Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Toyota ületas kiirust
Kasumit kasvatasid eelkõige nõrgenenud jeen ning Corolla väikeautode ja Camry sedaanide suurenenud müük väljaspool Jaapanit. Puhaskasum ronis eelmise aasta kolme kuuga näidatud 371,5 miljardilt jeenilt 491,5 miljardi jeeni ehk 47,3 miljardi Eesti kroonini. Analüütikud ootasid 457 miljardi jeeni suurust kasumit. Käive kosus aga 16 protsendi võrra, 6,52 triljoni jeenini ehk 628 miljardi kroonini.
Kuna Toyota on keskendunud ökonoomsetele sõidukitele, on tõusvad bensiinihinnad veeks Jaapani autotootja veskile. Samal ajal kui nõudlus väikeste Toyotade järele aina suureneb, kaotavad USA autoehitaja General Motorsi kasti- ja sportautod oma koduturul jätkuvalt populaarsust.
"Tulemused on fantastilised," kommenteeris Bloombergile Lehman Brothersi analüütik Tsuyoshi Mochimaru.
"Ookeanitagune müük on jätkuvalt tugev ja nõrk jeen, mis tõstab saadava välistulu väärtust, muudab roosilised numbrid Toyota ekspordi kasvades veelgi roosilisemaks," viitas Mochimaru eelkõige USA olulisusele autotootja kasumikasvus.
Nõrgem valuuta lisas ärikasumile ühe kvartaliga 100 miljardit jeeni ehk pea 15 protsenti kogu summast.
"Nõrgem jeen aitab Toyotal tõepoolest rohkem teenida, kuna nad müüvad välisriikides niivõrd palju autosid," ütles UAM Japani fondihaldur Koichi Takatsuka.
"Me näitasime olulist tõusu nii käibes kui ka kasumis. Need on läbi aegade parimad kvartalitulemused," rõõmustas ka Toyota tegevdirektor Takeshi Suzuki.
Käesoleva kalendriaasta esimese poolega on Toyota ülemaailmse automüügi osas juba möödunud ka General Motorsist - Jaapani kontsern on suutnud müüa 4,72 mln autot USA sõidukitootja 4,67 mln vastu. Paljud analüütikud usuvad, et Toyota ületab ka kogu aasta arvestuses General Motorsit nii tootemahtusid kui ka käivet silmas pidades. Kasumlikkuse poolest on Jaapani autotootja USA konkurendist juba kaugele eest ära liikunud - General Motors on viimastel aastatel suutnud vaid kahjumit näidata.
Hoolimata märgatavast edust, kordas Toyota mõnede analüütikute arvates konservatiivset aastaprognoosi - autogigant ootab võrreldes eelmise aastaga kõigest 0,4 protsenti suuremat, 13,85 miljardi dollarilist (158 miljardit krooni) kasumit. Käibeks prognoositakse 209,8 miljardit dollarit ehk 2,4 triljonit krooni. Samuti ei muutnud Toyota oma ühikumüügiennustust - aastaga plaanitakse müüa 8,9 miljonit autot.
"Toyota on väga konservatiivne ettevõte," märkis Credit Suisse'i analüütik Koji Endo. "Arvatavasti tõstavad nad nõrgema jeeni ja tugevama müügi taustal oma prognoose teise kvartali lõpus," pakkus Endo.
Siiski ei tule edu Toyotale lihtsalt, sest sarnaselt teiste Jaapani autotootjatega kannatas ka Toyota juulis toimunud 6,8magnituudise maavärina tõttu, mis sundis Jaapani sõidukitootjaid peamise osadega varustava tehase ajutiselt sulgema. Ent Toyota kinnitas, et suudab tootekao aasta lõpuks tasa teha.
Toyota väiksem rivaal Nissan teatas, et esimese kvartali kasum langes kodunõudluse vähenemise tõttu 16 protsenti 92,3 miljardi jeenini (8,84 miljardi kroonini). Tõstetud kasumiprognoosiga Honda Motori kasum kasvas 16 protsenti.