Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lennujuhi amet kirju kui radaripilt

    Külma ilma trotsides jõudsin edukalt Pärnust Tallinna, et kohtuda oma varjutatava, Lennuliiklusteeninduse ASi lennujuhtimise osakonna juhataja Üllar Salumäega.
    Ettekujutus, et keskuses toimub tihe sagimine, on hulk suuri aknaid ja metsikult radareid, osutus ekslikuks. Alustasime tööpäeva ringkäiguga, mille käigus tutvustas Üllar Salumäe mulle väga täpselt lennujuhi ametit.
    Kõigepealt viis ta mind saali, kus töötab kaks ekipaaži, millest üks tegeleb Tallinnalähedaste lendude, teine kogu Eesti piirkonnaga. Lisaks oli nurgake ka kaitsejõududel, kes annavad häirekella, kui mõni võõras lennuk, näiteks Vene hävitaja, meie õhuruumi sisse peaks kiikama.
    Saali keskel asuva laua taga istub vahetuse ülem, kes reeglina on kogenum lennujuht ja vaatab, et kõik kontrolli all oleks. Lennujuht töötab järjest poolteist tundi, sellele järgneb pooletunnine paus. Tipptundidel tehakse tööd tund aega ja puhatakse 40 minutit. Ettekujutatud saginast pole halli haisugi.
    Varjutatav kasutas üht vaba radarit, et tutvustada mulle selle tööpõhimõtteid. Lisaks üsna keerulistele lühenditele ja väga tihedale joonterägastikule radaril kuulub lennujuhi lauale veel kaks ekraani ja telefonid - üks neist selline, kust saab ühe nupuvajutusega näiteks Riiga helistada. Loomulikult ei puudu ka klaviatuur, mikrofon, kõrvaklapid ja märkmepaber.
    Edasi liikudes sattusime Euroopa kaardi ette. Vestluse käigus selgus, et tihedaim lennuliiklus käib Šveitsi, Prantsusmaa ja Saksamaa kohal. Eestis on sellised piirkonnad Saaremaa ja Loode-Eesti.
    Seejärel seadsime sammud põnevaimasse kohta, torni. Oli sealt alles vaade! Minu suureks üllatuseks istusid seal vaid kaks meesterahvast, üks neist lennujuht ja teine tema assistent.
    Tegemist oli kolmanda ekipaažiga, mis tegeleb Tallinna lennujaamast tõusvate ja sinna maanduvate lendude korraldamisega. Meil õnnestus näha kahte maandumist ja ühte tõusu.
    Kuna lennujaamas toimuvad hetkel rekonstrueerimistööd, siis on raja koormus piiratud, sest maanduv lennuk peab seismajäämise järel mööda rada tagasi sõitma, hoides seega teed hõivatuna.
    Kabinetti tagasi jõudes otsustasime Salumäega konkreetsemalt tema tööst rääkida. Lennujuhtimise osakonna juhi peamised ülesanded on töögraafikute koostamine, lennujuhtide probleemide lahendamine ning koolituste korraldamine.
    Juhataja ametisse asus ta eelmisel aastal, mil ta enda sõnade järgi tehti talle ettepanek, millest tal naljatledes ei lubatud keelduda. Sisimas sooviks ta siiski lennujuhina jätkata, proovides praegugi nädalas ühe vahetuse enda õlule võtta.
    Lennujuhi ameti valik oli Üllar Salumäe puhul üsna naljakas. Peale keskkooli tundis ta vajadust millegi laheda järele, sai sõbra nõusse ja proovis Lennukolledžisse sisse saada. Kui nad nägid katsetel ülikondades kaaslasi, siis arvasid tol ajal pikajuukselised poisid, et neil küll lootust pole, kuid nüüd on mõlemad lennujuhtimiskeskuses tööl ning sellega väga rahul.
    Autor: Teele Üprus
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.