Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kui homme on üks päev liiga hilja
Ettevõtted seisavad tihti silmitsi keerukate logistikaprobleemidega, mida tavapärase transpordiga pole võimalik lahendada. Tuleb ette olukordi, kus avastatakse, et tootmissisend, mis peaks kohe liinile minema, asub alles teisel pool riigipiiri, halvemal juhul isegi teisel mandril. Tooteliini päevane seisak võib aga tähendada miljoneid kroone kahjumit, pettunud kliente ning usaldusväärsuse kaotamist.
Veelgi hullem on olukord, kui raskelt haige või vigastatud patsiendi elu suudaks päästa vaid koheselt siirdatav doonororgan, kuid see asub mõne teise riigi haigla operatsioonisaalis. Sellisel juhul on vajalik kiireim transpordilahendus.
Logistikaturul on oma kindla koha leidnud nn kiirabilogistikat (emergency logistics) pakkuvad ettevõtted, mis on spetsialiseerinud eriti ajakriitiliste saadetiste toimetamisele ja suudavad pakkuda erinevaid transpordiliike, kombineerides lühimaid võimalikke transiitaegu.
Erikiirkullerteenuseid pakkuvatel ettevõtetel on spetsiaalsed kokkulepped lennuliinidega ning lennujaama kaubakäsitlusagentidega. Nii on ajakriitilistele saadetistele garanteeritud kaubaruum lennukites ning lühimad võimalikud käsitlusajad lennujaamades. Et vähendada saadetiste käsitlemisele kuluvat aega, on kiirsaadetised spetsiaalselt märgistatud, nad pannakse lennukile viimastena ning võetakse maha esimestena. Üldjuhul on erikiir-kullersaadetistele määratud maksimaalseks käsitlusajaks lennujaamades pool tundi kuni üks tund alates lennuki maandumist. Selle aja jooksul peab saadetis järelveokullerile kättesaadav olema. Hiljemalt tunni aja jooksul pärast kauba saabumist sihtlennujaama korjab selle peale kullerauto ning toimetab otsejoones saajale.
Erikiirkullerfirmade kontorid on üle maailma ühendatud moodsate infosüsteemide abil, mis võimaldavad saadetisi reaalajas hõlpsasti jälgida.
Lisaks veebipõhisele jälgimissüsteemile liiguvad teated saadetiste käekäigu kohta asjaosaliste vahel nii e-posti, SMSi kui ka telefoni teel. Nii on tagatud parim ning operatiivseim ülevaade saadetiste kulgemisest.
Erikiirkullerfirmad on klientidele kättesaadavad 24 tundi ööpäevas - kriitilised vajadused võivad tekkida iga kell.
Praegu hand-carry lahendustega üldjuhul enam märgatavat ajavõitu kiirlennusaadetiste ees ei ole võimalik saavutada.
Kiire transport võib anda konkurentsieelise, kui võideldakse tootearendusel kõrgtehnoloogia turul või soovitakse äkiliselt uusi tooteid turule paisata.
Autor: Magnus Lepasalu