Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Võimsuse kasv taltsutab hindu

    Järgmise aasta hindadele avaldab mõju tööjõukulu, kütuse hind ja transporditeenuste pakkumise tõus.
    Need kolm tegurit olid peamised hinnamõjutajad ka eelmises Logistika numbris vaadeldud raudtee-, meretranspordi ja logistikateenuste järgmise aasta hindade muutuses. Riigi sees aitab meil transporditeenuste hindu tõsta tööjõukulude kasvu toitvad inflatsioon ja tööjõupuudus ning kütuseaktsiisi tõus. Kütuse hindade tõus toetab transporditeenuste hinnatõusu ka globaalselt. Samas aitab globaalselt hinda tagasi hoida nõrk dollar, mis tasandab kütusehinna tõusu, ning transpordiressursside kasv. Nii laevade kui ka lennukite ehitamine on täies hoos ning järgmisel aastal turule lisanduvad uued veovõimsused.
    Meie hinnad 2007. aastal oluliselt ei muutunud. Ka kütuselisa kõikumised pole olnud märkimisväärsed. 2008. aastal arvame, et majanduse jahtumisel eksportvedude hinnad ei muutu. Küll aga peaksid suurenema importvedude hinnad. See tuleneb ekspordi vähenemisest, mistõttu vedude tasakaal muutub.
    Laologistika hindade kasvatajaks on aga tugev surve laotöötajate palkadele. Numbriliselt paraku hindade muutust prognoosida ei oska.
    Eelmisel aastal prognoosis ASi Kaubaekspress juhataja Tiit Jõevee tänavuseks aastaks transpordi- ja laoteenuste kallinemist 10-20 protsenti. Oodatavalt pidid olema hindade mõjutajad tänavu esmajärjekorras töötasu ja kvalifitseeritud tööjõu puudus ning seejärel kütuse hind.
    Lennuhindasid 2008. aastal, nagu ka teistes transpordi liikides, hakkab mõjutama kütuse lisatasu muutus. Praegu on kütuse lisatasu saavutanud taseme 0,65 eurot/kg. Võttes eelduseks, et keskmine lennutariif USAsse on 1,40 eurot/kg, siis lisanduv kütuse lisatasu on lennutariifist 46%. Ka järgmisel aastal kütuse lisatasu tõuseb.
    Järgmisel aastal valmib 1800 uut lennukit, mis tähendab kaubaruumi suurt kasvu. See viib lennutariifid langusesse. See puudutab peamiselt Aasiat ja Ameerikat ning on ekspordile ja impordile erinev. Siiani on lennuhinnad näiteks Aasiast püsinud meie mõistes ülikõrgel. Uue kaubaruumi lisandumisel lähevad need hinnad langusesse. Ekspordi suunal võib see aga tähendada, et hinnad tõusevad, kuna lennukompaniid kujundavad lennuhindu täisringi põhimõttel.
    Hinnad sõltuvad väga palju nafta hinnast ja konkurentsiolukorrast turul. Viimasel ajal on nafta hind tõusnud, kuid dollar on madalal ja seetõttu pole olnud kütuse hinna tõus väga tuntav.
    Konkurentsiolukord on muutunud tihedamaks, sest majanduskasv on langema hakanud. Venemaa mõju tõttu on mingisugune osa Venemaa suunale spetsialiseerunud firmasid ümber orienteerunud ka Lääne suunale.
    Lisaks mõjutab maanteel transpordi hindasid 2008. aasta alguses tõusev kütuseaktsiis. Kokkuvõtvalt usun ja loodan, et hinnad jäävad enam-vähem samaks nagu praegu.
    Aasta tagasi ennustati tänavuseks hooajaks autotranspordihindadele tõusu. Peamiseks põhjuseks toodi kütuse hinna tõus maailmaturul.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Tugev dollar paneb Eesti firmadele põntsu, mõne taskud täidab aga miljonitega
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.