Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Killustikku teeb karjäärirong

    Killustikku kulub ehitustel nii pinnasetäiteks kui betooni, sh asfaltbetooni valmistamiseks. Kui üldehituses võib ette näha mõningast hoo raugemist, siis uute teede rajamine ja vanade remontimine alles kogub tuure.
    Just sellistest põhjustest ajendatuna soetas killustikutootja ja lammutaja OÜ ATI Grupp juulikuus Soome firmas Metso Minerals toodetud mobiilse, kaheksa miljonit krooni maksva kivipurustusseadme. Uus kivipurusti liideti Kose-Risti kruusakarjääris juba olemasolevate killustiku sõelumismasinatega nn rongiks.
    Säärane rong võimaldab kaevandatavast pinnasest kivid eraldada, need rootorpurustisse suunata ning toota kolme fraktsiooniga killustikku. Lõviosa ATI Grupi Kose karjääris toodetud killustikust läheb Tallinn-Tartu maantee Vaida ja Kose vahelise lõigu rekonstrueerimisele.
    ATI Grupi juhatuse liige Vello Helm märgib, et mobiilne purusti on firmale vajalik eelkõige sellepärast, et seda saab suhteliselt lihtsalt "kokku pakkida", seade sõidab ise treilerile ning nõnda on võimalik kiiresti objektilt teisele liikuda. Samuti saab kivipurustusrongiga karjääris ühest kohast teise sõita ning seda on võimalik distantsilt kaugjuhtimispuldi abil juhtida. Suuremad kivitükid, mis läbi sõela ei lähe, suunatakse uuesti purustisse.
    "Mobiilsus on eriti oluline lammutustööde puhul, sest purusti saab otse objektile viia, üleliigseid kulukaid vedusid jääb vähemaks," kinnitab Helm. "Uus purusti on kaks korda tootlikum kui see, mida varem kasutasime."
    Eestis Metso Minerals karjääriseadmeid müüva ASi Baltem müügikonsultant Helmuth-H. Rähesoo andmeil on Eestis levinuimad lõugpurustid ja rootorpurustid, on ka koonus- ja vertikaalrootoriga kivipurusteid. Pae- ja lubjakivi ning kruusa purustamiseks sobib rootorpurusti, ehitusjäätmed saab killustikuks lõugpurusti abil.
    "Seadme vastupidavus oleneb sellest, millist kivimit purustatakse. Eelkõige kuluvad ja vajavad väljavahetamist purusti haamrid, neid tuleb umbes kuue kuu järel uuendada," nendib Rähesoo.
    Lammutustöödele spetsialiseerunud OÜ Digistar Ser-vice kasutab betoonijääkide purustamiseks 55 tonni kaaluvat Lokotrack LT116 lõugpurustit. Firma käsutuses on täiskomplekt seadmeid: betooni pulbristaja, lõugpurusti ning sõel. Toodetakse teede ja vundamentide põhjatäiteks sobivat jämedat betoonkillustikku.
    Praegu Narvas endise Baltijetsi tehasehoone vundamentide lammutamisega tegeleva Digistari omanik Roland Pullerits märgib vastse seadme eelistena tolmuvaba süsteemi ja suurt tootlikkust.
    "Seade on meil kolm kuud. See on varustatud eelseparaatoriga, mis eraldab betoonist raudarmatuuri, ning seetõttu on masin mõeldudki just lammutusjääkide purustamiseks," selgitab Pullerits.
    Raudbetooni purustamiseks peab kasutama eelpurustit, sest raudarmatuur tuleb betoonist enne selle purustisse saatmist eemaldada.
    Uue kivipurusti transportimine on Pulleritsu arvates lihtne. Eestis tegutseb mitu firmat, kelle käsutuses on raskeveoste transportimiseks mõeldud treilerid, mille teljekoormus jääb lubatu piiridesse ka mitukümmend tonni kaaluva lasti vedamisel.
    Uued mobiilsed kivipurustid suurendavad oluliselt killustikutootmise efektiivsust, samuti on nad keskkonnakaitseliselt otstarbekad.
    Näiteks paekivi lõhkamise teel kaevandades kaasneb müra ja suur kogus tolmu, samuti põhjustab lõhkamine sageli põhjavee taseme alanemist. Ekskavaatoritega kaevandades ja paasi rootorpurustiga purustades on müratase suhteliselt väike, ka tolmu ei eraldu. Kuna purusti suudab ise karjääri piires liikuda, jäävad ära kulukad ja aeganõudvad veod. Kui vana süsteemiga võrrelda, on mobiilse kivipurustusrongi tootlikkus vähemalt kaks korda suurem. Saame toota kolme fraktsiooniga killustikku - jämedat täitekillustikku ja peenemaid fraktsioone, mida kasutatakse betooni või asfaldisegu valmistamiseks.
    Uus purusti maksis kaheksa miljonit krooni, üldse on siin karjääris tehnikat vähemalt 20 miljoni krooni eest.
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Suure seitsmikuga on ühinemas uus tegija
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Läti keskpank tõmbas kasvuprognoosi allapoole
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Tallinna lennujaamas enam vedelikke ja arvutit kotist välja võtma ei pea
Tallinna lennujaamas julgestuskontrolli uute masinate seadistamine ja testimine sai valmis ja enam ei pea reisijad enam vedelikke ja arvuteid käsipagasist välja võtma, teatas lennujaam.
Tallinna lennujaamas julgestuskontrolli uute masinate seadistamine ja testimine sai valmis ja enam ei pea reisijad enam vedelikke ja arvuteid käsipagasist välja võtma, teatas lennujaam.