Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rootsi keskpanga eksjuht: Eesti on äärmiselt haavatav

    aripaev.ee-le andis intervjuu Bengt Dennis, kes oli Rootsi krooni devalveerimise ajal Rootsi keskpanga juht.
    Kas Eesti peaks krooni devalveerima? Miks?
    Ei, selleks ei ole mingit vajadust. Devalveerimine ei ole lahendus teie probleemidele ja see ei suurendaks konkurentsieelist.
    Kui palju Teie meelest sarnanevad Rootsi majanduse olukord enne krooni devalveerimist ja Eesti majandus praegu?
    Neid kahte ei ole mõtet võrrelda.
    Miks Rootsi pangad andsid nii kergesti Eestisse nii odavat laenuraha?
    Krediiti juhib nõudlus. Kuna siin oli nõudlus, pakkusid Rootsi pangad krediiti. Nõudlust peaks piirama valitsus, kes saab poliitilise soovi korral teha, mida soovib.
    Kas riik peaks aitama hätta sattunud laenuvõtjaid?
    Inimesed võtsid ise endale koorma, ei ole valitsuse asi iga kord appi joosta. Esimese hoobi saavad pangad, kelle halvad laenud kasvad. Aga panganduskriisi ei tule. Eesti pangad kuuluvad välispankadele, kes on tugevad ja seisavad oma tütarde eest. Erandeid muidugi on…
    Mida valitsus peaks nõudluse piiramiseks tegema?
    Makse tõstma, ükskõik millised makse, näiteks käibemaksu. Maksude alandamine on vale, kui turul on liiga suur nõudlus.
    Milline on Ida-Euroopa haavatavaim riik?
    Läti, teisel kohal on Eesti, sest nendes riikides on inflatsioon kõrge ja jooksevkonto puudujääk suur. Finantsturud vaatavad ainult neid kahte fundamentaalset näitajat.
    Mida Eesti oleks pidanud tegema, et seda vältida?
    Fiskaalpoliitikat oleks juba ammu tulnud karmistada. Kahjuks on sellega hiljaks jäädud, majandus juba jahtub ja nüüd ei oska keegi öelda, kui kauaks ja põhjalikult. Kuid veel saab midagi ära teha rahanduspoliitikat piirates. Majandust stimuleerides kerkib inflatsioon, kaob konkurentsieelis ja jooksevkonto defitsiit kasvab.
    Kui suur on jätkusuutlik majanduskasv Eestis?
    Ma arvan, et Eesti jaoks oleks jätkusuutlik 6% majanduskasv, mis ajapikku kahaneb Euroopa liidu keskmiseni 2,2-2,9% aastaks 2025.
    Atonen: uusi ideid on hädasti vaja
    Riigikogu liige ja Tavidi nõukogu liige Meelis Atonen majanduskriisi ei näe.
    "See eeldab suuri tagasilööke. Riik peaks suuri vigu tegema ja ettevõtted eksima, et suurde kriisi sattuda. Kui oleme kasvatanud majandust 10 protsenti aastas, siis neljalt viiele protsendile minek ei ole tagasilöök, vaid kõva sõna Euroopa Liidus," kirjeldas ta Eesti majanduse hetkeolukorda.
    Atoneni sõnul on Eestile suurimaks riskiks välismajanduse mõjud, mida alahinnatakse, kuid meie niivõrd väike majandus saab igal juhul pihta.
    Eesti üks edumootoreid on Atoneni sõnul olnud erinevad valitsused, kellel on üks tulevikunägemus, kuid viimastel aastatel on rohkem Euroopa ideid endasse sobitatud kui enda ideedega välja tuldud. "See mootor ei tiksu enam selle taktiga, mis varem. Ei ole ka uusi ideid ega äkilisi algatusi. Domineerib lubamine, eelarvesse lisanduvad vaid kuluartiklid, mida tavainimesed valijatena õhutavad," selgitas ta.
    Atonen pakkus välja ka majanduse edendamise ideid. "Näiteks vähem bürokraatiat ja rohkem e-lahendusi. Maksude osas vajab Eesti uut hullu ideed. Näiteks tulumaks ära kaotada ja kinnisvaramaks luua."
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Euroopa lennufirmadel läheb hästi, aga mitte nende aktsiail
Euroopa lennunduses on viimaks halbadest aegadest võitu saadud ja hakatud hoogsalt kasumit teenima. Lõviosa lennuaktsiaid teeb aga endiselt vähikäiku.
Euroopa lennunduses on viimaks halbadest aegadest võitu saadud ja hakatud hoogsalt kasumit teenima. Lõviosa lennuaktsiaid teeb aga endiselt vähikäiku.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Novira Capitalil sai Riias valmis ärikvartal
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Swedbank: märgid lubavad majandusele taastumist Soome ja Rootsi ehitus kiratseb
Eesti majandus langeb tänavu poole protsendi võrra, kuid majapidamiste suurenev ostujõud, tugev tööjõuturg, aeglustuv inflatsioon ja välisnõudluse paranemine aitavad majandusel hakata taastuma, prognoosib Swedbank.
Eesti majandus langeb tänavu poole protsendi võrra, kuid majapidamiste suurenev ostujõud, tugev tööjõuturg, aeglustuv inflatsioon ja välisnõudluse paranemine aitavad majandusel hakata taastuma, prognoosib Swedbank.