Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaughaldus: IT-mees saab kõikjal aidata
Paarikümne töötajaga EGeeni sülearvutitega töötajad asuvad näiteks Tallinnas, Lätis, Leedus ja Ukrainas. Kontorisse satuvad töötajad täiesti juhuslikult, see teeb liikvel olles tekkinud probleemide lahendamise või tarkvara uuendamise väga keeruliseks.
NetSupport Manageri lahenduse kasutusele võtmisega tegelenud IT-spetsialisti Tiit Kaeeli arvates siiski täielikku kindlust pole, et just see tarkvara õige on.
"Üks tuttav oli seda varem kasutanud ja nii see siia võetud sai," selgitas ta.
Kaeeli rääkis ka, et EGeeni jaoks muutus kaughaldus möödapääsmatuks, kuna üsna mõeldamatu oleks olnud IT-spetsialistide sõitmine probleemse kasutaja juurde, kui viimane on teises riigis.
Samuti ei võimalda e-posti või telefoni teel probleemi kirjeldamine ning lahendamine efektiivselt arvuteid töös hoida.
Kaughaldus on hea lahendus ka siis, kui kasutajatel ei ole turvalisuse kaalutlustel tarkvara paigaldamiseks vajalikke õigusi.
NetSupport Manageri jaoks tuleb luua turvaline VPN-ühendus, selle abil ühendatud administraator saab teha vajalikud kõrgemaid õigusi nõudvaid toimingud.
Kaeeli rääkis, et tarkvara kasutatakse just selleks, milleks see mõeldud on - pakutakse tuge inimestele, kes kuigi tihti kontorisse ei satu.
"NetSupport Manageri abil pakume kõiki neid teenuseid, mida osutaksime probleemiga kasutajale, kui ta kontoris oleks," kirjeldas Kaeeli tarkvara kasutust kokkuvõtvalt.
NetSupport Manager võeti EGeenis kasutusele umbes poolteist aastat tagasi. Selle ajaga saadud kogemuse põhjal ütleb Kaeeli, et mööndustega kõlbab see ülesannete täitmiseks küll. Alternatiive kaalutud ei ole, kuid võimalik, et tulevikus uuritakse igaks juhuks ka VNC-põhiseid lahendusi.
Microsofti operatsioonisüsteemi Windows sisse ehitatud Remote Desktop Protocoli ja Remote Assistance'i võimalusi Kaeeli sõnul küll kaaluti, kuid võrreldes NetSupportiga on need uimased ja ebamugavad.
NetSupport Manager ei erine konkureerivatest kaughaldustarkvaradest palju. Ka sellel tarkvaral saab näiteks seadistada interneti kaudu saadetavate andmete mahtu, mis koosneb suuresti järjepidevatest kuvatõmmistest ning sisendteabest.
Silmapaistvate omadustena võib selle tarkvara puhul tuua aga näiteks võimaluse kõikide ühendatud ja hallatavate klientarvutite monitoridel toimuva kuvamine ühes aknas administraatori arvutis.
Samuti võimaldab see programm haldajapoolset tegevuste salvestamist, mis võimaldab kliendil hiljem näiteks mingit kasutusõpetust maha mängida ilma toe aktiivse abita. Samuti on administraatoril NetSupporti abiga võimalik teha klientide arvutite tarkvara ning riistvara inventuuri haldusliidese kaudu.
NetSupport Manageri Eestis esindava 5D Visioni müügiesindaja Õie Põder rääkis, et kui seda tarkvara on vaja kasutada arvutites, mis on erinevates võrkudes, millel on erinevad tulemüürid ning pole loodud VPN- või mõnda muud WAN-lahendust, on võimalik kasutada NetSupport Gatewayd. See on küll vähem funktsionaalne ja suurema turvariskiga. "Loodud sisevõrgud on kindlasti turvalisemad kui HTTP-lahendused, kuid ka viimaste turvalisus on viidud maksimumini," selgitas Põder.
Suuremate teenusepakkujate puhul on kõige levinumaks kaughaldustarkvaraks Remote Desktop Protocol (RDP) ja Remote Assistance (RA) ehk siis Microsofti enda lahendused.
RA kasutamist võib initsialiseerida kas või MSNi või e-posti kaudu. Kasutatakse ka VNCd, tagurpidi VNCd, VNCd krüpteeritud tunnelis ning ka Desktop Sharingu (Team Viewer, Fast Viewer) vahendeid. Suurtel ettevõtetel on kasutusel Microsofti System Management Server.
Kaughaldus on Eesti turul üpriski laialt levinud. Kliendid suhtuvad kaughalduse kasutamisse positiivselt, sest selle abil saab asjad kiiremini korda aetud.
Tihtipeale ei ole aga ettevõtete spetsialistid kahjuks kaughalduse võimalustest, meetoditest ja turvariskidest teadlikud.
Kuna iga kaughaldusvahend on oma olemuselt turvaauk, siis see, kas tulemuseks on tegemist turvaaugu või kaughaldusvahendiga, sõltub lahenduse konfiguratsioonist ja ülesehitusest.
NetSupport Manageri ma kasutanud ei ole. Selleks pole olnud vajadust, sest enamik NetSupport Manageri pakutavaid võimalusi on võimalik leida ka Microsofti vahenditest.