Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Võimsuse kasv taltsutab hindu
Järgmise aasta hindadele avaldab mõju tööjõukulu, kütuse hind ja transporditeenuste pakkumise tõus.
Need kolm tegurit olid peamised hinnamõjutajad ka eelmises Logistika numbris vaadeldud raudtee-, meretranspordi ja logistikateenuste järgmise aasta hindade muutuses. Riigi sees aitab meil transporditeenuste hindu tõsta tööjõukulude kasvu toitvad inflatsioon ja tööjõupuudus ning kütuseaktsiisi tõus. Kütuse hindade tõus toetab transporditeenuste hinnatõusu ka globaalselt. Samas aitab globaalselt hinda tagasi hoida nõrk dollar, mis tasandab kütusehinna tõusu, ning transpordiressursside kasv. Nii laevade kui ka lennukite ehitamine on täies hoos ning järgmisel aastal turule lisanduvad uued veovõimsused.
Meie hinnad 2007. aastal oluliselt ei muutunud. Ka kütuselisa kõikumised pole olnud märkimisväärsed. 2008. aastal arvame, et majanduse jahtumisel eksportvedude hinnad ei muutu. Küll aga peaksid suurenema importvedude hinnad. See tuleneb ekspordi vähenemisest, mistõttu vedude tasakaal muutub.
Laologistika hindade kasvatajaks on aga tugev surve laotöötajate palkadele. Numbriliselt paraku hindade muutust prognoosida ei oska.
Eelmisel aastal prognoosis ASi Kaubaekspress juhataja Tiit Jõevee tänavuseks aastaks transpordi- ja laoteenuste kallinemist 10-20 protsenti. Oodatavalt pidid olema hindade mõjutajad tänavu esmajärjekorras töötasu ja kvalifitseeritud tööjõu puudus ning seejärel kütuse hind.
Lennuhindasid 2008. aastal, nagu ka teistes transpordi liikides, hakkab mõjutama kütuse lisatasu muutus. Praegu on kütuse lisatasu saavutanud taseme 0,65 eurot/kg. Võttes eelduseks, et keskmine lennutariif USAsse on 1,40 eurot/kg, siis lisanduv kütuse lisatasu on lennutariifist 46%. Ka järgmisel aastal kütuse lisatasu tõuseb.
Järgmisel aastal valmib 1800 uut lennukit, mis tähendab kaubaruumi suurt kasvu. See viib lennutariifid langusesse. See puudutab peamiselt Aasiat ja Ameerikat ning on ekspordile ja impordile erinev. Siiani on lennuhinnad näiteks Aasiast püsinud meie mõistes ülikõrgel. Uue kaubaruumi lisandumisel lähevad need hinnad langusesse. Ekspordi suunal võib see aga tähendada, et hinnad tõusevad, kuna lennukompaniid kujundavad lennuhindu täisringi põhimõttel.
Hinnad sõltuvad väga palju nafta hinnast ja konkurentsiolukorrast turul. Viimasel ajal on nafta hind tõusnud, kuid dollar on madalal ja seetõttu pole olnud kütuse hinna tõus väga tuntav.
Konkurentsiolukord on muutunud tihedamaks, sest majanduskasv on langema hakanud. Venemaa mõju tõttu on mingisugune osa Venemaa suunale spetsialiseerunud firmasid ümber orienteerunud ka Lääne suunale.
Lisaks mõjutab maanteel transpordi hindasid 2008. aasta alguses tõusev kütuseaktsiis. Kokkuvõtvalt usun ja loodan, et hinnad jäävad enam-vähem samaks nagu praegu.
Aasta tagasi ennustati tänavuseks hooajaks autotranspordihindadele tõusu. Peamiseks põhjuseks toodi kütuse hinna tõus maailmaturul.