Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Navigeerimisel valige kaardimenüüst lühim marsruut

    Võtsime vaatluse alla digikaardid ja seadmed, mis neid kasutavad. Regio Eesti teede atlasest on väljas kuues versioon. Erinevalt eelmisest on nüüd kümne teekonna punkti asemel võimalik lisada 50. Reisi kavandades saab kergelt plaani võtta tee äärde jäävaid mõisaid, kauneid matkaradu või lihtsalt huvitavaid kohti.
    Regio kaart on täpsusega 1:150 000 ehk 1 cm kaardil vastab looduses pooleteisele kilomeetrile - see on piisav täpsus, leidmaks sõidu ajal õiget teeotsa. Linnade kaardid on mõõtkavas 1:200 000, lisaks majade kontuuridele on kaardil ka ristmikel asuvate majade numbrid. Regio atlast saab kasutada vaid arvutis, see ei sobi statsionaarsetesse ega kantavatesse autonavigaatoritesse.
    Kevadel oli kuulda, et ka E.O.Map toob paberkaartide ja atlaste kõrval välja digikaardi, mida saaks kasutada sülearvutiga mööda Eestit liikudes. Oktoobri keskpaigas seda aga veel polnud.
    Digikaartide ja kaardimootorite tootjatest saame rääkida kahest suurest tootjast -
    Teleatlas ja Navteq. Seadmeist osalesid testis Nokia mudelid 6110 Navigator ja N95, Garminilt nüvi 250 ja nüvi 660FM, lisaks TomTom Go 720 ja Prestigio Geovision350. Kui kolm esimest firmat on Eestis juba ammu tuntud, siis Prestigio on uus, pakkudes kasutajale head hinna ja kvaliteedi suhet.
    Kuna tunnen hästi Harju-Ristit ja Järvakandi ümbrust, valisin need testi lõpp-punktideks. Alustasin Sõpruse puiesteelt Tallinnas ja Juhtme tänavalt Mõigus. Viimasest asub pool Tallinnas ja pool Rae vallas. Testi aluseks oli Regio Eesti teede atlas, mis võimaldab seadetest valida nii kiireima kui ka lühima teekonna (vt tabelit lk-l 32).
    Garminil on kaks kaarti - Euro Eesti 4.0, mis põhineb Regiol, ja suuremaid Eesti maanteid ning linnu sisaldav City Navigator Europe NT v9. Kui Regio põhjal on küla olemas, saab kasutada kahte kaarti koos. Juhtimine toimub põhikaardi ehk City Navigatori järgi. Selgus, et osa teekonnast on Garminil antud linnulennul suuna järgi, pööramiseks peab ekraanilt õige teeotsa ise leidma. Kui suur maantee saab otsa, juhatab hääl suuna järgi sihtpunkti saabumist eeldusel, et sõiduvahendiks on valitud jalgratas. Auto või mootorratta eelistaja saab teate, et sihtkoha lähedal puuduvad teed.
    TomTom ja Nokia N95 leidsid mõlemad väikesed külakesed üles ja juhatasid ka kohale. Kuid Nokia omanik peab juurde ostma Eestis navigeerimise litsentsi, mis kolmeks aastaks maksab 1080 kr.
    Nokia 6110 Navigator koos Route 66 programmiga ei sisalda Eesti kohta praegu veel detailset kaarti ja need punktid jäid testis läbimata. Lohutuseks võib öelda, et Nokia 6110s töötab edukalt ka Nokia Mapsi tarkvara ehk sama mis Nokia N95s.
    Prestigio kaardil on Navteqi põhi. Külanimesid on veidi vähem kui TomTomil või Nokia Mapsil, see-eest on teede kaart korralik. Tõsi, Prestigiol Hatu küla pole, ent tee on - seega määrasime sihtkoha kaardilt, Kohtru küla koos teedega on olemas.
    Testisin navigaatoreid ka Tallinna-siseselt, sõites Sõpruse puiestee 193 juurest Narva maantee 29 asuva hooneni. Regio Atlase järgi on lühim distants 7,5 km ja kiireim 9,75 km. Lühim tee viib kohale Tondi kaudu, kiireim Järvevana teed ja Tartu maanteed pidi (vt tabelit lk-l 32).
    Ise kasutan marsruuti, mis kulgeb Sõpruse puiesteelt Endla tn-le ja sealt Vabaduse väljakule, kust sõidan Estonia puiesteed ning Gonsiori, Raua ja Pronksi tn pidi Narva mnt-le. Pean seda nii otsemaks kui ka kiiremaks.
    Garmin nüvi 250 ja nüvi 660 FM soovitab Vabaduse väljakul vasakpööret Pärnu maanteele, mis aga on keelatud. Kiireima marsruudi korral on viimane teade ekraanil "sihtpunkt vasakul". Kuigi TomTom GO 720 teekonnad on teistest seadmetest pikemad, juhatab TomTom täpselt maja ette, st õigele poole teed. Ka Prestigio 350 juhatab lühima tee korral otse maja ette. Nokia 6110 Navigator ja Nokia N95 pakuvad kiireimaks variandiks sama teed, lühim marsruut on neil aga erinev. Täispunktid saavad Nokia N95 ja TomTom Go 720, mis arvestavad ka tänava poolega, kus maja asub. Valides teekonna parameetri "kiireim", eelistavad kõik seadmed suuremaid teid ja tänavaid, aga valides "lühim", saame tõesti lühema teekonna väiksemaid tänavaid pidi.
    Kokkuvõttes võib öelda, et navigaatori tähtsaim omadus on suunata sõitja punktist A punkti B kiireimat või lühimat teed pidi. Kõik muu ehk MP3-mängija, pildialbum jms on lisavarustus. Kiireima ja lühima tee valik sõltub kaardist - kelle seadmes on üksikasjalikum kaart, see on ka müüginumbrites eespool. Ainult hind toote omadust veel ei määra.
    Prestigio, Garmin 250, Nokia 6110 ja N95 sobivad mõõtudelt taskunavigaatoriks. TomTom ja Garmin 660 eelised tulevad välja aga autoroolis - ekraan on suur ja rooli tagant kergesti jälgitav. Seekordsed testid said teostatud just Eesti kaardi alusel, kuna üha rohkem ostetakse autosse portatiivseid navigeerimisseadmeid.
    Skandinaavia ja Lääne-Euroopa kohta on detailsed kaardid nii linnade kui ka piirkondade kohta koos vaatamisväärsuste, huvipunktide, hotellide-motellide ja söögikohtade aadresside ning telefoninumbritega.
    Ida-Euroopa on jäänud vaeslapse rolli, seda just huvipunktide ja info osas. Kahju turistist, kes navigaatorit kasutades leiab Eestit külastades vaid kolm suuremat magistraali: Tallinn-Pärnu, Tallinn-Tartu-Luhamaa ja Tallinn-Narva ning linnadest on esindatud vaid Tallinn.
    Õnneks kõik testis osalenud navigaatorid sisaldasid head Eesti teedekaarti ja peal olid ka teised Eesti linnad tänavatega.
    Nii E.O.Map kui ka Regio saatsid Eesti teede ning linnade plaanide uuendused ja parandused, kuid suurtootjad eelistavad esmalt teha täiendused nende piirkondade kaartidesse, kus on rohkem tarbijaid.
    Menüüd on kõigil seadmetel eestikeelsed. Prestigio juhendab liiklejat inglise keeles, teistele on õpetatud selgeks maakeel.
    Kaart ja liikumissuund. Garmin, TomTom ja Prestigio lubavad muuta ekraani vaadet liikumissuuna suhtes, valikuiks on linnulennult, sõidusuund alt üles ja põhjasuund üleval (nagu paberkaart). Põhi üleval on ideaalne maastikul, kuna siis saab liikuda ilmakaarte järgi. Autojuhil on mugavam ja loogilisem sõita liikumissuund üleval. Nokia mobiilid juhendavadki vaid nii.
    Uue asukohapunkti lisamine on mugav - koputad kaardil soovitud kohale, annad paigale nime ja salvestad. Nii on mugav märkida võõras linnas auto või hotelli asukoht, et hiljem leida sinna kiireim või lühim tee.
    Marsruudi koostamine. Esmalt valime algus- ja siis sisestame lõpp-punkti. Vahel meenub teel, et on vaja punktist C läbi sõita. Garmin küsib uue teekonnapunkti lisamisel, kas märkida see vahepunktiks või uueks lõpp-punktiks. Teised lisavad poolel teel sisestatud aadressi uueks lõpp-punktiks. Seetõttu võib uus koostatav marsruut olla pikem ja sõitjale ebaloogiline. Otsingule lisaks saab punkte lisada ka ekraanil toksides - eriti hea võimalus juhuks, kui puudub kohanimi, aga tee on seal olemas.
    Prestigio pakub alevi või küla nime ning tänava nime otsides vaid neid aktiivseid tähti, mille taga on andmebaasis reaalne nimi.
    Sõidulogi. Garmini käsiseadmest tuttav liikumislogi on ka navigaatoris. Nii näete tipptunnil, mitu minutit olete seisnud ja mitu liikunud, lisatakse keskmine ja maksimaalne liikumiskiirus. Ka Nokia navigaatoreist leiab teekonna info läbitud distantsiga, sh maksimaalne ja keskmine kiirus. See on hea jalgsi või rattaga liikudes.
    Lisavõimalused. TomTomi menüüs on kaks huvitavat teenust - aita mind ja TomTomi sõbrad. Esimene võimaldab ühe nupuvajutusega leida asukoht ja lähimad haiglad, politseijaoskonnad jms. Sõbrateenuse kasutamiseks tuleb ühendada navigaator Bluetooth'i abil mobiiliga. Soovides sõbraga kohtuda, märgid koha navigaatoris ning saadad asukoha sõbra telefonile. TomTomi info liiklusummikute ja ümbersõitude kohta Eestis ei tööta.
    Garmin 660, mõlemad Nokiad, Prestigio ja TomTom toimivad nii MP3-mängija kui ka pildialbumina, selleks tuleb asetada seadmesse muusika või fotodega mälukaart. Garmin 660 ja TomTom 720 võimaldavad saata muusika autoraadiosse, et kasutada kuulamiseks autokõlareid. Lisaks töötavad mõlemad autos ka vabakäeseadmena - saab otse ekraanilt nime ja numbrit valida ning saabunud sõnumeid lugeda.
    Autor: Heigo Ensling
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Boeing on keerulises olukorras, kuid üllatas tulemustega
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.