Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Meie mees Silicon Valleys
On reede õhtu veidi enne kella viit ja USAs asuva Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) esinduse direktor ja ainuke töötaja Andrus Viirg avab oma kontori ukse. Just sedasama kontorit - Eesti ettevõtluse kauget eelposti Silicon Valley pealinna San Jose kontorihoone kuuendal korrusel - tulevad kohe pidulikult avama kümned tähtsad inimesed eesotsas Eestist kohale sõitnud peaministriga.
Sissevaatajaid tervitab pisike ruum, kus ei paista mingit märki kümnetest ärikontaktidest ega miljoni dollari lepingutest, mida see paik vahendama peab hakkama. Kaks lauda on peaaegu lagedad. Isegi arvuteid pole? "Arvuti on kotis," vastab Viirg. Üks lauatelefon? "Jah, ja mobiiltelefon on ka taskus," kostab Viirg. Silicon Valley EASi esinduse direktor teab, et kõige tähtsam on inimestega rääkimine, võrgustikuüritustel käimine, Eestist märgi mahajätmine.
Maailma innovatsioonipealinnas elavad eestlased ja Eesti sõbrad pressivad ennast vastuvõturuumi. Peaminister Andrus Ansip peab kena kõne ja ulatab Viirule Tallinna pildi, et tollel meelest ei läheks, kuhu ta peab investeeringuid tooma. Peaministrile sekundeerib Eesti uus suursaadik Washingtonis, oranžitriibulises kikilipsus Väino Reinart. EASi esindus USAs on ametlikult avatud.
Esindusel on kaks suurt eesmärki - tuua Eestisse välisinvesteeringuid ja leida Eesti headele ideedele turgu USAs. "Turg" tähendab siin tihtipeale ühtainust ostjat, kes tahaks mõne maarjamaise idee oma portfelli võtta. Kuna üks mees kõike ei jõua, pandi algusest peale paika valdkonnad. Nendeks on IT, biotehnoloogia ja keskkonnasäästlik energeetika.
Eesti ei alusta tühjalt kohalt. "Eestlastel on mobiiltelefonifirmade seas heade tarkvaraarendajate maine," sõnab Motorola tehnoloogiadirektor William Maggs. Meie visiitkaardiks enda tutvustamisel on muidugi Skype, mis on olnud Eesti tasuta reklaamikampaania. Enam ei otsita Eesti Nokiat, vaid uut Skype'i.
Ansip on ses suhtes lootusrikas. Ta on kohtunud viimastel päevadel Ameerikas ministrite ja ettevõtjatega ning tuleb just kohtumiselt San Jose linnapeaga. Ta teab rääkida, et huvi Eesti ettevõtete vastu on.
"Soovitus siit Eesti ettevõtjale on mõelda globaalselt," räägib peaminister, kelle sõnul meie ettevõtted peaksid lahendama ülemaailmseid probleeme, aga kitsas nišis. "Miljardites mõõdetav turg on jõukohale paljudele Eesti ettevõtetele," nendib Ansip ja toob uue Skype'i näiteks keemiaprofessor Mati Karelsoni loodud keemiliste ühendite omaduste määramise tarkvara.
Kuna nüüd ametlikult avatud esindus on töötanud mitteametlikult veebruarist saati, on esimesed viljad juba Silicon Valleyski nopitud.
Nii vajas Tartu firma SolisBioDyne EASi abi enda registreerimisel USAs, et siin oma kaupa - üht ensüümi - müüa (esindus kujutavat endast küll aadressi ja külmkappi). Teine edulugu võib saada võimaliku ostjaga läbirääkimisteni jõudnud Yoga Intelligence'ist, mis pakub kodudest ja ettevõtetest reaalajas ülevaadet andvaid infosüsteeme (mis annab näiteks teada, kui palju kulub parasjagu elektrit või kas uksed said lukku).
Konkurents on siin muidugi karm. Ainuüksi Market Access Centeril - USA esimesel äriinkubaatoril, millelt ka EAS pinda rendib - on kliente enam kui 40 riigist. Eestlaste kõrval on siin ka näiteks Jaapani valitsuse ametlik ettevõtlusesindus.
Inkubaatori tegevjuht Omar Mencin soovitab Eesti ettevõtetel enne USA turule kippumist veenduda selles, et neil ikka midagi pakkuda on. Lisaks meenutab ta, et USAs läbi löömiseks tuleb tagasihoidlikkus unustada. "Aga karta ka ei maksa. Üks suur leping USAs, üks suur Skype'i-sarnane edulugu, üks gasell võib muuta tervet Eestit," räägib Mencin. Ja soovitab võtta eeskuju Soomest, kust juba jama ei pakuta.
Ka soomlased alustasid oma ettevõtlusesindusega siit majast, aga nüüd on neil Silicon Valleys oma innovatsioonikeskus ja mitmes linnas kokku kümme Andrus Viirgu. Kari Herlevi, üks Soome programmi juhte, annab naabritele nõu: "Ära tule USA turule valmistootega, vaid otsi probleemi, mis vajab lahendamist - ja siis paku sellele lahendust."
Soomlased ja teised põhjanaabrid pole kadedad: bränd Ränioru viikingid ehk Silicon Vikings haarab nüüd soomlaste, taanlaste, norrakate ja rootslaste kõrval meidki. Ja see pole nali: järgmisel aastal teevad Ränioru viikingid suure säästliku energia konverentsi, kus ka meie kambas oleme.
Mis on eestlaste šansid siin läbi lüüa? Ansip räägib, et kümnest ettevõtmisest õnnestub ikka vaid üks, kuid ärgu ettevõtja sellest heitugu. Viirg kasutab veel masendavamat statistikat: riskikapitalist võtab arendamisele vaid kaks projekti sajast.
Tõenäosusteooriaga ei jõua me kuhugi. Vaja on uut Skype'i.