Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Piiriületusjant paneb veohinda tõstma
Esiteks otsustas Vene toll eksportkaupade Eestisse viimisel nõudma hakata, et kauba pealelaadimise juures viibiks tolliinspektor ja oleks vormistatud tolliülevaatuse akt. Vastasel juhul saadetakse veok täiendavaks kontrolliks lähtekohta tagasi. ERAA TIR-osakonna juhataja Lauri Lusti ütles, et äsjane muudatus Eesti-suunalises ekspordis põhineb Vene tolli riskianalüüsil.
"Avalik tollimuudatus see ei ole. Ilmselt on asi kirjas vaid tollisisestes infokanalites," kommenteeris Lusti. "Sisuliselt tähendab see, et kaubad, mis Eestisse tuuakse, on kõrgendatud riskiga."
Teiseks toimub Venemaal kõikide Narva maantee piiri- ja tollipunktis Eesti-Vene piiri ületavate kaubavedajate konvoeerimine.
DSV Transport ASi tegevjuhi Jaan Lepa sõnul nõutakse konvoi kasutamist ainult niinimetatud mustas nimekirjas olevate veofirmade autodele. Praeguses nimekirjas on teadaolevalt 29 eesti firmat ja neid konvoeeritakse sõltumata sellest, mis piiripunktis toimub piiriületus.
"Konvoeerimisega kaasneb lisakulu konvoitasu näol. Teisest küljest pikeneb veoaeg oluliselt," selgitas Lepp. Praeguste järjekordadega võib Moskvasse jõudmiseks koos konvoiga kuluda kuni kaks nädalat.
Kaupade veo- ja transiidiaja pikenemist kinnitab Allando Trailways ASi Venemaa müügijuht Jelena Kazina. Kazina hinnangul ei valmista seitsmepäevane viivitus ja veoki seisak piiritsoonis enam kellelegi üllatust. "Kõik autod lähevad Vene tollis kontrolli. See on väga halb, sest transiidi aeg pikeneb väga palju," möönab Kazina. Ta lisab, et kontrollimise kulud tuleb vedajal katta. Viimaste andmete järgi on kontrollimise tasud6000-8000 tuhat krooni.
"Kui vedaja kannab kulud, jääb vedajaid vähemaks ning klient peab paratamatult kõrgemat veohinda maksma," tõdeb Kazina, täpsustades, et hinnad lähevad piirijärjekordade tõttu niikuinii kõrgemaks. Praegu tuleb Allando Trailwaysi klientidel koorma saatmisel Venemaale arvestada 30 000-35 000 krooniga. "Prognoosime, et hinnad võivad tõusta rohkem kui eelmise aasta lõpus," ütles Kazina. Möödunud aasta lõpus küsisid kallimad vedajad koorma eest kuni 50 000 krooni.
Veohinna kasvu tunnistab ka Järwa Trans OÜ tegevjuht Mati Järvik, kuid keeldub täpseid suurusi kommenteerimast. Väidetavalt mustas nimekirjas olev Autobaas OÜ tegevjuht Reimo Rändla ütleb, et on lõpetanud veoteenuse osutamise Venemaale piirijärjekordade tõttu.