Juht õpib kogemusi jagades kõige kiiremini

Urve Vilk 24. jaanuar 2008, 00:00

"Kui keskenduda kasumile, jättes inimesed unarusse, väheneb edukuse tõenäosus," õppis Asko Talu TNT tegevjuhina. Nüüd tahab ta seda teistelegi õpetada.

Millist eriala olete õppinud?

Kui ma midagi ette võtan, teen selle lõpuni. Kuigi läksin tolleaegsesse Polütehnilisse Instituuti autonduse erialale, polnud mul autode vastu huvi. Valisin eriala, kuna posid soovitasid. Ka viis aastat koolis ei tekitanud huvi. Aga tegin kooli korrektselt lõpuni.

Kas müügijuhiks saamine tuli kergelt?

Transporditurul polnud siis konkurentsi. Kui telefoni või faksi teel tulid päringud, kirjutati neile hind. See hind läks ka läbi, sest konkurents puudus. See oli ainult nime järgi müügitöö. Nii toimis see esimesed paar aastat, siis tekkis konkurents ja pidi hakkama aktiivsemalt toimetama, ka klientide juures käima.

Kuidas Te TNTsse sattusite?

Tallinna Autovedudesse helistati personaliotsingu firmast. Kuna sekretäri polnud kohal, sattusin mina telefoni vastu võtma, kui küsiti müügijuhti, et pakkuda talle tööd rahvusvahelises firmas. Kuna olin just saanud ametikõrgendust, sisuliselt saanud tegevjuhiks, tänasin pakkumise eest, aga keeldusin.

Möödus pool tundi ja helistasin neile tagasi. Kuna teadsin TNTd, hakkas mind huvitama, mis pakutakse. Ja nii see läks.

Kas see oli õige otsus?

Olen jõudnud nii kaugele, et ei anna hinnanguid, mis on õige ja mis mitte. Mis on hea ja mis halb. See oli sel hetkel minu valik ja olen sellega rahul.

TNT kogus mitmeid erinevaid tunnustusi - juhtimiskvaliteedi auhind, Euroopa parim tööandja jm - kas TNTst lahkuda kahju polnud?

Loomulikult oli kahju.

11 aastat on päris pikk aeg. Kuigi räägitakse, et äriorganisatsiooni juhivad ärimehed, ei pea ma ennast selleks. Minu jaoks on alati olnud olulisemad pehmed väärtused - isiklik ja meeskonna areng, suhted ning koostöö. Kui lood keskkonna, kus inimesed ennast hästi tunnevad ja saavad panustada, tulevad head tulemused iseenesest. Kui keskenduda ainult kasumile ja äriajamisele, jättes inimesed unarusse, edukuse tõenäosus väheneb.

Kasutasime ka välismentori abi. Ettevõtte juhil on peas mõtteid, mida ta ei saa juhtkonnaliikmetega arutada. Veel vähem kodus naisega. Mentor ei ütle ette õigeid vastuseid, vaid tõmbab õigete küsimustega inimesest info välja.

Miks Te TNTst lahkusite?

TNT head kogemust siin ja seal jagamas käies tundsin ennast hästi. Lavalolek ja esinemine on mulle südamelähedased. Mentori töö ja aktiivnekogemuste jagamine viis selleni, et olin igal nädalal kaks-kolm päeva kontorist väljas. Leidsin, et tuleb valida, kas jätkata ühe organisatsiooni juhina või valida suurem sihtgrupp, keda aidata.

Kuidas inimesi kõige paremini motiveerida?

Kõik algab juhi peeglissevaatamisest. Kuidas ta endaga hakkama saab, kas ta usub endasse ja sellesse mida teeb. Kas töö meeldib ja kas see pakub rahuldust.

Millega tegeleb VivaPersona?

VivaPersona on 2005. aastal Leedust alguse saanud koolitusfirma. VivaPersona kasutab välismaiseid esinejaid, on organiseerinud näiteks Peep Vainu koolitusi Leedus. Eestis kasutame samuti praktikuid väljastpoolt. Aitan VivaPersonal Eesti turule tulla.

Millega Te veel tegelete?

Põhiliselt mentorlusega. Meil on ka perefirma, naine pakub raamatupidamisteenust ning mina seminaridel ning konverentsidel väiksemaid koolitusi ja ülesastumisi. Koolitajaks ma ennast veel ei pea, mul pole metoodikat, olen pigem loovestja.

Asko on tahtejõuline, sihikindel, edasipürgiv, arengule avatud, sõbralik ja suhtlemisaldis.

Ta on enda suhtes nõudlik, sama printsiipi rakendab ka teistega.

Eelmise aasta septembris käisime koos Madagaskaril. Kui Asko on muidu mõnus ja sõbralik, siis kriisiolukorras ei jäänud ta käed rüpes istuma ja ootama, vaid oli olukorra kontrollija ning resoluutne sekkuja, rakendades kohalikega suhtlemisel jõulisi meetmeid.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:18
Otsi:

Ava täpsem otsing