Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Raadio teel juhitav mudel teeb unistuse teoks

    Mõelge korraks mõnele lapsepõlveunistusele, mis oli seotud liiklusvahendiga. Tahtsite ja tahaksite praegugi olla lennukipiloot? Päris lennuki soetamine ja ülalpidamine nõuaks suuri väljaminekuid, lisaks vajadus läbida põhjalik ja aeganõudev piloodikoolitus.
    Palju lihtsamalt ja soodsamalt saab unistust realiseerida siis, kui muretseda endale raadio teel juhitav lennukimudel. Viimaseid tähistatakse täheühendiga RC ehk inglise keeles radio controlled.
    Seejuures on võimalikke variante sobiva lennumasina valikul hulgaliselt. Alustada saab lihtsate raadio teel juhitavate purilennukitega, mis visatakse õhku või millele antakse sobilik stardikiirendus katapuldiga. Aste kõrgemal tulevad raadio abil juhitavad mootorlennukid. Siin on valida kahe variandi vahel: saadaval on nii elektri- kui ka sisepõlemismootoriga lennumasinad.
    Elektrimootoriga lennukitel liigutab propellerit mikromootorit meenutav jõuallikas, mis saab voolu akust, klass keerukamad on miniatuurse sisepõlemismootoriga lennumasinad. Mootorite valik on kirju, pakutakse nii kahe- kui ka neljataktilisi jõuallikaid.
    Autentsemate lennumasinate austajad saavad oma mudeli varustada ka päris reaktiivmootoriga. Mudelile kohaselt on see originaalist kordades väiksem ja lihtsam, kuid vähemalt helipildi osas ei jää ta suurele vennale millegi poolest alla. Sellise mootori ost pole sugugi odav: korraliku jõuallika hind algab 3000 dollarist (35 000 kr), lisandub lennuki enda maksumus.
    Reaktiivmootori andmed on aga muljetavaldavad: tema tööpöörete vahemik on 33 000-123 000, lennukipetrooli õgiva mootori väljalaskegaasidega saaks aga rahulikult paberit süüdata, sest nende temperatuur ulatub 690 kraadini.
    Väledamad reaktiivmootoriga mudelid võivad lennata kuni 400 km tunnis. Reaktiivmootoriga lennukite fännidel on ka oma ajakiri Radio Control Jet International ( www.rcjetinternational.com ).
    Reaktiivmootorid pole ainsad erilised jõuallikad, mida mudellennunduses kohtab. See hobi on ka valdkond, kus eksisteerivad maailma väikseimad vankelmootorid.
    Tuntuim jõuallikas selles vallas on Graupner/O.S. 49-PI Type II, millel töömahtu on 5 cm0 ning võimsust 1,27 hj. Selle mootori kasulik pöörete vahemik on 2500-18 000 minutis, mootor ise kaalub aga 335 grammi. Miniatuurse reaktiivmootoriga sarnaselt on sellegi hind üpris kõrge.
    Mudeleid endidki on mitut masti: alates lihtsamatest, mille poekarp sisaldab kõike vajalikku, ja lõpetades keerukamate variantidega, kus mudelihuvilise kätetööks jäävad nii sobilike komponentide kokkuotsimine või -ostmine kui ka mudeli valmistamine.
    Viimasel juhul on tihti tulemuseks lennuvahend, mille ehitusaega loetakse kuudes või aastates. Lisaks kasvab ka hind ja mõnesajakroonisest mänguasjast võib saada kümneid tuhandeid neelav hobi.
    Raadio teel juhitavad mudelid ei piirdu lennukite ja kopteritega, valmistatakse ka laevu, autosid ja mootorrattaid. Esimese raadiolainete abil tüüritava liiklusvahendi - täpsemalt paadi - ehitas Serbia päritolu USA füüsik Nikola Tesla. Näidissõidu tegi see 1893. aastal New Yorgis. Tegu polnud küll otseses mõttes mudeliga, publikule demonstreeriti raadiolainete võimalusi väiksema ujuvvahendiga.
    Hiljem on raadio teel juhitud peaaegu kõike. Laevade, lennumasinate ja autode kõrval ka näiteks tanke. Viimast varianti proovis Soome Talvesõja ajal Nõukogude armee.
    Populaarseim raadio teel juhitavate sõiduvahendite kategooria on automudelid. Nagu lennumasinate puhul jagunevad need lihtsamateks kõik-ühest-kohast-mänguasjadeks ning keerukamateks hobimudeliteks, mille arendus ja ehitus ei jää alla täismõõdus võistlusautode valmistamisele.
    Ka siin võib valida nii elektri- kui ka sisepõlemismootorite seast, mis on saadaval nii kahe- kui ka neljarattaveolistena. Keerukamad hobimudelid tavalistest autodest sisuliselt ei erine, detailid on lihtsalt väiksemad. Ka tuunimine käib samamoodi. Rehvid, vedrustus, stabilisaatorid, jõuallikad - kõik on vahetatavad ja remonditavad.
    Kiiruseltki ei jääda päris autodele alla: saja kilomeetrini tunnis ulatuv kiirus pole mudelite seas praegu enam erand.
    Populaarseimad raadio teel juhitavad sõidukid on maastikubagid, millega sõidetakse keerukamal maastikul kui tavaline asfalt. Tasasel pinnasel sõitmiseks kasutatakse nn on-road-tüüpi automudeleid.
    Automudelite hinnaskaalaga on lood samad, mis lennukitega: alates sadu kroone maksvast mänguasjast, lõpetades kümneid tuhandeid nõudvate võistlusmudelitega. Hinnapiiri seejuures polegi, kõik on kinni huvilise rahalistes võimalustes.
    Raadio abil juhitavatele autodele korraldatakse Eestis regulaarselt võistlusi, infot leiab temaatilisest foorumitest.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.