Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Siseturul teenuste hinnad tõusevad
Kui kohaliku turu teenuste hindu mõjutavad tõusule meie majanduse üldtendentsidest teadaolevad tegurid, siis globaalsel transporditurul on protsesse, mis võivad järgmisel aastal kaasa tuua ka hindade langemise.
Seekordsesse Logistikasse mahtusid hinnamuutuste põhiküsimustele vastama kolme teenuse liigi esindajad. Eesti siseturul pakutavate teenuste hinnamõjutajad on kallinev tööjõukulu ja kütuse aktsiis. Maailmatrendidest enim mõjutatud meretransport lubab aga importvedudel hinnalangust. Põhjuseks on lähiaastate jooksul merevedudele lisanduv mitusada tuhat TEUd lisavõimsust.
Järgmisest Logistika numbrist saab lugeda prognoose lennu- ja autotranspordi kohta.
Hindu mõjutavad 2008. aastal mitmed tegurid. Esmalt on seotud lepingud THI muutumisega ehk hindu korrigeeritakse selle võrra. Järgmine faktor on raudteeinspektsiooni kehtestatavad raudteeinfrastruktuuri kasutustasud, mille komponent on veotariifis olemas ning mille muutumisel muutub ka tariif.
Kolmandaks tõusevad 2008. aasta algusest ühispargi vagunite kasutustasud, keskmiselt 15% (otsus selle kohta on raudteede nõukogult olemas, aga kas kasutustasud tõusevad kõigil nii palju või vagunitüübiti erinevalt, ei ole veel otsustatud). Seetõttu peame samuti mõnevõrra korrigeerima tariifi ja vagunite kasutustasusid.
Neljandaks on aasta algusest seadusega kehtestatud karmimad nõuded vedurikütusele, mis tõenäoliselt suurendab kütuse hinda.
Põhja- ja Lõuna Ameerika importvedude hinnatase võib järgmisel aastal langeda umbes 2-3% võrra, seevastu impordihindadele Kaug-Idast võib prognoosida isegi 15-25% langust. Ekspordi hinnad Kaug-Idasse ning Põhja- ja Lõuna Ameerikasse alanevad hinnanguliselt 2-3%.
Järgnevatel aastatel on oodata laevakohtade ja tonnaaži ülepakkumist maailma meredel, lisandumas on üle 260 000 TEU lisamahtu. Vaadates maailma majanduse 9-10protsendilist kasvu, on selgelt näha, et pakkumine ületab nõudluse pea 15%. See jätab kindlasti jälje ka hinnapoliitikale.
Eksportvedudes on olukord aga jõudnud faasi, kus hinnad on selgelt alla omahinna. Järgmisel aastal, hoolimata laevaliinide veomahu võimekuse tõusust, on laevaliinidel siht tõsta ekspordihindasid. Hinnatõus võib ulatuda isegi 100 protsendini.
Sisendkulude jätkuva kasvu tõttu oleme järgmisel aastal sunnitud tõstma ka teenuste hindu. Kuna teenuseid hinnastame tegevuse järgi, siis teenuse hind muutub eri tegevuste osas erinevalt.
Jätkuvalt on suur surve tööjõukulude kasvule. Oleme sel aastal palju panustanud tööjõu tootlikkuse kasvu ja saavutanud tänaseks juba märkimisväärseid tulemusi. Seetõttu loodame, et teenuste hinnad klientidele tõusevad vähem, kui Eesti keskmise palga muutus, kuid ca 10protsendilisest tõusust ilmselt ei pääse.
Suurem muutus on seotud kütuseaktsiisiga, mis mõjutab transporditeenuse hindasid otseselt. Läbirääkimised vedajatega juba käivad ning sellest tulenevalt alustame läbirääkimisi ka klientidega.
Teatud osa kulude kasvust on seotud ka teenuse kvaliteedi parendamisega.