Lehtede üksikmüük kuivab kokku

Lemmi Kann 12. detsember 2007, 00:00

Viimase paari aasta pabermeedia väljaannete müük näitab järjest nende inimeste arvu vähenemist, kes ajalehti ja ajakirju üksikmüügist ostavad. Päevalehtede müüginumbreid analüüsinud Lehepunkt ASi tegevdirektori Allan Liima hinnangul näitab ka lähiaastate trend 4-5protsendilist jaemüügi vähenemist.

Ühe põhjusena nimetatakse välikioskite võrgu kahanemist ja väikepoodidele surmahoobi andnud lahja alkoholi müügi keelustamist.

"See, et asemele astuvad supermarketid, ei aita päevalehti, sest keskmine ostusagedus väheneb ühes sellega," kirjeldas SL Õhtulehe peatoimetaja Väino Koorberg kiratseva lehemüügi põhjusi. "Kui kioskist oleks inimene ostnud lehe pea igal hommikul, siis supermarketis käib ta heal juhul kaks korda nädalas, palju tõenäolisemalt kord nädalas."

Peamiselt ongi löögi alla sattunud need väljaanded, millel on suur üksikmüügi osakaal, nagu SL Õhtuleht, Eesti Ekspress ja Kroonika. Oma osa mängib ka majanduskasvu aeglustumisega kaasnev hinnatundlikkus ning meediaväljaannete kasvavad hinnad. "Eesti ajalehed on kallid. Eriti võib seda märgata palgapäevaeelsetel nädalatel, mil ajakirjandusväljaannete müük kipub kahanema," nentis Koorberg.

Siiski ei tähenda see meediakontsernidele hädakella löömist. "Kui me vaatame tiraaže - tellijaid ja üksikmüüki kokku -, siis need ei ole vähenenud. Tellimuste arv suureneb ja see omakorda avaldabki negatiivset mõju jaemüügile," selgitas Ekspress Grupi juhatuse esimees Priit Leito. See, et ostja asendub tellijaga, on meediaärimeeste sõnul pigem positiivne trend, sest näitab järjest kasvavat lojaalsust väljaandele. Tellimuste arvu kasv ja hinnatõus aga kompenseerivad Leito sõnul kahanenud jaemüüginumbrid.

Nagu Koorberg rõhutas, ei saa sugugi alahinnata elektroonilise meedia mõju. Uudised kolivad veebi, sest elutempo ei võimalda enam kiirete uudistega järgmise hommikuni oodata. Siiski ei ole veel niipea karta, et veebiportaalide kiirus paberlehe mugavuse välja sööks. "Püüdsin lugeda Postimeest oma mobiiltelefonilt. Tunnistagem, see oli küllalt tüütu tegevus," muigas Koorberg.

Kuigi Leito hinnangul pole üksikmüügi kasvu saavutada enam võimalik, on eesmärgiks seatud sellele trendile pidur peale tõmmata.

"Me saame põhiliselt asja mõjutada turundustegevuste kaudu, pakkudes soodsamat hinda ja lisaväärtusi," nentis Koorberg. Lihtsalt hea lehe tegemisest enam ei piisa.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing