Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Firmakink -kasutusse või kappi tolmu koguma?
Firmakink on märk tähelepanust ja tunnustusest, mis jääb meelde, ühendab ning loob sooja ja positiivse õhkkonna. Rääkimata reklaamist, mida teeb firma logoga esemeid kasutav töötaja.
"Kinkimisel loevad traditsioonid. On firmasid, kes eelistavad kvaliteeti, ja firmasid, kes otsivad lihtsalt asja, mida kinkida," selgitab ASi Roi juhatuse esimees Peeter Viitong. Kindlasti on firmakink firma staatuse näitaja, millesse kergekäeliselt suhtuda ei tasuks, leiab ta.
"On suuri firmasid, kel on omad traditsioonid välja kujunenud, ja on neid, kes tulevad ja tellivad kingituse, sest midagi peab ju," räägib Marketing Services Eesti OÜ ostujuht-müügikonsultant Karmen Veedla.
"Tean firmat, kus vahetus tegevjuht ja uus jättis ära jaanipäevaaegsed kingitused töötajatele, põhjustades sellega paraja segaduse," toob Viitong näite, mis juhtub, kui järsku muudetakse aastatepikkust traditsiooni. Ka esmapilgul väikesel tunnustaval esemel võib olla töötajale suur tähendus.
"Tellimuste edetabeli tipus on kirjutusvahendid, T-särgid ja mütsid," lausub Marita Pitk Reklaamkink OÜst.
"Alati tullakse sooviga tellida midagi uut ja huvitavat, kuid tihti eelistatakse siiski traditsioonilisi, äraproovitud ja praktilisi kinke," selgitab AS Roi müügijuht Aivar Peegel. Ajast aega on olnud standardsed esemed, mida firmakingina eelistatakse: kirjutusvahendid, kruusid, rõivad. Skandinaavia trend on kodumasinate kinkimine, kataloogidest võib leida ka näiteks firma logo saiale pressiva röstri, kuid Eestis pole kodumasinate kinkimine millegipärast juurdunud, mõtiskleb Peegel.
Veidrate kinkide rubriigist toob Marketing Services Eesti OÜ ostujuht-müügikonsultant Karmen Veedla näiteks koeravihmavarju. Seda on vaadatud ja naerdud, kuid tellijaid veel pole.
Riiulinurka tolmu koguma jäävat nipet-näpet pole mõtet kinkida, jäi 27.-28. septembril Viru keskuses toimunud messil Ärikink 2007 ringi liikudes kõrvu kingiotsijate ja heade ideede jahil olevate messikülastajate arvamus. Traditsiooniliselt eelistatakse praktilist kasutust leidvaid esemeid.
"Töötajatele eelistatakse kinkida näiteks saunalinu ja salle. Paljusid esemeid saab väga lihtsalt muuta isikupärasteks, lisades näiteks inimese nime," soovitab Peeter Viitong.
Kingi saajatele meeldivad praktilised tooted, mida saab ka kodus kasutada, näiteks soojad fliispleedid, nõustub ka Karmen Veedla.
Reklaamtoodete edasimüügiga tegeleva Keback OÜ juhataja Mati Hellati väitel kasvab lipsude ja sallide järjest tellimuste hulk pidevalt. "Kui kolm-neli aastat tagasi oli minev kaup kaelapael, siis nüüd on esile tõusnud lipsud ja sallid, kuigi kaelapaelad on endiselt nõutud kink sõltumata aastaajast," räägib ta. "Lipse, lipsunõelu ja salle tellivad just omavalitsused ja riigiasutused, kelle töötajaskond on suur ja kellele on oluline, et kogu meeskond järgiks ühtset joont."
Populaarsust on koguma hakanud ka autolipud. Palju on Keback OÜst küsitud ka sinimustvalge sümboolikaga nokatseid. Kõige värskem toode, mida Keback OÜ edasimüüjatele pakub, on patareiga töötav HandyPoweri kaasaskantav mobiililaadija, mille kestvus on 3 tundi.
Firmapoolne kingitus töötajatele aitab luua ühise meeskonna tunnet. Ka selline väike asi nagu ühtse sümboolikaga kohvikruus kõikidele töötajatele on hea liitja.
Nii püüavad suuremad või ka rahvusvahelised ettevõtted teha töötajaid ühendavaid kinke, näiteks on kõik 20 000 SEB töötajat üle maailma saanud selga valged joped, mida Tallinna linnapildiski näha võib.
SEB Eesti Ühispanga sisekommunikatsiooni juhi Kai-Riin Meri jutu järgi on SEB ülemaailmselt teinud viimase pooleteise aasta jooksul kõikidele oma töötajatele päris mitu kingitust seoses 150nda juubeliga. "Eelmise aasta jõuluks said kõik töötajad reisikohvri, mida annab ka lennukisse kaasa võtta. Ise nägin sellist kohvrit näiteks Amsterdami lennujaamas," meenutab ta.
Tallink Grupp ASi marketingi juht Peter Roose lausub, et meenega tasub tunnustada ka töökordaminekuid. "Näiteks uuendasime oma müügisüsteemi ja sel puhul said kõik broneerimiskeskuse töötajad nii Eestis kui ka välisriikides uued kohvitassid. Eelmise aasta jõuluvastuvõtu kink oli Tallinki poolt raamat Läänemerest, üle-eelmisel aastal aga kokaraamat laeval valmistatavatest roogadest." Korvitäis pirne, muhe meepurgike või maitsekasse kotikesse pakitud lõhnav tee mõjub siiralt ja rõõmustab iga kingisaajat.
"Selline kingitus on kindlasti midagi enamat kui hulgilaost ostetud asjake. Kingitus peab kandma hoolimise sõnumit - inimese tervis on kõige suurem vara," arvab Ranno Rüütsalu tervislikkust ja keskkonnasõbralikkust pooldavale kingiotsijale omanäolisi kingitusi pakkuvast Tervitus OÜst. Nagu kõikide kinkide puhul, sõltub ka ökokinkide hind tellimuse suurusest ning kliendi soovidest.
Kingi leidmine, tellimine, tootmine ja transportimine nõuab aega. Jõulukinke peaks hakkama seetõttu tellima vähemalt kaks kuud varem.
"Novembri lõpus jõulukinkide peale mõtlemine võib lõppeda suure närvi- ja ajakuluga," teab Aivar Peegel.
Seetõttu peaksid firmad juba praegu tegelema jõulukinkide tellimisega, sest ikka tuleb ette, et soovitakse oma tellimust muuta või mõeldakse sootuks ümber.
Sama meelt on ka Marketing Services Eesti OÜ ostujuht Karmen Veedla, kes soovitab arvestada kõivõimaliku ajakuluga. Näiteks läheb tootmise peale umbes kuu, sellele tuleks aga lisada ka transpordiaeg.
"Aastas on meie jaoks kaks tippaega, kui kingitusi tellitakse: novembris, kui mõeldakse jõuludele, ja mais-juunis jaanipäevaeelsel ajal, kui on tulemas suveüritused," räägib Aivar Peegel.
Šokolaad teeb tuju heaks ja on alati sobiv kink. Juba eelmise aasta jõulude ajal võisid ettevõtted oma postkastist leida eri firmade logode ja soovidega ümbrisesse pakitud šokolaaditahvleid.
"Inimesed on lõpetanud mõttetute asjade kinkimise. Kingitakse seda, mida saab ka tarvitada," leiab Maia Kivistik trühvli- ja šokolaaditooteid pakkuvast Emila Gustava Eesti OÜst. Kivistik jõudis šokolaaditoodete ja trühvlite kinkimise juurde kolm aastat tagasi isikliku kogemuse kaudu, kui oli saanud kingiks imemaitsvate trühvlite karbi.
Jätkuvalt on trendikas pakkuda töötajatele motiveerimiseks ja premeerimiseks lõõgastav spaanädalalõpp kinkekaardi või töötajate ühise spaakülastuse näol.
"Oma töötajate premeerimine kinkekaartidega on üsna levinud. Tullakse üle Eesti, kuid on ka kohalikke Ida-Viru firmasid," räägib Toila Sanatoorium ASi müügiosakonna juhataja Villu Pung. "Toilas on eriti populaarsed muidugi termid, mida külastatakse tihtipeale kogu kollektiiviga," lisab ta.
Sama on täheldanud ka Liia Makarov Pärnu SPA Estoniast. "Kinkekaarte ostetakse töötajatele mitmesugustel tähtpäevadel: emadepäevaks, isadepäevaks, jõuludeks muidugi, aga ka juubelite pu hul. Tihti ühendatakse koolitus ja väike lõõgastus spaas.
Autor: Ivi Toluk