JCB uus karjäärilaadur on eriliselt õhuline kopp

Ain Alvela 30. jaanuar 2008, 00:00

Pean ikka ja uuesti tõdema, et küll need uued traktorid on alles imelised. Töötab sinust paari sammu kaugusel selline üüratu elukas, tõstab koppa üles-alla, sõidab edasi-tagasi, ja ennäe - ei peagi mootorimürast üle karjuma või ennast kätega vehkides arusaadavaks tegema, nii vaikselt töötab üks vastne traktor. Nagu ei perutakski paarsada hobust kapoti all.

Tõepoolest, möödas on ajad, kui karjääritehnika kujutas endast mingit kohmakat tigukäigul liikuvat ja igast otsast logisevat kaadervärki, mille puhul hommikuti ei võinud kunagi kindel olla, kas masin suvatseb täna juhi käskudele alluda või eelistab puhkepäeva võtta.

Kabiinis sees, kui uksed-aknad tihedalt suletud, annab tühikäigul töötavast mootorist märku vaid rooli all näidikutepaneelil asuv pöörete mõõtja. Kabiinis valitseb vaikus ja rahu. Taban enda mõttelt, et kui sellist vaikust ja mugavat istumisalust saaks ka kontoritöötaja proovida, siis sooviks ilmselt vähemalt iga teine oma ratastel liikuva tekstiilkattega tooli kopajuhi mugava õhkpadjal kiikuva töökoha vastu vahetada.

Sai märgitud JCB õhulisust. Pean silmas seda, et kabiinist välja avanevat avarat vaadet imetledes tundub, nagu polekski katusel õiget toestust, sest ümberringi on vaid klaas. Tegelikult on toestus muidugi olemas, ent konstrueeritud nii, et see väljavaatamist suurt ei piira. Esiklaasile on panoraamset kumerust lisatud nõnda, et klaasid ei asu otseselt raamis, vaid esiklaas ja küljeklaas on omavahel ühendatud erilise kokkusulatamise moel.

Töökohale lisab mugavust kabiini võimas ventilatsioon, konditsioneer, ergonoomilised juhthoovad, elektriliselt juhitavad peeglid, stereosüsteem jmt. ja kuigi aknaraamid on peaaegu olematud, on konstruktorid leidnud nendes siiski kohad õhupuhurite jaoks, mis klaase külmumise või uduseks tõmbumise eest hoiavad.

Kuna karjääritöö toimub tihtipeale paksu tolmu sees, siis on selle vastu kaitstud ka mootor. Laaduril JCB 456 on kasutusel eriline turbolaaduriga isepuhastuv õhupuhastaja, jahutusventilaator aga hakkab iga kümne minuti tagant automaatselt tööle vastupäeva pööreldes, et radiaatorist sinna koguneda jõudnud tolmu eemaldada. Töötab nõndaviisi vastuoksa pool minutikest ja lülitab enda taas normaalsele režiimile.

Et karjäärimasinat peab iga tööpäeva lõpus puhastama, on see protsess kõneksoleva laaduri juures püütud juhile võimalikult lihtsaks teha - tähtsatele kohtadele pääseb kerge vaevaga ligi, mingeid mutreid selleks lahti keerama ei pea.

JCB 456 näol on tegemist keskmise suurusega frontaallaaduriga. Kuigi põhiliselt mõeldud karjääris laadimistöödeks, saab masinat kasutada ka teistel töödel. Sellele võib puistematerjalide laadimiseks ette nähtud kopale lisaks paigaldada ka tõstekahvlid kivialuste liigutamiseks, haaratsid heinapallide või palkide laadimiseks jms. JCB 456-le võib külge sättida isegi kuni 10kuubise kopa. Tõsi, masin suudab nii suure kopaga üles upitada vaid kergemat sorti lasti, näiteks hakkepuitu või saepuru. Karjääris kruusa või killustikku ammutades on maksimaalne kopa suurus 5,5 m3, tavaliselt kasutatakse siiski 3,5-4 m3 mahuga koppa. Kopanoolt tõstavad kaks hüdrosilindrit, mis annavad suure rebimisjõu.

JCB laadureid Eestis müüva ASi Mecro tootejuht Ingomar Künnapuu märgib, et Eesti kruusa- ja paekarjäärides kasutamiseks on JCB 456 paraja võimsusega.

"Eestis on levinud veel komme, et püütakse võimalikult võimas masin soetada, aga kõige võimsam ei pruugi alati olla kõige otstarbekam," möönab Künnapuu. "Töö iseloom määrab, kas ettevõttel on tarvis laadurit, ekskavaatorit või masinat, mille juures on mõlemad funktsioonid ühendatud."

JCB 456 muudab tõhusaks karjäärimasinaks tõstuki hea manööverdamisvõime ja kiire ning sujuv liikumine edasi-tagasi. Käikude vahetamiseks ja kopa liigutamiseks on juhiistme paremal käetoel juhtkang. Käiguvahetus toimub iseenesest automaatselt, piisab juhtkangil asuva nupu vajutamisest, et edaspidi liikuv traktor tagurpidi veerema panna.

Mitme tüüpilise liikumise ja tööoperatsiooni jaoks on programmeerimisvõimalus. Ning automaatikat on selles traktoris omajagu. Ikka sellist, mis töötegemist sujuvamaks ja paindlikumaks aitab muuta. Näiteks, kui kopaga sügavale laaditavasse materjali sisse sõita, võib juhtuda, et masinal ei jätku jõudu selle lahtirebimiseks ja tõstmiseks. Sellisel puhul lülitab automaatika transmissiooni korraks süsteemist välja, nii et kogu mootoril varuks olev võimsus suundub materjali kättesaamist toetama.

Laadimistöid aitab kiiremaks muuta fikseeritud tõstekõrguse seadistamine -

kopajuhil jääb osa liigutusi tegemata, sest masin teab ise, kui kõrgele on tarvis kopatäis kruusa või killustikku upitada.

JCB frontaallaaduri omapära on automaatne paralleelsuse hoidja. Lahtiseletatult tähendab see, et lastiga kopp säilitab maapinna suhtes paralleelsuse ka juhul, kui masin ise on kaldu.

Lisatasu eest saadaolevat tõstemehhanismi kiirühendust Ingomar Künnapuu karjäärikoppadele paigaldada ei soovita, sest sellega lisandub noolele kuluvaid sõlmi. Liigendite määrimine toimub standardvarustuses JCB 456-l käsitsi, võimalik on masinale tellida ka keskmäärimissüsteemi. See aga muudab asja umbes 50 000 krooni kallimaks.

Sageli varustatakse laadur kaaluga. Kaal võimaldab pidada arvestust laaditava koguse üle, kopajuht saab karjääris kliendile välja trükkida kviitungi, kus täpselt näha laaditud materjali kogus, sortiment ja maksumus. Kaalumisseadme lisamine läheb maksma umbes 120 000 krooni.

Künnapuu sõnul on optimaalne, kui säärane masin teeb aastas paar tuhat töötundi. Töö iseloomust sõltuvalt jääb uuest peast soetatud JCB 456 kasutusaeg kolme ja viie aasta vahemikku.

"Pärast kuue kuni kaheksa tuhande töötunni möödumist tasub mõelda uue traktori soetamisele," tõdeb Künnapuu. "Aga JCB traktorid on ka kasutatult kõrges hinnas, järelturul omataoliste seas ühed kallimad."

JCB on Inglismaal peakorterit omav perefirma, tähekombinatsioon ettevõtte nimes tähistab lahtiseletatult selle asutaja nimetähti.

23. oktoobril 1945. aastal ehitas Joseph Cyril Bamford Inglismaal enda garaažis n-ö põlve otsas oma esimese kallutava haagise. Endale teadmata pani ta tookord aluse nüüdseks juba üle poole sajandi kestnud perekonnaärile, mille sisu on põhiliselt ehitusmasinate, mida aga aeg edasi, seda rohkem ka tööstuslike ja põllumajanduses rakendust leidvate traktorite ehitamine. Tootevalikus on üle 130 masina, tuntuimad neist ehituses ja karjäärides kasutatavad laadurekskavaatorid ja teleskooplaadurid.

JCB on tänaseni jäänud Bamfordi perekonna omandusse, praegu juhib ettevõtet Josephi kõige vanem poeg sir Anthony Bamford. Toodangu sortiment on laienenud ehitus- ja tööstustehnikalt ka põllumajanduse valdkonda, lisaks toodetakse ka diiselgeneraatoreid.

Oma traktoritele toodab JCB käigukastid, hüdrosilindrid ja alates 2005. aastast ka osa mootoreid ise.

Tänapäeval toodetakse JCB masinaid laias maailmas asuvas 17 tehases, ainuüksi Euroopas on neid 9. Kontsern pakub tööd 6300 inimesele. Eestis müüdavad traktorid on valdavalt pärit Inglismaa tehasest, üldse kasutatakse JCB tehnikat 150 riigis. Eestis tegutseb JCB esindus 2002. aastast, 456-tüüpi frontaallaadureid on siinmail müüdud paarkümmend.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:41
Otsi:

Ava täpsem otsing