Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistika aastakonverents keskendub säästlikkusele
Tänavune rahvusvaheline logistika aastakonverents kannab järjekorranumbrit 9. Eesti logistikasektori prestiižikaim sündmus keskendub seekord säästliku tootmise (i.k lean manufacturing) kasutusele logistikas ning tarneahelate juhtimises.
Valdavalt Toyota tootmissüsteemist (TPS) välja arenenud säästliku protsessijuhtimise eesmärk on hoiduda igasugusest raiskamisest ning saavutada sujuvalt voogavad protsessid.
Raiskamise all mõistetakse kõiki lisaväärtust mitteloovaid tegevusi, mille osakaal mittesäästlikes ettevõtetes küündib 95%ni!
Kui näiteks traditsiooniliselt käsitletakse varusid raamatupidamisliku terminoloogia põhjal varadena, siis säästliku tootmise teooria peab varusid hoopis raiskamiseks (muda), mis seob kapitali ning pikendab tarneaegu.
Toyota stabiilne areng väikesest tegijast maailma suurimaks ja kõrgeima turuväärtusega autofirmaks on muutnud säästliku tootmise 21. sajandi alguse juhtimisteadustes kuumaks teemaks. Seda seostatakse eelkõige tootmisega, mis on sügavalt integreeritud logistikaga.
Samas saab säästlikku mõttelaadi edukalt rakendada ka teenuste sektoris, kus protsesside planeerimatuse ja juhtimatuse tulemusena esineb sagedast raiskamist. Säästlik protsessijuhtimine keskendub kaheksale peamisele raiskamise vormile, millest kalleim on aeg.
Säästliku protsessijuhtimise kasutamine eeldab spetsiaalsete töövahendite tundmist. Soovitud tulemuste saavutamiseks on oluline teada ka nende omavahelisi seoseid ning õiget järjestust.
Oma väärtuslikke säästliku tootmise oskusi ja kogemusi jagavad logistika aastakonverentsil osalejatega kaheksa esinejat, kellest pool saabub väljastpoolt Eestit.
Logistika aastakonverentsi avaettekandega esineb USAst pärit ja praegu Lexuse Euroopa divisjoni arendustegevust juhtiv Manuel R. Diaz. Toyota Motor Europe'isse siirdus ta 2002. a, kui asus juhtima TPSi ja kaizen'i (pidev püüdlus paremusele) juurutamist eesmärgiga tagada müügijärgse teeninduse standardkvaliteet kõigis sertifitseeritud Toyota hooldejaamades üle kogu Euroopa.
Tema ettekande olulisim sõnum on vajadus asetada rõhk terviklikule säästlikule kultuurile, milleta ei saa tõelist edu saavutada.
Paljud firmad üritavad võtta kasutusele säästliku tootmise vahendeid, mõistmata sealjuures kõige tähtsamat printsiipi, milleni Toyota jõudis aastakümnete eest: kõige aluseks on kogu organisatsiooni hõlmav jätkuva arengu ja parendamise kultuur.
Autor: Illimar Paul