Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Veolubade sõjas pole vaherahu näha
CEMTi veolubade jagamine vallandas Eesti autovedajate aegade suurima kodusõja.
Mitmekordseks kasutamiseks mõeldud defitsiitsete Austria ja Itaalia veolubade eraldamist otsustav Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) nõukogu pidas meeles eelkõige ennast.
Neljale nõukogu liikmesfirmale anti 62% Itaalia CEMTi lubadest ja 34,4% Austria CEMTi lubadest. Lubadest ilma jäänud veofirmad ausid ERAA juhtkonda süüdistama suutmatuses lahendada nii Venemaa teelubade kriisi kui ka Austria ja Itaalia teelubade jagamist.
Jaotushoobadest kaugele jäänud firmad tulid lisaks välja väitega, et võimul olev ERAA nõukogu lõi vahetult enne ERAA üldkogu ligi 70 riiulifirmat, keda kasutati lisahäälte saamiseks ERAA nõukogu valimistel. Üldkogu soovitakse ümber korraldada.
Lõpuks sekkus autovedajate kisklemisse ka teede- ja sideministeerium, kes kohustas ERAAd koostama uued CEMTi lubade jaotamise põhimõtted.
Hetkeseis: ERAA juhtkond jäi võimule. ERAA sekretariaat eesotsas peasekretäri Toivo Kuldkepiga on siiani ametis. Tõsi, sellist kriisi pole ERAAs hiljem ka enam olnud. CEMTi lubade jagamise probleemi teravus kadus koos Eesti astumisega ELi, mis võimaldab nüüd Eesti vedajatel ELi liikmesriikidesse sõita ilma CEMTi lubadeta. Lubade defitsiidi probleem on Venemaaga. Kuid temaga suhtlemisel on veelgi suuremaid probleeme (piirijärjekorrad), kus oodatakse sekkumist juba riigilt ja ELilt.
Autor: ÄP