Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Parim aeg firma müügiks

Teeli Remmelg 29. oktoober 2007, 00:00

Suvel oma puhastusettevõtte Virtin ära müünud Ülle Mäede sõnul tuleb oma ettevõtte müügil rahalisele poolele lisaks arvestada ka emotsioone.

"Naisele on enda ülesehitatud ettevõtte müük võrdne tütre mehele panekuga. Aga iga ema peab arvestama, et kord läheb tütar niikuinii kodust ära ja parem on omalt poolt teha kõik, et ta hea mehe saaks. Mina leidsin enda ettevõttele jõuka välismaa kosilase, kellega olin väga rahul," lisab Ülle Mäede naljatades.

Mäede soovitab enne müüki põhjalikult ostja tausta uurida.

"Õnneks minul ostjaga vedas. Rääkisime pakkumise teinud suure Taani suure puhastuskontserniga ISS (tollal oli see küll veel ESSi nime all) ühte keelt. Uurisin enne põhjalikult selle ettevõtte eesmärke, filosoofiat ja juhtimist ning need langesid suures osas kokku minu enda väärtustega, olin valmis ligi 200 töötajat ja pikaajalised kliendid nende kätesse usaldama."

Esimene ostupakkumine tehti Ülle Mäedele juba neli aastat tagasi, kuid tollal polnud ta veel valmis müüma, kuna palju huvitavat oli veel ettevõtte arendamisel teha. Ka polnud turuolukord veel nii halb kui eelmisel aastal ja muidugi oli kahju enda ülesehitatud firmast loobuda.

Müügiotsus sai küpseks eelmisel aastal, sest see oli ettevõtjatele eriti raske - tööjõupuudus, palgakasv, kuid klientide vastumeelsus hindu üle vaadata. "Nägin, kuidas kasumimarginaal kiiresti kahanes ja sain aru, et varsti jääb mulle vaid töörõõm. Eestis tundub levivat suhtumine, et koristajale polegi vaja palju palka maksta ja koristusfirmale ei taheta rohkem maksta, pigem lubatakse uus firma otsida. Sellel turul töötab ka palju FIEsid ja väikeettevõtjaid, kellel on väiksemad üldkulud ja kes on nõus madalama teenustasuga."

Seetõttu saavadki Eesti puhastusteenuste turul paremini hakkama kas suured ettevõtted, kes teenivad mahtude pealt, või väikesed, kes on leidnud oma väikese turuniši.

"Minu ettevõte oli just sellises staadiumis, mil pidin otsustama, kas investeerida oluliselt rohkem ja müüa teenust agressiivselt või leida jõukas kosilane, kes suudaks pakkuda töötajatele ja klientidele võrreldavaid või paremaid võimalusi. Kuna valdkond oli minu jaoks ennast ammendanud, valisin viimase ega ole siiani oma otsust kahetsenud."

Ülle Mäedel pole selleks aegagi. Pärast müüki sukeldus ta kohe uude ärisse - koos äripartneriga peab ta sisustussalongi Medina, mis toob Marokost Eestisse eksklusiivseid sisustuskaupu ja firmakingitusi. See tegevus on ta nüüd täielikult kaasa haaranud.

"Kuigi tööd on esialgu rohkem kui enne, on mu mõtted vabad ja kerged - ma ei muretse, vaid jällegi naudin tööd. Tunnen end vaimset vabalt ja lennukalt."

Emotsionaalselt kulgesid läbirääkimised meeldivalt. "Mõistsime ostjaga teineteist täielikult ja rääkisime ühte keelt. Seetõttu kaasasin juristi alles läbirääkimiste lõppfaasis, mil hakkasin kartma, et ei näri ise juriidilisest keelest läbi ja kirjutan alla mõnele punktile, millest pole õigesti aru saanud. Nüüd saan aru, kui vajalik käik see oli. On ikka suur vahe, kas pead üksi 56 lehekülge juriidilist ingliskeelset teksti läbi töötama või teeb seda sinu eest jurist, kes pärast lihtsalt toob välja punktid, mis ei sobi meile."

Muidugi ei alustanud Ülle Mäede läbirääkimisi päris enda tarkusest. Müügiprotsessi alguses suhtles ta raamatupidaja, audiitori ja tuttavate juristidega. Tagantjärele soovitab ta teistele müüki plaanivatele omanikele panna lepingusse pigem rohkem kui vähem - kõik tegevuste olulised punktid võiks välja tuua, siis on hiljem vähem möödarääkimist.

Mäede sõnul tasub müügi puhul usaldada sisetunnet. Kui ikka mõnda aega tunned, et firma tegevusvaldkond on hakanud end ammendama ja uus põnev idee mõlgub meeles, siis pole mõtet kõhelda.

Advokaadibüroo Lepik & Luhaäär LAWIN advokaadi Ermo Kose hinnangul on tänavu äriühingute ning ettevõtete müük Eesti omanike poolt suurenenud.

Levinud on tehingud, kus enamusosalus müüakse välisomanikule, endale jäetakse teatav osa ja jätkatakse firma juhtimist. Tihti on välisinvestori kaasamise eesmärk uute vahendite hankimine ettevõtte tegevuse laiendamisel. Vähem on Kosk nõustanud müüke, kus omanik soovib saadud müügihinnaga alustada uut firmat või viia ellu uut äriideed. Põhjus on selles, et enamik müüdavaid firmasid on asutatud 90ndate esimeses pooles ja nende omanikud ei soovi enam aktiivselt ettevõtte juhtimisega tegeleda.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:37
Otsi:

Ava täpsem otsing