Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
General Motorsis algas streik
Ligi 80000 General Motorsi (GM) töötajat peatasid esmaspäeval töö pärast seda, kui UAW (United Auto Worker - autotööstustöötajate ametiühing) oli streigi USA suurima autotootja vastu välja kuulutanud, kirjutas Financial Times. Enne seda oli GM väljastanud ultimaatumi selle kohta, et töötajate uute raamlepingute läbirääkimistes ei pruugita kompromissi leida.
"Tegemist oli läbirääkimiste ühepoolse nägemusega," kommenteeris üleeile Detroidis UAW president Ron Gettelfinger läbirääkimiste purunemise tagamaid ajakirjanikele, vahendas Bloomberg. "Nimelt General Motorsi nägemusega tööjõukulude kohta. Kompanii käis tähtajaga nii ümber, nagu neil ei oleks sellest sooja ega külma. Selle tulemusena kuulutasime välja streigi," täpsustas Gettelfinger.
"Oleme UAWi otsuses pettunud," kuulutas GM eestkõneleja Dan Flores Bloombergi vahendusel. "Läbirääkimised sisaldavad endas terviklikke, raskeid punkte, mis avaldavad mõju meie USA töötajaskonna töökoha turvalisusele ning pikaajaliselt ettevõtte elujõulisusele," oli Flores nördinud.
LHV juhtivanalüütik Oliver Ait ütles, et läbirääkimiste üks põhjuseid on 30dollariline kulude vahe töötaja peale ühes tunnis, mis laiutab UAW varjutatud USA tootmisüksustes ning ühingu poolt puutumatute Aasia konkurentide juhitud tehaste vahel.
Mängus on rohkem kui lihtsalt palgad ja tööajad, nimelt kaastöötajate ja pensionäride tervisekindlustuste põhjalikud muudatused, teatas majandusportaal finanztreff.de. Sellest viimasest võivad johtuda kogu autotööstuse sektori jätkusuutlikkus ja töökohtade säilimine USAs. Nii GM, Ford kui ka Chrysler panevad vastutuse nõrkade müüginumbrite osas - nimelt nende kolme turuosa kokku oli sel suvel esimest korda alla 50% - just konkurentide Toyota ja BMW madalamatele tööjõukuludele. Samas kritiseerivad eksperdid ka autohiiu juhtide nn automudelipoliitikat, mille rõhk on asetatud juba pikka aega rasketele, kütust söövatele masinatele, nagu seda on maastikuautod.
Ait teadis rääkida, et ametiühingu sõnul valiti GM just ekstra streigi tarvis välja, mis tähendab üldiselt, et vaidluse tulemusena saavutatud uusi tingimusi tahetakse kasutada ka teiste tootjate peal - Ford Motor ja Chrysler LLC. "Seega on tegelikult praeguse streigi tulemus eluliselt tähtis kõigile tootjatele," toonitas Ait.
Kolm USA kontserni soovivad oma 114 mld dollarilistest kohustustest töötajate tervisekindlustuse ees alatiseks vabaneda, mille peaksid üle võtma UAWi juhitavad vastavad fondid. Investeerimispanga Merrill Lynchi analüütik John Murphy prognoosis: "Põhiküsimus on finantseerimine, aga see on teostatav. Fondid peaksid töötajatele suuremat kindlustunnet pakkuma."
Ait arvas: "Head lahendust siin ei paistagi väga olevat." Tema hinnangul on ilmselt parem General Motorsil taolised kulud kellegi teise kaela riputada, kui USA autotootjad veel konkurentsis püsida tahavad, sest praeguse meetodi mittetoimimine on end juba küllaga tõestada suutnud.
Turu-uuringufirma Global Insight töötaja John Wolkonowiczi arvamuse kohaselt võiks lühiajaline streik GMile isegi kasuks tulla: "Kõigepealt saaks kontsern oma seisma jäänud autoproduktsiooni realiseerida." Ettevõte tegutseb praegu ilma tariiflepinguta ja võiks seega rohkem muudatusi teha. Investorite lootused liiguvad samas suuna, kirjutas finanztreff.de
See-eest pikaajaline streik võib osapooltele, nii GMile kui ka ametiühingule, hävitavalt mõjuda. Viimasest laiaulatuslikust streigist 1970. a ei suutnudki GM lõplikult kosuda, st kaotas kõvasti turuosa, mida tagasi ei võitnud. Seega peab UAW arvestama, et GM võib sel juhul oma töökohad lõplikult välismaale üle viia ja lühiajaliselt tugevaid kaotusi läbi elada.
Autor: Virge Lahe