Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Novaator.ee
Eesti firma Navirec GPS-põhine jälgimissüsteem valiti ülemaailmsel e-projektide konkursil e-äri valdkonnas kaheksa parima sekka. Autole lisatakse satelliitpositsioneerimisseade ning GSM-saatja. Kui süüde on sees, saadab seade andmeid asukoha ja kiiruse kohta iga viie sekundi järel, välja lülitatud süüte korral iga viie minuti tagant.
Ka on võimalik saada lisainfot: kas taksol on plafoon sisse lülitatud või kiirabiauto kasutab vilkureid. Kaugsõiduveoki puhul saab muuta süsteemi kahepoolseks - kui juhiga ei saada ühendust, võib veoki kütusepumba kaugjuhtimisega peatada. Andmebaasi saab soovitud ajal arvutist vaadata ning jälgida, kus müügiesindaja oma autoga näiteks kuu tagasi käis. Ka on näha, kui palju auto mingil päeval sõitis, mis oli keskmine kiirus ning kui pikad on seisuajad.
Britid leiutavad niiskuse, vihma ja vettekukkumise eest kaitset pakkuvat lahendust, mis sobib mobiilidele ja teistele vidinatele. Uudne ioonmask katab telefoni, on üliõhuke - vaid mõni nanomeeter - ning koosneb ioniseeritud gaasist või plasmast. Sellist katet saab mobiili väliskorpusele lisaks kasutada ka telefoni sees, ilma et see kahjustaks õrna elektroonikat. Ioonkile on silmale nähtamatu ning veetilgad käituvad selle pinnal nagu elavhõbe. Telefoni välimus ja värv katmise käigus ei muutu. Samuti töötavad endiselt hästi mikrofonid ja kõrvaklapiaugud.
Briti teadlased alustasid töid biolaguneva vormel 1 auto ehitamiseks. Vormeli materjaliks kasutatakse kookospähkleid ning eesmärk on jõuda võistlusradadele. Auto nimega Eco One kiirendab nullist sajani nelja sekundiga. Kütusena kasutataks nisust ja suhkrupeedist bioetanooli. Mootor ning šassii on terasest, mida saab samuti korduvalt kasutada - 95% autost on kas korduvkasutatav või biolagunev. Seni pole töörühm veel valinud kõiki materjale vormel 1 ehitamiseks, nad kavatsevad kasutada troopiliste taimede kiude. "Kui valmistame võidusõiduauto, mille toorainet saab põllul kasvatada, siis kujutage ette, mis võimalusi pakub see tavaliste pereautode ehitamiseks," ütles projekti mänedžer Ben Wood. Juba varem on nad ehitanud sarnaseid sportautosid ning saavutanud kiirusrekordiks 240 km/h. Selle kere oli valmistatud rapsiseemneõliga immutatud kanepist, rehvid naturaalsest kummist ning kartulitärklisest, pidurid kanepikiust.
Lennuk nimega Solar Impulse on esimene tõsiseltvõetav katse luua sõiduriist, millega saaks ümber ilma lennata kütuseta. Järgmisel aastal loodetakse lennuk õhku saada, 2011. aastal aga lennata juba üle Atlandi. "Selles poleks mingit seiklust. Lennuki juures peab kõik olema sada protsenti optimaalne - energiaahel, aerodünaamika, kerematerjal," ütles projekti juhtiv Bertrand Piccard.
Miljard krooni maksev Solar Impulse'i prototüüp kaalub tänu süsinikkiududest kerele vaid 1500 kilo, kuid peab arengujärgus oleva päikesepatareitehnoloogia tõttu kasutama hiiglaslike päikesepaneelidega kaetud tiibu. Kokpitti mahub vaid piloot, lisaks on kamber täidetud lennuinstrumentide, arvutite ja vaakumisse pakitud toiduga. Lennuk kogub päeval päikeseenergiat ning salvestab seda akudesse, et sõita öötundidel.
Eksinud autojuhid võivad peagi minna bensiinijaama oma asukohast ülevaadet saama. Nimelt loob Google tuhandetesse bensiinijaamadesse üle USA võimaluse digikaardilt asukoht kindlaks teha. Tanklad varustatakse netiühenduse ja väikese värviekraaniga. Infot saab mitte ainult oma asukoha, vaid ka hotellide, restoranide ja haiglate kohta, mille tankla omanik on otsustanud nimekirja lisada. Süsteemi kavatsetakse täiustada, et klient saaks sisestada aadressi, kuhu soovib minna, mille peale kuvatakse talle optimaalseim tee. Esialgu pannakse see üles 3500 tanklas.
Briti teadlased leiutasid võimaluse muuta tank nähtamatuks. Kaitseministeeriumi katses sõitis sellise kattega varustatud tank üle välja, olles vaatluspunktis viibinud inimestele nähtamatu. "Vaatasin üle välja ja nägin vaid rohtu ja puid - tegelikkuses vahtisin aga otse tankitorust sisse," kirjeldas nähtut üks sõdureist.
Tehnoloogia põhineb kaamerate ja projektorite koostööl. Kaamera filmib tanki tausta ning projekteerib selle siis spetsiaalsele ekraanile, mis kinnitatakse n-ö nähtamatuks muudetava asja peale - antud juhul tankile. Järgmiseks sammuks on tanki tegelik nähtamatuks muutmine kaamerate abita. See on keeruline, kuid võimalik.
Peagi Jaapanis müügile tulev mobiil kontrollib kasutaja pulssi, mõõdab keha rasvasisaldust, ütleb, et on vaja minna sörkjooksu tegema ning annab teada halvast hingeõhust. NTT DoCoMo ja Mitsubishi Electricu väljatöötatud telefon Wellness on mõeldud kiire ja stressirohke elustiiliga inimestele.
Mobiilis on liikumissensor, mille alusel arvestatakse, kui palju kaloreid on mobiili omanik päevas kulutanud. Sensor suudab kindlaks teha, kas ta jookseb, kõnnib, puhkab või ronib mööda treppe. Hoides mobiili väljasirutatud käte vahel, arvutab see välja keha rasvaprotsendi. Ka on mobiilil sensor sõrmeotsast pulsi lugemiseks. Mobiil esitab ka küsimusi, määramaks kindlaks kasutaja stressitaseme. Katsetatakse ka tehnoloogiat, mis peab arvet söödud toitude kalorsuse kohta.
Uuendusmeelse ettevõtja e-ajakirja novaator.ee annavad välja Äripäev ja Tartu Ülikooli Tehnoloogiainstituut.
Autor: ÄP