Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Kütuse lisatasud erinevad oluliselt

Jaana Pikalev 12. veebruar 2008, 00:00

Mõistmaks, kui palju tuleb klientidel veolepinguga sõlmitud teenusehinnale lisaks maksta, uurisime seitset suuremat ekspedeerijat.

Et kohati erinevad protsendid ekspedeerijate vahel liigagi palju, palusime ekspedeerijatel lahti seletada, milline on lisatasu arvutamise metoodika.

Kütuse lisatasusid arvestavad ekspedeerijad pea-aegu eranditult alates 2005. aastast.

Põhjendus sellele on samuti ühine. Nii selgitas ASi Schenker tootearendusjuht Tõnis Hintsov ka teiste ekspedeerijate põhjendusi.

"Enamasti pakutakse klientidele aastaseid lepingulisi tariife. Kuna kütusehinna muutumist on raske ennustada, siis kütuselisa võimaldab ühtepidi pakkuda konkurentsivõimelist hinda ehk veotariifi pole vaja arvutada võimalikku kütuse kallinemist," sõnas Hintsov - sellega vähendab ka administreerimist, sest kütuse hinna järsu muutuse puhul pole vaja kõiki lepinguid üle arvutada ning klientidega uusi läbirääkimisi pidada. ASi DSV Transport tegevjuht Jaan Lepp lisas, et kütuse lisatasu väljaarvutamise aluseks on üldine põhimõte, et kütusehinna muutus on lõppkliendi risk ja transpordifirma ei tohiks hinnamuutustest oluliselt kaotada ega võita.

"Näiteks on meie ettevõttel hetkel umbes 2000 kehtivat hinnapakkumist, mille igakuine korrigeerimine oleks väga töömahukas ja arutu," möönis Lepp.

Ta tunnistas, et kütusehinna osakaal kaubaveo kogumaksumuses on aasta-aastalt suurenenud ja praeguseks mõningate vedude puhul isegi juba 40-45%.

Lepp rõhutas veel, et erinevaid hinnapakkumisi võrreldes tuleks vaadata veo koguhinda, mitte ainult kütuselisa suurust, kuna iga ettevõtte hinnakujundus on erinev. "Mõni ettevõte alustab iga aasta alguses kütuselisa nullist, korrigeerides samas veohindu, mõni teine on arvestanud kütuselisa juba 10 aastat, protsendina võib number olla 20%, aga see ei tähenda, et koguteenus oleks kallim," õpetas Lepp.

Nii on näiteks nendel Schenkeri klientidel, kellega aasta alguses lepiti kokku uus nulltase, kütuselisa veebruaris 0%.

Nii DSV kui ka Schenkeri kütuse lisamaksu koefitsiendi arvutamise aluseks on diislikütuse hulgihind Neste Eesti ASi terminalis.

Ehmatav on TNT ja DHLi kullerteenuse kütuse lisamaks - TNT-l veebruaris lausa 19% ning DHLi ekspressteenusel 15,5%.

TNT kütuselisa aluseks on Euroopa riikides Londoni Brent Crude Oili nafta hind, mis on põhiliseks tooraineks lennukikütuse ja veokite diislikütuse valmistamiseks.

Metoodika selgitab, et indeks sõltub Brent Crude'i nafta Londoni hinnast.

Seda kohendatakse kord kuus vastavalt Ameerika Ühendriikide energiaameti poolt avalikustatud toornafta barreli hinnale. Kuna toornaftast tehakse nii lennuki- kui ka veokite diislikütust, on see hind hea indeksi alus nii maantee- kui ka lennutranspordi jaoks.

Kütuselisa liigub 0,5% sammuga ja seda uuendatakse iga kuu, vahepeal arvestust nullimata. ASi TNT Express Worldwide Eesti müügi- ja turunduse juht Anton Juurik mainis, et veebruari kütuse lisatasu suurus sõltub detsembri keskmisest tooraine hinnast.

DHL arvutab aga kütuse lisamaksu kaht moodi. Eks-pressteenuse kõrge protsent on tingitud sellest, et kiirkullerteenuste ja DHL Europlusi teenuse hindadele lisanduv kütuselisa arvutatakse USA energeetikaministeeriumi poolt avaldatava üle-eelmise kuu Rotterdam ARA kütuse hinnaindeksi põhjal.

Samas aga eristab DHL maanteetranspordi kütuselisa. ASi DHL Estonia tegevjuht Evert Kreek ütles, et selle arvutamisel lähtutakse iga kuu viimase tööpäeva diislikütuse hulgihinna Neste Eesti terminalis.

Siiski ei maanda kõik ekspedeerijad oma äririski, lisades transpordiarvele kütuse lisamaksu.

Nii kostis OÜ Ferroline Grupp tegevjuht Lauri Jürjen, et ei kasuta kütuse lisatasu ning seetõttu ei kommenteeri selle arvestamise süsteemi.

Ka ASi Ace Logistics tegevjuht Maanus Mätlik teatas, et autotranspordis nad oma klientidelt kütuselisatasu ei küsi. "Teeme kõik selleks, et kulud kontrolli all hoida ja hindu ülemäära mitte tõsta," väitis Mätlik, kuid lisas, et vähemalt kord aastas vaadatakse hinnakirjad üle ja vajadusel korrigeeritakse. "Alates veebruarist olime sunnitud hindu tõstma keskmiselt 5%," ütles Mätlik

Põhjused peituvad mitmete sisendite kallinemises, mõistagi autod ise ei sõida, neid juhivad ikkagi inimesed. Samuti on tõusnud laevapiletite hinnad, mõnevõrra ka kütus, toonitas Mätlik ning lubas, et uued hinnad kehtivad aasta lõpuni.

"Pakume klientidele tarnekindlust ja stabiilseid hindu kogu aasta vältel," ütles ta, - seniste kogemuste põhjal on see klientidele meeldinud ja metoodikat jätkatakse.

Arco Transport on oma põhitegevuselt siiski maanteevedude ekspedeerija, kuid BAF on laevaliinide poolt rakendatav arvekomponent ning meile jääb mõnevõrra arusaamatuks konkurentide aeg-ajalt esile kerkivad agarused kehtestada klientidele BAF.

Wikipedia kohaselt on kütuselisa (BAF) laevaliinidele nii-öelda ujuv osa teenusehinnast, mis võtab arvesse kütuse hinnataseme kõikumist maailmaturul. Kui kütuse hind tõuseb veidi, siis suureneb BAF. Teoorias peaks BAF kütusehinna langedes ka alanema, aga ajalugu on lõviosas näidanud, et laevaliinid on väga tugevad teoreetikud.

Esimesel ettejuhtuval arvel veebruarikuust paljastab kütuse lisatasu numbri 33,30 protsenti. Terve mõistusega võttes deklareerib laevafirma selgelt, et nende teenuse osutamise aluseks olnud kalkulatsioonis on kolmandikuga mööda pandud ja nüüd on see viga vaja klientidel kinni maksta.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:20
Otsi:

Ava täpsem otsing