Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Helle Kirs-Toiger: kütusekartelli ei ole
aripaev.ee lugejate küsimustele vastas eile online-intervjuus Eesti Statoili juht Helle Kirs-Toiger.
Miks on Eesti kütusefirmadelt eesotsas Eesti Statoili ning Neste Eestiga nii raske (tegelikult peaaegu võimatu) majandustulemusi saada? Vist ainsa majandussektori suurtegijatena tulemusi viimase võimaluseni vaid enda teada jättes ei maksa imestada, et kartellikahtlused on nii hõlpsad tulema.
AS Eesti Statoil on börsiettevõtte Statoil ASA 100protsendiline tütarettevõte. Kuna meie emaettevõtte aktsiad on noteeritud New Yorgi ja Oslo börsil, siis kohustume tütarettevõttena lähtuma kontsernile kehtivatest reeglitest. Eesti Statoilil on kontserni kuuluva ettevõttena lubatud majandustulemused avaldada vaid pärast audiitori järeldusotsuse väljastamist vastava majandusaasta aruande kohta. Paraku jõuab suurettevõttes see aeg kätte tõepoolest alles majandusaastale järgneva aasta juunikuus.
Süüdistus kartellikokkuleppes on ausale äriettevõttele midagi sarnast nagu süütu inimese süüdistamine mõrvas. Emotsionaalsed kartelliteemalised seisukohavõtud on eksitavad ning kahetsusväärsed.
Konkurentsiamet on viimase viie aasta jooksul korduvalt kontrollinud mootorikütuseturul osalejate (sealhulgas ASi Eesti Statoil) äritavasid, sisseostu-, müügi- ja hinnapõhimõtteid ning tegutseb aktiivselt, et tagada aus konkurents.
Kuidas seletate asjaolu, et kuigi kütusemüüjate väitel omavahel mingeid kokkuleppeid pole, siis hinnad tõusevad praktiliselt alati samal päeval ja peaaegu tunniajase täpsusega ning langustega juhtub enam-vähem sama?
Kuna Eestis mootorikütuseid ei toodeta ja kõik jaemüüjad sõltuvad sisseostuhinnast ehk maailmaturuhinnast, siis hinnasurutis tekib kõikidele turuosalistele pea samaaegselt, mis kajastub ka jaehinna muutmises. Bensiinijaamades on mahutite maht piiratud, samuti ladustamisterminalides. Kõik ettevõtted töötavad mõistlike laovarudega, mis ei sea neid löögi alla maailmaturuhinna kiire languse korral ning tagab mõistliku käibekapitali kasutamise.
Hinnamuudatuste ajastust määrab seegi, et igal vaba konkurentsiga turul kujuneb välja mingisugune tasakaaluhind. Mootorikütuste jaeturul olete ehk märganud samuti teatavaid väljakujunenud hinna positsioneerimise põhimõtteid. Kõik turuosalised püüavad alati oma hinnapositsiooni hoida või parandada - keegi ei soovi sattuda viletsamasse positsiooni.
Eestis on mootorikütuste jaeturul äärmiselt tihe hinnakonkurents, mis surub hinda allapoole, ignoreerides vahel ka tegelikke toote sisseostuhindu. Pikaajaliselt on sellised hinnasõjad kahjulikud just tarbijale, sest osa ettevõtteid - nõrgemad või ebaefektiivsemad - surutakse turult välja. Näiteks Shell ja HydroTexaco on Eestist lahkunud.
Eile tuli uudis, et alustasite bioetanooli müüki. Nagu aru sain, ei ole Eestis praegu ühtki autot, mis selle kütusega sõidaks. Mis mõte on seda kütust müüa?
Küsimus on igati õigustatud. Küsiksin vastu: kumb oli enne, kas kana või muna, kas kütus või auto? Kusagilt tuleb ju alustada! Bioetanool E85 tarbimiseks toodetud Flex Fueli autode müügi alustamiseks Eestis seati eeltingimus, et siinsel turul peab olema müügil mootoribensiin bioetanool E85, mis on testitud ja sertifitseeritud ning vastab toote kvaliteedinõuetele.
Bioetanool E85 on teisipäevast Statoili Kristiine ja Laagri jaamas müügil, meil jääb vaid üle oodata, et keskmine Eesti tarbija on valmis soetama ka Flex Fueli auto.
Kuidas naisjuht kütuseäris hakkama saab? Reeglina on see ju keskealiste kõhukate meeste tegevusala.
Töötan Statoilis 1996. aastast alates ning 2005. aasta maikuust olen peadirektori ametis. Pikaajalise töökogemuse toel tunnen ettevõtet hästi ning - mis seal salata - mul on parim meeskond kogu maailmas!
Millal võtsite viimati bensiini Eestis konkurendi tanklast?
Statoilil on nii hea teenindusjaamade võrk, et praktilist vajadust konkurendi juures tankida ei ole olnud. Oma konkurente peame tundma ning nende jaamu külastame regulaarselt ja analüüsime ka nende tooteid.
Autor: ÄP