Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Väliskaubanduse tasakaalustumine vähendab hinnaerinevusi transpordis
Statistikaameti viimased majandusnäitajad annavad teada, et Eestis on vähenemas sisetarbimine ja sellest tulenevalt ka importkaupade sisseveo kasv, samal ajal püsib ekspordi kasv endisel samal tasemel.
Analüütikud näevad sarnase trendi jätkumist ka järgnevatel kuudel. See omakorda toob kaasa Eesti väliskaubanduse tasakaalu võrdsustumise ehk käärid impordi ja ekspordi mahtude vahel hakkavad vähenema.
"Sisenõudluse aeglustumise ning ettevõtete jätkuvalt hea konkurentsivõime tõttu on jooksevkonto defitsiit vähenenud kolmandas kvartalis võrreldes esimesega hinnanguliselt ligi kaks korda," rääkis Eesti Panga asepresident Andres Sutt riigikogu rahandus- ja majanduskomisjonile Eesti Panga majandusprognoose tutvustades.
Väliskaubanduse tasakaalu muutumine toob teoreetiliselt kaasa ka veonõudluse muutumise ekspordi-impordi suundadel.
Praegu tähendab see, et eksportvedude hind tõuseb, kuna Eestist on veoautodele rohkem koormaid pakkuda.
Eesti importvedude jaoks on aga Euroopas ootamas rohkem veoautosid või vedajaid, kes on juba Eestist tulles saanud teenuse eest kõrgemat hinda, et vastavalt nõudlusele teha hinnas mööndusi.
Eesti suured vedajad ja ekspedeerijad kinnitavad, et praegu veel otsene seos Eesti väliskaubanduse numbrite muutumise ja veohindade vahel toimima ei ole hakanud. Ent trendi jätkudes võivad hinnaerinevused eksport- ja importvedudes järgmisel aastal väheneda.