Margus Alviste analüüsib teiste vigu

Urve Vilk 18. oktoober 2007, 00:00

Oli Teil lapsena mingeid unistusi kelleks tahtsite saada?

Kuue-aastasena mõtlesin, et ei tahaks tulevikus olla tehase omanik, kelle sissetulek sõltub suurest masinavärgist, vaid et minu sissetuleku tagaks aju.

Mida soovitate tööd otsivale inimesele?

Mitte kaotada pead ja sattuda paanikasse. Proovida sõnastada enda tugevused ja nõrkused. Tuleks mõelda, milline võiks olla töökoht, mis ei annaks ainult hetkel leiva lauale vaid ka normaalse enesetunde ja sissetuleku pikema aja jooksul.

Mida Te peate enda tugevuseks?

Koolitaja tööd võimaldab teha oskus panna tähele detaile ning näha ja lahti mõtestada seoseid.

Aga mõni Teie puudus?

Mul on palju huvialasid ja hobisid ning et nende kõikidega tegeleda, jääb erinevatesse valdkondadesse mõningane pinnapealsus. Tahaksin teatud teemasid sügavamalt käsitleda, aga selleks ei jätku aega.

Kas erinevate valdkondadega tegelemine -militaarpedagoogikast muusikani välja - on püüd leida sobivat ala?

Ma olen õppinud kunstiõpetajaks, paljud kujutava kunsti seaduspärasused toimivad ka organisatsioonikäitumises. Minu jaoks on huvitav vaadata, kuidas printsiibid erinevates valdkondades avalduvad. See ei ole otsimis-, vaid leidmisrõõm.

Teisalt, nõustada tuleb väga erinevaid organisatsioone ja seda ei ole võimalik teha, kui ei tunne vastavat teemat. Koolitajana aitab palju kaasa, kui saad eri valdkondadest tuua konkreetseid näiteid. Ei saa luua väärtust ainult teooria baasil.

Miks Te enam õpetajana ei tööta?

Ma töötan õpetajana, lihtsalt varasemaga võrreldes on õppija teine. Kui varem töötasin koolis lastega ja tuginesin pedagoogilistele printsiipidele, siis nüüd huvitab mind see, kuidas täiskasvanu õpib ja andragoogilised printsiibid.

Kui hästi mäletate oma esimest koolitust?

Olen lapsest saadik pilli mänginud. Basskitarr oli minu jaoks laval mugav kaitse. Olles publiku ees esimest korda ilma pillita, tundsin alastuse tunnet, sest kogu mu kehakeel oli auditooriumile nähtav. Üllatas, kui raske on iseenda keha kui instrumenti vallata. Iga detail, iga sinu kehaliigutus, silmapilgutus ja ruumi kasutamise eripära mõjutab õpet.

Olete palju auditooriumi ees olnud, kas Teile meeldib esineda?

Tänaseks on see harjumuseks saanud. Mulle meeldib aidata inimestel õppida. Aidata analüüsida kogemusi ja ebaõnnestumisi ning õnnestumisi. Nauditav on koos auditooriumiga tulemusteni jõuda.

Olete konsultandina töötanud üle 10 aasta, kuidas Te selle aja jooksul koolitajana muutunud olete?

Olen muutunud ratsionaalsemaks. Kui varem töötasin rohkem kui situatsioon oleks ehk eeldanud, et iseennast arendada, rohkem taustsüsteemi analüüsida, siis nüüd on kogemus andnud suurema taustsüsteemi. Lihtsam on leida lahendusi probleemidele.

Tunnetus inimeste ja organisatsioonide suhtes on paranenud. Töö on arendanud loovust, võimet näha seoseid seal, kus tavainimene neid ei märka. Ja aja jooksul väärtuse loomise võime kasvab, tulemuslikkus kasvab tänu praktikale.

Milline koolitusteema või tegevus Teile endale kõige rohkem meeldib?

Teemadest on kõige paeluvam, kuidas organisatsiooni kujundada nii, et see aitaks üksikisikul maksimaalselt panustada. Sageli näen, kuidas organisatsioonid on häälest ära nagu orkestrid. Kui püüad häälest ära pillidega kontserti anda, siis tulemus pole eriti nauditav.

Meetoditest meeldivad need, mis baseeruvad praktilise kogemuse tekkimisel: simulatsioonid ja praktilised müügiharjutused. Täiskasvanud õpivad paraku ainult läbi praktilise kogemuse.

Kui kujutada karjääri ette redelina, siis millest alustasite ja millisel pulgal hetkel asute?

Ma kardan, et minu karjäär pole kahe, vaid kolme või enammõõtmeline. Kui vastata küsimusele, kas ma olen saanud valmis, kas see on koht karjääri mõistes, kuhu ma jõuda olen tahtnud, siis jah, kindlasti.

Millist etappi oma karjääris kõige olulisemaks peate?

Kõige väärtuslikumad hetked minu elus on seotud ebaõnnestumistega. Selleks, et olla koolitaja, et asetada ennast mingis probleemsituatsioonis oleva inimese rolli, on tarvis kogeda ebaõnnestumisi.

Kui varem oli mu elus mittesoovitud hetki, siis esimene mõte oli, et miks see pidi just minuga juhtuma. Nüüd on mu esimene mõte sellises olukorras, et kuidas ma saaksin antud probleemi koolituses või mõne kliendi huvides näitena ära kasutada. Olen hakanud tagasilööke teist moodi vastu võtma.

Millise tüübina Te ennast tunnete - kas rohkem töövõtjana, juhina või eraettevõtjana?

Armastan teha meeskonnatööd, olla tiimis. Aga väsin ebaratsionaalsetest juhtimisotsustest, mis ei arvesta aega, kohta ja situatsiooni. Sellisel juhul väsin töövõtja rollist.

Ma ei taha olla ka tööandja paljudele inimestele, sest see toob kaasa vajaduse tegeleda administratiivse tööga. Tahaksin töötada sisuliste asjadega.

Mis Teid igapäevaselt motiveerib?

Väärtuste loomine. Et minu väljatöötatud lahendustest oleks kasu. Et tööl oleks praktiline väärtus. Ja ka esteetilised printsiibid: mängu ilu ning inimväärikuse säilitamine. Mõttetute asjadega ei taha ma tegeleda.

Millised on Teie hobid?

Inimese ja keskkonna vahelised suhted. Vedade kultuur. Paljud juhtimisteadmised on pärit vähemalt viie tuhande aasta vanusest ajaloost.

Võitluskunstid, millest pärit printsiibid on kasutatavad nii äris, ettevõtluses kui ka organisatsioonide vahelises suhtlemises. Elu ise on hobi.

Margus on üdini koolitaja. Marguse sõnum koolitajana on alati läbi mõeldud.

Ta on väga abivalmis ja pühendunud. Kui ta midagi teeb, siis hingega. Kui annab, siis ta annab kõik.

Margus on väga aus inimene, ta ei karda kunagi oma arvamust välja öelda.

Margus jõuab tegeleda väga paljude asjadega, sest oskab aega planeerida. Ning ta oskab kõigest, millega tegeleb, jõudu ammutada.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:07
Otsi:

Ava täpsem otsing