Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pank tunneb hääle järgi ära
Täpsemalt saaks takistuseks meie suur e-panganduse ja kaardimaksete protsent, mis enda kõrvale uut süsteemi nii lihtsalt ei luba. Mobiilimaksega prooviti, kuid selle osa on vaid 0,3% kõikidest maksetest.
Häälmaksesüsteemi loonud Voice Pay juht Nick Ogden sõnab, et süsteem on täiesti lollikindel ning lihtne, sest vajab vaid mobiiltelefoni.
"Dubai on hea näide - hindudest võõrtöölised saadavad iga nädal oma palga kodustele, ummistades päevadeks kõik pangakontorid. Samas on kõikidel töölistel mobiiltelefon. Niisiis otsustasid tööandjad Voice Pay kasutusele võtta," sõnab Ogden.
Süsteem on lihtne: sinu hääle alusel luuakse hääle kood ehk hääle võrrand, mis võtab arvesse 140 häälemarkerit ning loob sellest kordumatu matemaatilise maatriksi.
Makserakenduste looja TietoEnator Eesti juhatuse liige Ivar Martin ütleb, et kõige olulisem mõte ja müügiargument on sellisel süsteemil turvalisus. "Aspekt, millele absoluutselt kõik tähelepanu pööravad, on isiku autoriseerimine ning selle turvalisus," räägib Martin, kelle sõnul on praegu kaardimaksete suurim probleem kaartide vargused. "Häält varastada on võimatu ning kui selline identifitseerimise süsteem suurendab turvalisust, siis on süsteem kasulik."
Kuna igal inimesel on mobiiltelefon, ei lähe maksmiseks vaja lisaterminale, kuid kuna Eestis on enamikul kaupmeestel investeeringud kaardisüsteemi juba tehtud, ei oska Martin häälmaksesüsteemi edukust hinnata.
K-rautakesko juht Alo Ivask sõnabki, et uute maksesüsteemidega tekib kohe kaks küsimust: "Kui palju süsteemi juurutamine maksma läheb ja kui kiiresti kliendid selle omaks võtavad?"
Ivaski sõnul on harjumusel hämmastavalt suur jõud. "Kui pangakaart oli uus, siis vanemad inimesed võtsid palgapäeval raha masinast välja ja viisid panka tagasi - ega mingis masinas saa oma raha hoida," muheleb Ivask.
SEB Ühispank e-tehnoloogia divisjoni direktori Tammo Otsasoo arvates on Eestis häälmaksega sarnane skeem olemas - mobiilimakse. "Arvjada ettelugemise asemel tuleb see sisestada telefoni klaviatuurilt. Samas ei ole mobiilimakse Eestis loodetud kasutust leidnud, sest kaardimakse töötab liiga hästi," kinnitab Otsasoo, kuid leiab, et võib-olla on kohti, kus häälega maksmine on mugav. "Näiteks mingid automaatsed teenused, mis kõne järel avanevad," pakub ta.