel Kurismaa jt teosed. Nii mahuka väljapaneku nautimiseks tuleb varuda aega - teekonnal ühest galeriist teise jõuavad esimese muljed parasjagu settida.
Autor: Tiina Kolk