Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Merevedu kallines aastaga pea 100%
Septembri viimasel nädalal said ASi DSV Transport kliendid kirja teatega, et ookeani-liine ühendavad laevanduskonverentsid tahavad oktoobris läbi viia meretranspordi baastariifi üldise hinnatõusu.
Hinnatõus ootab ees importvedusid Aasiast ja Ameerikast. Oktoobris-novembris Aasiast Euroopasse suunduval meretranspordil läbiviidav üldine hinnatõus on tänavu juba neljas või viies.
20jalastel konteineritel on baastariif tänavu tõusnud kokku üle 900 dollari. See tähendab, et mõnest sadamast on konteineri transport muutunud ligikaudu kaks korda kallimaks. Näiteks Singapurist on 20jalase konteineri transpordi baastariif alates oktoobrist 2000 dollarit, sellest 900 dollarit on lisandunud hinnale tänavu.
Eesti kroonidesse arvutatuna tähendab tänavune hinnatõus ligikaudu 10 000kroonist lisakulu.
ASi Lincona Konsult ostujuht Aivi Kulden ütleb, et nemad on tundnud isegi suuremat hinnatõusu. Kuldeni arvestuste kohaselt on parketiga täidetud 20jalase konteineri transport Aasiast Eestisse kallimaks läinud isegi kuni 20 000 krooni.
Praegu veel ei ole Lincona kasvanud transpordikulusid toodete lõpptarbija hinnale lisanud, kuid tulevikus tuleb seda tõenäoliselt teha.
Kulden ei näe põhjust, miks laevaliinid peaksid hakkama hindu alla laskma, kuna konteinerid on neil praegu täis müüdud.
Eestisse korraldavad Aasiast kaubavedusid peamiselt kaks ookeanliinide konverentsi - Far Eastern Freight Conference ja India Pakistan Bangladesh Ceylon Conference. Neist esimene teatas üldisest hinnatasemetõusust alates oktoobrist ja teine alates novembrist.
Transporti Ameerikast Baltimere sadamatesse korraldab The Trans-Atlantic Conference Agreement, mis on samuti teatanud, et novembris hinnad tõusevad. DSV Transpordi õhu- ja meretranspordi müügijuht Madis Ennuste juhib siiski tähelepanu, et konverentside üldise hinnatõusu teated on vaid osa meretariifist ja lõplik hind on ookeaniliini enda kehtestada. Lõplikud hinnad selguvad kolme nädala jooksul pärast üldise hinnatõusu väljakuulutamist. "Ookeaniliinid vaatavad nüüd, mida naabrimees teeb, ja sätivad oma hinnakirjad sellele vastavalt," rääkis Ennuste.
Roman Dorošenko, OÜ Cargomasters Eesti liinijuht
"Usume, et hinnatõus jääb Kaug-Idast importimisel siiski ajutiseks. Tulekul on uusi laevu, mistõttu võib arvata, et pakkumine hakkab ületama nõudlust."
Madis Ennuste, ASi DSV Transport õhu- ja meretranspordi müügijuht
"Kaug-Ida-Euroopa nõudmine ületab endiselt pakkumist ja hinnad tõusevad. Euroopa-Kaug-Ida olukord on suhteliselt stabiilne."