Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Diislikütuse teeb bensiinist kallimaks hulgituru hind
Eesti Statoili kontseptsioonijuhi Kai Realo sõnul mõjutab diislikütuse hinda lisaks olukorrale maailmaturul ka see, kas on tegemist suvise või talvise diislikütusega, sest talvistele tingimustele vastava diislikütuse omahind on kõrgem. Eesti Statoil on alustanud juba talvise diislikütuse müügiga.
"Kuna Eestis mootorikütuseid ei toodeta ja kõik jaemüüjad sõltuvad sisseostuhinnast ehk maailmaturuhinnast, siis hinnasurutis tekib kõikidele turuosalistele pea ühel ajal, mis kajastub ka jaehinna muutmises," ütles Realo.
Realo sõnul saab kütuste hindu riikides võrrelda vaid juhul, kui on teada seal eri liiki kütustele rakendatavad aktsiisimäärad. Kui aga maksud kõrvale jätta, siis ongi praegu diislikütuse liiter bensiinist kallim.
"Kuna järgmise aasta alguses kallineb aktsiisitõusu tõttu mootoribensiini hind 1,32 krooni ning diislikütus 1,56 krooni, siis väheneb hinnaerisus tarbijale veelgi," selgitas Realo.
Neste Eesti peadirektori Indrek Kaju sõnul maksis 18. oktoobril Euroopa hulgiturul üks liiter bensiini 6,35 krooni ja üks liiter diislikütust 7,30 krooni.
"Ilma maksudeta oli neljapäeval diislikütus Euroopas 95 senti kallim kui bensiin. Riikides, kus bensiini ja diislikütust maksustatakse sarnaselt, näiteks Eestis ja Suurbritannias, ongi praegu diislikütus kallim," selgitas ta.
"Soomes maksustakse diiselautode omanikke tunduvalt kõrgema aastamaksuga kui bensiinimootoriga auto omanikke. Eestlane maksab diislikütuse eest 13,9 krooni liiter, soomlane 16 krooni liiter ja lisaks umbes 10 000 krooni aastamaksu igal aastal, kui ta on valinud diiselauto. Soomes maksab praegu bensiin tanklates keskmiselt 20 krooni," lisas Kaju.