Ameerikast saab auto ka võtmed-kätte-paketina

Pille Rõivas 18. september 2007, 00:00

Esimene variant kulutab rohkem närvi ja aega, kuid on rahaliselt soodsam. Teine võimalus on lihtsam, kuid arvestada tuleb maaletooja teenustasuga.

Autode maaletoojad pakuvad internetis valikut autodest, mis on juba varem üle vaadatud ja Ameerikas saadaval. Soovija võtab maaletoojaga ühendust ning auto broneeritakse talle. Seejärel organiseerib sealne kontaktisik auto sadamasse ja paneb selle konteineriga üle ookeani Euroopa poole tulema.

Transport võtab tavaliselt aega kaheksa nädalat, kuid mõne ametniku eksituse tõttu või juhul kui laevad on väga koormatud, võib selleks kuluda veelgi rohkem. Eestis saabub auto Muuga sadamasse.

Kui auto on kohale jõudnud, tuleb maksu- ja tolliametis paberid korda ajada ning maksta riigile tolli- ja käibemaks. Tihtilugu tuleb auto viia veel hindamisse, sest riik ei pruugi uskuda ostu-müügilepingus välja toodud masina hinda.

Seejärel peab auto autoregistrikeskuses arvele võtma. Ka selle eest tuleb maksta riigilõivu ning treileri kasutamisel tasu. Muidugi tuleb teha ka ülevaatus ja sõlmida liikluskindlustus.

Siiski on ka teine variant ehk ostja jaoks nn võtmed-kätte-pakett. See tähendab, et kokkuleppele vastavalt ajab maaletooja paberid korda ja maksab maksud, võtab auto arvele ning ostja hooleks jääb maaletoojale töö kompenseerimine.

Tavaliselt kasutatakse käsiraha süsteemi ehk ostja maksab osa rahast ette ning ülejäänu auto kättesaamisel. Ka riigimaksud maksavad autoostjad tavaliselt iseseisvalt. Maksmine ja muu sellega seonduv toimub üldiselt ostja ja vahendaja omavahelisel kokkuleppel, kindlaid reegleid siin pole.

Kui maaletoojate nimekirjas ei leidu ühtegi sobivat autot, saab ostja talle oma soovi edastada ning maaletooja Ameerikas olevad abilised otsivad soovijale vastava auto. Alati pole see muidugi võimalik, sest vahemaad on seal mõistagi tunduvalt suuremad kui Eestis.

Siiski üritatakse leida võimalikult sobiv auto. Autosid otsitakse autoturgudelt ja ka oksjonitelt. Erisoovide puhul võib auto leidmine aega võtta ja sellega tuleb ostjal muidugi arvestada.

Lihtne ja mõttekas on tuua üle kümne aasta vanuseid autosid, sest väljalaskeaastast 1997 noorematele on vaja teha nn eurotest. Lähim koht selleks on Soome.

Vanemate autode puhul pole vaja eraldi testi teha. Siiski tuleb eelnevalt uurida kuni 25aastaste autode sobivust - ARK pole nõus autot arvele võtma enne, kui auto vastab Euroopa tingimustele. Näiteks peavad tagumiste punaste suunatulede asemele olema pandud kollased ja esimeste kollaste parktulede asemele valged.

Veerandsaja-aastaste ja vanemate autode puhul on arvele saamine kõige lihtsam, tuleb vaid maksta riigile vastavad maksud ja sellega asjaajamine piirdub.

OÜ Limu24 juhatuse esimees Omar Koort tegeleb limusiinide rentimisele lisaks hobi korras ka autode toomisega Ameerikast. Koort on varem Ameerikas elanud ja ta sealsed väliseestlastest sõbrad-tuttavad abistavad autode ülevaatusega ning transportimisega.

Koorti kogemused näitavad, et eestlastele meeldib ka ise sobivat autot Ameerika turgudelt otsida. Selleks on abiks internet ja internetioksjonid.

Ta isegi pakub mõningaid autosid interneti vahendusel ning kinnitab, et tehing on kindel. Kuulutust ei pandagi enne internetti, kui Koort ise on auto broneerinud või välja ostnud. Nii võib kindel olla, et soovija ei jää autost ilma.

Kirjeldatud süsteem välistab petuskeemid, mida kasutavad araabia päritolu automüüjad Saksamaal - kuulutus on internetis üleval ja ka telefonis kinnitatakse, et auto on alles, kuid kohapeal selgub, et autot enam pole ja tegelikult polegi olnud. See on nipp, kuidas saada kliendid kohale, sest nii pika maa sõitnud klient ostab mingi auto ikka ära.

Vältimaks ise autot tuues petta saamist, tuleb müüjalt kõik täpselt järele uurida ning küsida ka fotod igast auto küljest ja põhja alt - muidu võib pärast üllatusi välja tulla. "Kõik tuleb ise järele küsida, sest muidu "unustatakse" ehk millestki olulisest rääkida," teab Ameerika autode entusiast Ain Tomingas.

Omar Koort kinnitab, et ise auto toomine nõuab palju aega, teadmisi vajalikust asjaajamisest ning ka siis võib midagi valesti minna, mis võtab veelgi enam aega.

Kõige olulisemaks peab Koort kohalikke tutvusi, sest auto tegelikku seisukorda pole võimalik teha kindlaks ainult piltide vahendusel. Kohalikud inimesed on ostjale abiks auto reaalse seisukorra hindamisel ja transpordi organiseerimisel.

Tihtilugu ei ole ameeriklased nõus avaldama oma kontot pangas, kartes pettust. Seega tuleb raha anda müüjale sulas.

Ain Tomingas ise on toonud Ameerikast omale kaks autot. Esimese, hobiauto, tõi ta USAst põhjusel, et siinsel turul polnud sellist pakkuda. Tänaseks on Eestisse lisandunud veel üks samasugune masin.

"Mulle meeldis juba ammu 1967. aasta Cadillac Eldorado välimus ja mugavus - lisaks muidugi fakt, et siin teist sellist autot pole," selgitab Tomingas. Teist korda tõi ta ookeani tagant auto igapäevasteks sõitudeks. Ka seda polnud kohalikul turul pakkuda ning see oli USAs soodsa hinnaga müügis.

Ka on Tomingasel suhteliselt suured eelarvamused Eestis müüdavate USA autode tehnilise seisukorra suhtes - Ameerikast saab tema kinnitusel üldjuhul paremas korras auto.

Tomingas on aidanud ka paaril huvilisel-klubikaaslasel Ameerikast autot osta. Kõige keerulisemaks peab ta selle juures hirmust üle saamist, et autot oma käega enne kohalejõudmist katsuda ei saa, samuti ka kartust petta saada.

"Oma esimese auto ostu puhul sai pea kuu aega müüjaga e-kirju vahetatud, enne kui kindlus tekkis, et mees on aus ja müüb korraliku asja," meenutab Tomingas. Teise autoga läks lihtsamalt, sest kohapeal oli üks Eesti noormees, kes vaatas auto üle ja maksis müüjale ka raha - nii oli risk petta saada märksa väiksem.

Tomingase sõnul võtab Eesti tollis paberite korda ajamine meeletult aega, ka on puudulik info, kust ja milliste dokumentide alusel konteiner kätte saada, kellele neid dokumente näidata ja kellega on vaja suhelda. "Õnneks oli tollis tore ja abivalmis ametnik, kes aitas," on Tomingas tagantjärele tänulik.

Transporti saab korraldada kahel moel. Võib tellida ise konteineri mõne suure laevaagendi kaudu, neil kõigil on koostööpartnerid USAs olemas. Teine variant on kasutada kohalike maaletoojate abi. "Maksad küll rohkem, aga samas pole peavalu asjaajamise ega tolliga. Nagu ikka, mugav teenus maksab," räägib Tomingas.

Auto transportimise tasu sõltub auto asukohast - Ameerika sisemaa transport võib kujuneda kalliks. Keskmise konteineri vedu Ameerika sadamast Muugale läheb maksma 17 000-23 000 krooni. 40jalasesse konteinerisse mahub kaks autot - seega saab ise tuues transpordikulusid jagada.

Vana hobiauto puhul on sama hästi kui võimatu tuua välja hinnavahet, kas osta see auto siinselt turult või tuua Ameerikast, sest tavaliselt pole sellist autot siin olemaski ning hobiautol puudub ka hind.

Hobiauto taastamine-restaureerimine läheb maksma kordades rohkem, kui oleks võimalik selle auto eest müües saada. Uuema auto puhul võib Tomingase sõnul vahe olla 25 protsenti.

USAst autosid vahendava Omar Koorti sõnul on hinnavahe ise toomisel ja vahendaja teenust kasutades umbes viiendik, sõltuvalt autost. "Mõttekam ja muretum on maksta mõnele kogemusega inimesele vaevatasu, sest ise võib kogenematusest teha endale apsakatega karuteene," on Koort seisukohal.

Üldiselt paistab siiski nii, et kui ostja on korralikult eeltöö ära teinud ja konsulteerinud ka teadjamatega, on üllatusi vähe. "Ja seda rõõmu, kui oled soovitud auto lõpuks koduhoovi saanud, ei suuda kuidagi edasi anda - seda peab ise tundma," lausub Tomingas.

Augustikuu seisuga on tänavu Eestisse imporditud USA päritolu autosid pea sama palju kui eelmisel aastal kokku, näitab maksu- ja tolliameti statistika.

Ühendriikidest pärit autode impordil Euroopa Liitu rakenduvad kokkuleppelised ehk kolmanda riigi tollimaksumäärad, mis on ühised kõikides ELi riikides. Tollimaksumäära suurus (protsent tolliväärtusest) sõltub konkreetsest kombineeritud nomenklatuuri (KN) kaubakoodist. KN koos kokkuleppeliste tollimaksumääradega on kehtestatud ELi Nõukogu määruse lisas, mis asendatakse igal aastal uue määrusega. Sõiduautode ja muude peamiselt reisijateveoks ettenähtud mootorsõidukite kokkuleppeline tollimaksumäär on kümme protsenti tolliväärtusest. Tollimaksule lisaks tuleb autode impordil tasuda ka käibemaks.

Lisainfot pakub MTA koduleht emta.ee: Ärikliendile->Toll->Üldinfo->Kauba tariifne klassifitseerimine->Kombineeritud nomenklatuur 2007 ja Erakliendile->Toll->Reisijale->Reisija väljastpoolt ELi->Mootorsõiduki sissevedu väljastpoolt Euroopa Liitu Eestisse.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:35
Otsi:

Ava täpsem otsing