Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Inspektsioon tahab keelata õppelaenuvõtjate ahvatlemise
Finantsinspektsiooni finantsteenuste järelevalve divisjoni juht Andre Nõmm leiab, et sarnaselt investeerimis- ja pensionifondidele tuleks reklaaminõuded kehtestada ka muude finantsteenuste osas.
"Finantsinspektsioon on esitanud rahandusministeeriumile ettepaneku kehtestada lisaks investeerimis- ja pensionifondidele nõuded ka teiste finantsteenuste reklaamile," ütles Nõmm.
"Finantsteenuste reklaam oma paratamatult piiratud mahus suunab oluliselt tarbijate otsuseid, mistõttu on oluline tagada sõnumite tasakaalustatus. Inspektsioon on seisukohal, et finantsteenuste pakkujate konkurentsi tihenedes ei ole turg suutnud reklaami valdkonnas end ise reguleerida ja luua finantsteenuste reklaamimiseks häid tavasid," nentis ta.
SEB panga äri- ja arendusjuht Triin Messimas ütles, et kingituste pakkumine õppelaenureklaamides on üle tähtsustatud.
"On üle võimendatud fakt, et kingituste pärast laenu võetakse. Ükski 19aastane ju ei võta laenu ainuüksi sellepärast, et MP3-mängijat saada," ütles Messimas.
Messimase sõnul püüab pank kinkidega lihtsalt enda poole kallutada neid, kes juba on otsustanud õppelaenu võtta, kuid valivad veel panka. "Tahame oma kingitustega näidata, et oleme noorte pank," märkis ta.
Hansapanga noortepanganduse osakonna juht Liis Korts ütles, et noored võtavad laenu vastutustundlikult, mitte kingituste pärast.
Kortsu sõnul on viimastel aastatel näha, et keskmine väljastatud õppelaenu summa jääb alla maksimaalse võimaliku. "Tudengid on vastutustundlikud laenu võtmisel ning kaaluvad, kas ja millises summas neil lisaraha vaja läheb," ütles ta. Seega ei saa Kortsu hinnangul väita, justkui paneksid kingitused üliõpilasi laenama.
"Laenu võtab siiski see üliõpilane, kellel on seda õpingute, elamise või muu otstarbe jaoks tarvis. Riikliku õppelaenu väljastamise üheks tingimuseks on käendus. Enamalt jaolt on tudengitele käendajateks nende vanemad. Õppelaenu võtmine on pere ühine ostus," selgitas Korts.
Nõmm sõnas, et praktikas on probleeme tekkinud fondivalitsemisega seotud teenuste ja noortele suunatud pakkumistega. Näiteks on võrreldud reklaamis pikaajaliste investeerimiseesmärkidega fonde sel viisil, et fondi positiivse tootluse näitamiseks on rebitud meelevaldselt ajaloost välja lühikesi perioode.
Finantsinspektsioon on rahandusministeeriumile esitanud omapoolsed konkreetsed ettepanekud sellise tegevuse keelustamiseks ning nende põhjal on valminud seaduseelnõu.
"Ka noortele suunatud teenuste reklaamimisel peab finantsasutus olema äärmiselt vastutustundlik. Noore inimese võime suhestada saadud kingitust võetavasse kohustusse võib olla väiksem kui suurema elukogemusega inimesel, samas aga just noortele suunatud kampaaniate puhul võib näha pigem suuremat agressiivsust kui teiste sihtrühmade puhul," selgitas ta põhjusi, miks tuleks õppelaenude reklaami piirata. "Teatud puhkudel lähevad pangad oma agressiivse turundusega üle piiri. Igasugune tarbija kallutamine sääraste meetoditega, eriti pikaajaliste teenuste korral, pole hea tava," tõdes Nõmm.