Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Et kala jätkuks toidulauale ka meie lastel ja lastelastel
Umbes aasta tagasi kohtusin meie suurima mintaitarni-jaga USAst, kes on ka üks maailma suurimaid valgelihaliste kalade püüdjaid üldse. Vestlesime mitmesugustel teemadel, sh tarbija järjest suuremast nõudlikkusest toiduainete kvaliteedi ja päritolu suhtes.
Firma asutaja ja omanik, eakas härrasmees, ütles muuseas uhkusega, et kvaliteet on nende firma prioriteet ning et nende ettevõttel on ka MSC sertifikaat, mis peaks teadlikule tarbijale olema väärtus omaette. Mis on MSC? 1997. a asutasid toona maailma suurim meretoidu ostja kontsern Unilever ja Maailma Looduse Fond (WWF) ülemaailmse mittetulundusorganisatsiooni MSC, Marine Stewardship Council (eesti k - Merehoolduse Nõukogu), leidmaks lahendusi ülekalastamisele.
MSC on välja töötanud keskkonnastandardi loodust säästvaks ja hästijuhitud kalastamiseks. MSC peab oma põhikohustuseks säilitada kalapopulatsioone ja ookeani elukeskkonda, millest kalade elu sõltub. Seda eelkõige selleks, et ka tulevikus oleks meie laste ja lastelaste laual toidud puhtast ookeaniveest pärit kalast. Tänavu augustis, pärast põhjalikke taustauuringuid ning auditit sai esimesena Eestis ka Viciunai Grupi koosseisu kuuluv Paljassaare Kalatööstus sertifikaadi, mis annab õiguse kasutada meie toodetel MSC sinist märki. Läänemeri on hoiatav näide. Paarkümmend aastat tagasi oli Läänemeres päris suur tursavaru (täna väga kõrgelt hinnatud kala). Siis arvati, et kuna tursk sööb ära räimed ja kilud, tuleb seda kalaliiki oluliselt vähendada, ning turska püüti piiramatult.
See oli kahetsusväärselt vale. Ühtegi kalaliiki (nagu ka muid looduslikke liike) ei tohiks hävitada teise säästmise eesmärgil. MSC märgiga toodete ostja on kindlasti keskmisest keskkonnateadlikum ja -säästlikum ning tulevikule mõtlev inimene.
Autor: Mauno Leppik