Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Ühistranspordikorraldus Prahas annab Tallinnale head eeskuju

Mari Hiiemäe 28. november 2007, 00:00

Tšehhi suursaatkonna kaubandusnõunik Luboš Nov? on kindel, et ühistranspordi kasutamine muutub Eestis senisest populaarsemaks, kui sellega kaasnevad märgatavad hüved ning eelised autosõidu ees. "Ühistransport peab olema linnas autoga sõitmisest mugavam, et seda kasutataks," ütleb Nov?.

Praha kesklinnapiirkonnas on hästi väljaarendatud ühistranspordivõrgustik, enamiku ühissõidukeist moodustavad rööbastel kulgevad sõidukid. "Põhifookus on trammidel, metrool ning linna läbivatel rongiliinidel," ütleb Nov?. Nimetatud variandid on koondatud ühtsesse integreeritud piletisüsteemi, mis võimaldab sama piletiga sõita kümneid kilomeetreid eri liiklusvahenditega.

Busside kasutus on Praha kesklinna piirkonnas sekundaarne, kuna bussid sõidavad samadel teedel mis autodki ning istuvad seega samades ummikutes. Bussisõit on sõitjale ebakindel valik, kuna see on suuresti mõjutatav suvaliselt tekkivatest seisakutest ning busside sõidugraafikut on keeruline täpseks saada. Vahe tuleb sisse vaid transpordi juures, millel on eraldi sõidurajad. Kui on eraldi teed, siis saab ühistransport ka sõiduaegadest kinni pidada.

Nov? hinnangul on Praha trammivõrgustik suurimaid Euroopas ning kombinatsioonis metrooga üldse parim ühistranspordilahendus, mis suures linnas olla saab.

Praha kogemusele toetudes arvab Nov?, et Tallinna puhul oleks uute trammiliinide väljaarendamine ning olemasolevate pikemaks ehitamine esimene samm, mida tuleks teha, et saada kohalikku transpordisüsteemi paremini toimima.

Samas soovitab ta jätta panustamata ainult ühe suuna arendamisele. Jätta võtmata eelisarendusele trammiliinid, samal ajal trolle unarusse jättes. "Olge ettevaatlikud otsustega, mis on lõplikud," ütleb Nov? trolliliinide sulgemise võimalusele viidates. Prahas likvideeriti trollisüsteem umbes 35 aastat tagasi, kuna valitsus hindas trollibusside moderniseerimist tollal liialt kulukaks autobussidega võrreldes.

"See oli kiirustatult tehtud otsus, mida mõjutas ka odav Nõukogude nafta," arvab Nov?, viidates elektrimootoriga ühissõidukite keskkonnasõbralikkusele diiselmootoriga sõidukitega võrreldes. "Prahas ei ole enam kontaktliinegi ja nullist alustamine on väga raske," ütleb Nov?. Ta soovitab niikaua, kuni trolliliinid veel toimivad, mitte nende tööd katkestada, sest kunagi tulevikus võib jaguda finantse nende edasiarendamiseks.

Nov? tunnustab Tallinnas kehtestatud "Pargi ja sõida" süsteemi, mille Praha analoog väga hästi töötab. "Kui Prahas elasin, kasutasin seda süsteemi, kuna elasin Prahast veidi väljas. Nov? möönab aga, et "Pargi ja sõida" süsteem saab populaarseks muutuda vaid siis, kui ühistransporti ümberistumine tuleb inimesele kasuks ning ta võidab sellega ajas ja mugavuses. Tallinna puhul Nov? ühistranspordi eelist autosõidu ees praegu eriti tuntavaks ei pea.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:39
Otsi:

Ava täpsem otsing