Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tõsteseade võib olla rogla või mootoriga muskel
Samas võib käsitõstuk olla asendamatu abimees kohtades, kuhu mootoriga tõstukid töötama ei mahu. Sellepärast leiabki rahvasuus "rogla" nimetuse all tuntud käsikahveltõstuk laialdast kasutamist, olles hinnatud oma lihtsuse, töökindluse ja soodsa hinna tõttu. Põhiliselt kasutatakse käsitõstukeid siiski vähese intensiivsusega töödel.
Kui aluste teisaldamise vahemaad lähevad pikaks või tõstetavate aluste arv suureneb, on otstarbekas hankida elektrimootoriga aluseteisaldaja- või järelkäidav elektriline laotõstuk.
OÜ Laadur osakonnajuhataja Joel Joa peab tõstuki ostu juures oluliseks, et müüja suudaks tagada masina töötamise planeeritud ajal (5-10 aastat), mitte ei müüks ainult hunnikut rauda.
"Tõstukite hooldamiseks ja remondiks on vajalik korralik varuosade tarnija, lisanduvad erivarustus ja väljaõpe," räägib Joa. "Põlve otsas seda tehnikat keegi putitada ei saa."
Laaduri tootevalikus on näiteks maailma vanima tõstukitootja Yale'i tõstukeid alates käsikahveltõstukist kuni 5,5tonnise elektrimootori ja 16tonnise sisepõlemismootoriga kahveltõstukiteni.
Lisaks neile veel teistelt tootjatelt kuni 52tonnise tõstejõuga seadmed ja korvtõstukeid nii sise- kui ka välitöödeks.
"Tegevusalast sõltuvalt võib kitsendusi olla kauba käsitlemisel," nendib Joa. "Näiteks võib olla keelatud sisepõlemismootori kasutamine toiduainetetööstuse toorme käitluses. Siis on abiks elektritõstukid."
Metalli- ja paberitööstuses on tihti kasutuses lisaseadmed rullmaterjalide tõstmiseks. Jookide tootjad vajavad näiteks mitme aluse korraga käsitlemist või aluse ülevalt toetamise võimalust.
"Võin kinnitada, et 1000 kg kaaluvate aluste tõstmine käsitõstukiga kolme meetri kõrgusele on tegevus, mida iga päev ei tahaks teha," märgib Joa mootortõstemasina muretsemise ühte põhjust.
ASi Puukeskus logistika- ja laojuht Urmas Maidla märgib, et olulised kriteeriumid on tõstuki tõstevõime ja tõstekõrgus. Tähtsad on ka gabariidid ning tõstuki kahvlite mõõdud.
"Tõstukite rollid on meie firmas küll jaotatud, aga vajadusel saab üks tõstuk suure töökoormuse puhul teisele appi minna," selgitab Urmas Maidla.
Saku Õlletehas kasutab kolme tüüpi tõstukeid. Kaupade ladustamisel on töös gaasitõstukid, kuna need sõidavad vahel ka territooriumile. Elektritõstukid on aga temperatuuritundlikud. Saadetiste komplekteerimisel kasutame elektri jõul töötavaid sõiduplatvormiga aluseteisaldajaid ning autodele laadimisel järelkäidavaid aluseteisaldajaid.
Erivarustus on meil kasutuses ladustamisel, kasutame kaubaaluste topeltkäsitlust, st tõstukid on varustatud eriseadmega, mis võimaldab tõsta kahte alust korraga.
Puukeskuses on kasutusel neli tõstukit, mis omakorda jagunevad tüübilt kaheks erinevaks - klassikaline ja külglaadur. Külglaadur võimaldab Puukeskuse laosüsteemi ehitatud riiulite vahel liikuda.
Combilift on külglaadur ja see masin tegutseb riiulite vahel.
Väikesegabariidiline tõstuk Daewoo tegutseb soojas laos, kuhu ta ainsana mahub, ning tühjendab ka saabuvaid konteinereid.
Suur Daewoo on spetsiaalsete tõstekahvlitega varustatud ja on võimeline liigutama suuremõõdulisi plaatmaterjale. Toyota on välislaos ja liigutab saematerjali pakke.
Samas on kõik need tõstukid võimelised saabuvaid veoautosid laadima. Combilift ja suur Daewoo saavad samuti välislaos saematerjali pakke tõsta. Ja Toyota enamikku plaatmaterjale tõsta. Combiliftil on riiulite vahel liikumiseks külge ehitatud spetsiaalsed rullikud.